• rubygirl

Hur slippa adresserad reklam?

Lillen fyllde två månader nyss och nu ramlar det in en massa skräp varje dag genom brevinkastet. Bokklubbar, tidningsprenumerationer, blöjerbjudanden - nej tack. Dessutom har jag blivit uppringd två gånger (barnförsäkring, bokklubb) på två dagar.

Är det PAR-registret som ens uppgifter hämtas ifrån? Någon som vet om de går att ta bort?

• Svar på tråden Hur slippa adresserad reklam?
  • rubygirl

Förresten vet jag att det går att "nixa" sig för att slippa telefonförsäljare - det är skräpposten jag vill slippa.

• Matcar

Detta undrar jag också, får massor med reklam.

• Bonny

Kolla in detta NIX adresserat ? Spärregistret för adresserad direktreklam

Konsumenter som är intresserade av NIX adresserat kan beställa informationsblad och anmälningsblankett genom att ringa 020-55 70 00 och knappa in sitt personnummer.

Genom att anmäla sig till NIX adresserat kan konsumenterna minska antalet adresserade reklammeddelanden per post.

Spärren följer med vid flyttning. Konsumenten kan kan när som helst begära att spärren tas bort. Om spärr anmälts för person under 18 år tas spärren bort sedan personen fyllt 18 år.

Hur anmäler jag mig?

För att anmäla Dig till NIX adresserat ringer Du till 020-55 70 00 och knappar in Ditt personnummer. Telefonsamtalet är gratis. Därefter får Du en anmälningsblankett med posten. Fyll i alla upgifterna, skriv under och sänd in den. Glöm inte frimärket. Därmed är Din anmälan klar.

På blanketten finns utrymme för flera personer. Varje person skall skriva under sin egen anmälan. Om utrymmet inte räcker kan Du skriva av den enkla blanketten.

Vad är NIX adresserat?

NIX adresserat är gjort för Dig som vill tacka nej till direktreklam som sänds med vanlig post (personadresserad direktreklam). Du kan göra det genom att anmäla Dig till registret NIX adresserat. Målet är att adresserad direktreklam inte skall sändas till konsumenter vars namn finns i NIX adresserat. För att inte göra det behöver företagen ? innan de sänder sådan reklam ? kontrollera att mottagarnas namn inte finns i NIX adresserat.

Vad kostar det?

Anmälan till NIX adresserat kostar bara portot för ett svarskort.

Vem står bakom NIX adresserat?

NIX adresserat har byggts upp och finansieras av branschorganisationen Swedma ? Swedish Direct Marketing Association.

Stoppas all reklam?

NIX adresserat gäller för marknadsföring som sänds med adresserad post till konsumenter. Men även om Du anmält Dig till NIX adresserat får företag där Du är eller nyligen varit kund sända adresserad reklam till Dig. Om Du inte vill få reklam från företag där Du är eller nyligen varit kund kan Du göra en anmälan direkt till företaget.

NIX adresserat gäller inte för oadresserad reklam. Du kan tacka nej till sådan reklam genom att sätta upp en stoppdekal vid Din brev-låda (Nej Tack till reklam).

NIX adresserat gäller inte heller för reklam via e-post.

NIX adresserat hindrar inte samhällsinformation m.m.

Anmälan hindrar inte att Du med adresserad post kan få enkäter, marknadsundersökningar, samhällsinformation, politisk infor-mation eller liknande.

När får anmälan effekt?

NIX adresserat är under uppbyggnad. Därför kan Du ännu en tid få adresserad direktreklam som skulle ha stoppats genom Din anmälan.

Hur länge gäller anmälan?

En anmälan gäller till dess Du begär att den skall tas bort. Uppgifter om person under 18 år tas emellertid bort sedan personen fyllt 18 år. Sådana personer kan sedan återanmäla sig.

NIX adresserat uppdateras löpande mot det statliga personadressregistret SPAR. Därför behöver Du inte anmäla om Du flyttar eller byter namn. Dina nya uppgifter kommer ändå in i NIX adresserat.

Information enligt personuppgiftslagen

NIX adresserat registrerar Dina personuppgifter. Swedma är personuppgiftsansvarig. Uppgifterna används endast för att motverka att adresserad direktreklam sänds till Dig. På begäran lämnas uppgifterna ut till marknadsförare som behöver veta att Du motsatt Dig att få adresserad direktreklam. Du har rätt att gratis en gång per år få information, bl.a. vilka uppgifter om Dig som används, och att få rättelse om en uppgift är fel.

Kolla länken

www.swedma.se/Etik__NIX-tjanster__miljo/NIX_adresserat/sarskilt%20for%20konsumenter/

• kärleksbarn 05

tro inte man kan göra sig av me direkt adresserad reklam...fast de vore ju bra

• rubygirl

Tack Bonny! Ska testa det. Måste ända nixa telefonnumret.

• nattinattio

är det bara jag som gillar reklam???

• kärleksbarn 05

åh visste inte att dom hade för direkt reklam...va bra då kanske amns ka fixa de till man flyttar

• rubygirl

Nattinattio:

Jag _jobbar_ med reklam så jag borde gilla det. Men jag gillar inte att behöva öppna tusen värdelösa brev när jag kommer hem, eller att det ligger papper lite överallt. Dessutom blir jag lite barnsligt besviken när jag får något som ser ut som en hel hög med rolig post och så är det bara en massa bokklubbs- och prenumerationserbjudanden.

• MHN

Jag tror jag skrev till SPAR-registret, men det kommer ändå en del direktadresseradreklam, säkert sådant man för länge sen ´beställt.

• MHN

Personer som önskar, kan få en s k reklamspärr i SPAR, vilken utesluter att personen tas med i urvalsdragningar för direktmarknadsföring och liknande. Begäran om reklamspärr skall ske skriftligen till SPAR-nämnden eller under adress SPAR, Box 34101, 100 26 Stockholm . Bekräftelse om registrerad spärr skickas till folkbokföringsadressen inom några veckor. Uppgift om reklamspärr lämnas inte ut från SPAR. En reklamspärr i SPAR förhindrar därför inte direktreklam från t ex bilregistret, fastighetsregistret eller privata kundregister.

Direktreklambranschen har en generell spärrlista mot adresserad direktreklam. Den kallas nix-adresserat. Dit kan man anmäla sig via telefon 020-55 70 00.

• Åsa

Jag är spärrad i SPAR-registret sedan åratal och det fungerar bra. Minns tyvärr inte riktigt hur jag gjorde; tror bara jag skrev till SPAR och så kom det en bekräftelse.
    Får i stort sett ingen direktadresserad reklam (och inte oadresserad heller, för vi har Nej-tack-lapp på dörren ) Den som ändå kommer är från företag där jag tidigare varit kund, men de plockar bort en från sina register om man ber om det. Någon enstaka gång bara kommit något annat, från företag som köpt listor där man slarvat med att sortera bort reklamspärrade, men det är alltså väldigt sällan.

• MHN

Kanske ska skriva dit igen, minns inte om jag fick ngn bekräftelse

• Åsa

Är alltså inte med i ngt NIX-register (det fanns inte när jag begärde spärr) men det fungerar bra med SPAR.

• MHN

Jag som trodde att nix var mot telefonförsäljare?!

Svar på tråden Hur slippa adresserad reklam?