• Anonym (vill jobba)

    hur ser de ut vid två anställningar?

    Jag har en fast anställning som som jag måste 'gå hem ifrån' nu relativt snart pga miljöfaktorer som inte är passande vid graviditet + förvärrad astma. där är jag anställd på 70%. Läkaren och min chef är överrens om att jag inte bör jobba där förän efter mammaledigheten då det inte finns möjlighet till omplacering så är graviditetspenning det enda alternativet.

    Jag springvikar även inom barnomsorgen när jag har luckor i mitt fasta schema och där är ju ändå miljön så pass väl anpassad så jag kan jobba så länge de går i princip.

    hur ser reglerna ut? får jag gå hem från mitt fasta men vara kvar som springvikarie och i så fall hur mycket 'får' jag vikariera?

    tacksam för svar

  • Svar på tråden hur ser de ut vid två anställningar?
  • Försäkringskassan

    Hej 


    Om du har två arbeten så är det möjligt att vara sjukskriven och få sjukpenning från ena arbete
    och ändå arbeta med det andra arbetet.


    Försäkringskassan  utgår från vad en person är försäkrad för och i nästa steg får man se i vilken 
    omfattning arbetsförmågan är nedsatt i förhållande till det. 


    Försäkringskassan kan dela upp SGI:n i förhållande till inkomsten från varje arbetsgivare för sig. 


    Men det är en bedömningsfråga som handläggare får ta ställning till i varje 
    enskilt ärende. 


    Här på Familjeliv kan bara generella svar ges och du bör ta kontakt med 
    Försäkringskassan 0771-524 524 för att få kontakt med en
    handläggare angående svar i ditt ärende 


    mvh 


    Felix, handläggare.

Svar på tråden hur ser de ut vid två anställningar?