• Anonym (F!)

Ankan och huset

Efter mycket massiva och förfärliga bråk med min sambo har hon äntligen gått med på att jag får köpa en anka som husdjur.

Men nu till problemet...var kan man köpa en anka? Jag bor i Stockholm. Jag har letat mycket på nätet men hittar inte. Jag syftar på dessa gula ankor som man brukar se på youtube sådär jättesöta och gulliga.

Vet ni och kan tipsa? Vill ju gärna ha en anka, annars har jag och sambon bråkat helt i onödan i över ett halvår.

OBS!!! Sånna där gula ankor! (Och snälla ni, skoja inte till det nu och börja hänvisa till sådana gummibadankor).

Tack på förhand

• Svar på tråden Ankan och huset
  • Anonym (Lars)

Brukar väl finnas ankor i frysdisken på ICA Maxi...

• Anonym (F!)
    Anonym (Lars) skrev 2014-02-16 17:22:55 följande:
    Brukar väl finnas ankor i frysdisken på ICA Maxi...

Gud. Sluta. Jag frågar efter ett husdjur och ingen djupfryst slaktad anka
  • Anonym (duckie)

Små gula ankor blir stora vita ankor som inte mår så bra av att bo ensamma, det är du medveten om va?

Det finns farmer som säljer olika sorters ankor men de ska bo flera tillsammans och bör ha tillgång till trädgård och helst en damm också. Det är roliga djur så om du väljer att skaffa en ankfamilj kommer du att ha underhållning utanför fönstret.

• Anonym (F!)
    Anonym (duckie) skrev 2014-02-16 17:29:56 följande:
    Små gula ankor blir stora vita ankor som inte mår så bra av att bo ensamma, det är du medveten om va?

Det finns farmer som säljer olika sorters ankor men de ska bo flera tillsammans och bör ha tillgång till trädgård och helst en damm också. Det är roliga djur så om du väljer att skaffa en ankfamilj kommer du att ha underhållning utanför fönstret.

Okej men jag kan fylla badkaret med vatten. Jag bor i lägenhet i Stockholm. Men hur lång tid tar det tills de blir stora? Vita ankor är ju också fina, men jag vill ju inte de ska bitas.

Kan man lära dem bajsa på en särskild anordnad plats? Min sambo kommer bli jättearg om det ligger bajs överallt.
  • Anonym (duckie)
    Anonym (F!) skrev 2014-02-16 17:34:55 följande:

Okej men jag kan fylla badkaret med vatten. Jag bor i lägenhet i Stockholm. Men hur lång tid tar det tills de blir stora? Vita ankor är ju också fina, men jag vill ju inte de ska bitas.

Kan man lära dem bajsa på en särskild anordnad plats? Min sambo kommer bli jättearg om det ligger bajs överallt.
    Du kan inte ha ankor i en lägenhet. Lägg ner den drömmen tills ni har egen trädgård och satsa på något annat husdjur under tiden.
  • Anonym (Svan?)
    Anonym (F!) skrev 2014-02-16 17:34:55 följande:

Jag kan säga direkt att en anka inte kommer trivas så och att det dessutom är olagligt. Ankan kommer att få beteendeproblem av att leva själv och utan sand att rulla sig i mm. Ankan kommer bajsa överallt och kvacka en massa så ni kommer inte få det lugnt hemma direkt :)  
  • Anonym (F!)

Men vadå, bara för att lagen förbjudet kan jag ju låtsas inför uppfödaren att jag har en trädgård. Och grannarna lär inte märka för våra väggar är väldigt isolerade (det är en relativt ny lägenhet). Och varför skulle den inte trivas? Jag tycker om djur. Jag skulle inte slå den direkt

• Anonym (duckie)

En anka vill ha sällskap och vara utomhus och dessutom skiter de ohämmat överallt och snattrar ganska mycket så jag kan garantera att du inte vill ha en anka vaggande omkring i din lägenhet.

• Anonym (Lars)
    Anonym (F!) skrev 2014-02-16 17:44:31 följande:
    Men vadå, bara för att lagen förbjudet kan jag ju låtsas inför uppfödaren att jag har en trädgård. Och grannarna lär inte märka för våra väggar är väldigt isolerade (det är en relativt ny lägenhet). Och varför skulle den inte trivas? Jag tycker om djur. Jag skulle inte slå den direkt
    Så ankan ska vara inomhus alltid? Du verkar inte vara en djurvän....
  • riboflavin

Jag tänker trots allt besvara den här frågan seriöst...

Jag antar att de gula ankorna du syfta på är ällingar, alltså ankungar, vilket ju ger att de inte är så där små och gula någon längre tid.
    Ankor är sociala djur och ska hålla minst i par. Om man ska ha ankor inomhus ska de hållas på ströbädd och bör ha tillgång till badmöjligheter.

Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • Anonym (F!)

Men asså jag har tagit diskussionen med min sambo. Jag löser alla problem med ankan sen. Nu vill jag veta hur man skaffar en anka! Var ska jag vända mig?

• BCH52

Det finns många arter av tamankor, förutsätter att det något sånt du är ute efter. Kontakta Svenska Lanthönsklubben, det är en förening för olika sorter av fjäderfäuppfödning. Där kan du säker få kontaktuppgifter till närmasre ankuppfödare. Lycka till, skulle tro att du kan behöva det.

• Anonym (....)

Jag tror att uppfödare skulle börja undra om du bara köper en enda....... Är du helt omöjlig inför tanken att åka till någon gård utanför stan och bara ta en? En hit eller dit märker de flesta ägare inte, eller kan tro att det är räven om tagit den...

• felix le chat

Börja med en Canadagås och se om du trivs med att ha anka.
    Funkar det inte är det bara att släppa tillbaka den i valfri park.
    Canadagås kan du plocka på vilken badplats som helst.
    Äter allt och lättskötta.

• BCH52
    Anonym (....) skrev 2014-02-16 20:12:48 följande:
    Jag tror att uppfödare skulle börja undra om du bara köper en enda....... Är du helt omöjlig inför tanken att åka till någon gård utanför stan och bara ta en? En hit eller dit märker de flesta ägare inte, eller kan tro att det är räven om tagit den...
    Skulle tro att det är lättare än att övertala en seriös uppfödare att sälja endast en anka.

Föreslår då att han åker till Skåne, det är där de flesta ankuppfödare finns. Dock är det rätt öppet landskap där, kan bli lite knepigt att klara av det.Flört
  • Anonym (Ankan)

Hur gick det? Blev det någon anka?

• Anonym (suck)

Så fånigt att trolla om något som så uppenbart är trollande.

Trollen var bättre och roligare förr.. nu är det bara trams eller rasism/kvinnohat

Svar på tråden Ankan och huset