• Sunshine02

Sluta med vagn, 4åring, tips tack!

Har en son på 4 år som fortfarande åker vagn för det mesta. Har försökt många ggr gå utan men det blir mycket klagosång och han sätter sig ner, vilket slutar med att jag måste bära honom. Han ger sig inte i första taget. ;) Har försökt med allt möjligt. Det kan funka ibland men oftast bara väldigt korta sträckor, men det är bara ibland.

Någon som har några tips?

• Svar på tråden Sluta med vagn, 4åring, tips tack!
  • Sisisisi

Ta med sparkcykel till honom istället.

Keep your child rear facing for as long as possible!

• Harmagedon

Är han frisk? Inte ont någonstans?

Kan han springa och leka med de andra barnen på förskolan?

• Sunshine02

Han kan absolut springa och leka när han vill och om vi befinner oss i en lekpark. Det är just det här med att gå från punkt a till b som inte funkar. Funkar ibland som sagt kortare sträckor att vi kan sjunga en sång så han "glömmer bort" att han går eller på andra sätt leka fram orken om man säger så. Kan funka ibland att säga att "nu byter jag dina batterier så du får superkrafter" och så låter jag lite roligt. Då kan han gå en liten stund, tills han säger att batterierna är slut. ;)

Han har inte ont någonstans, säger bara att han inte orkar. Sparkcykel har han svårt att hantera, men tänkte börja träna på cykel nu när det blir vår.

• Tebriane

Jag hade också en liten latmoster. Jag gick helt krasst därifrån och gav mig inte! Nu hår hon utan gnäll...

• FrökenLöken

Du får väl ta det i etapper? Börja med kortare sträckor och utöka dem succesivt? Så småningom har de "glömt" att de brukade åka vagn.

Det är iaf min plan, barnet mitt skall vara gnäll- och vagnfri efter sommaren.
    Optimist, javisst.

• Harmagedon

Då är det nog bara att vara tjurigare än barnet som gäller.

Min pojke fick sluta med sin älskade vagn när han var tre och fick ett syskon. Först hade jag tänkt att han skulle åka ståbräda men bebisen vägrade vagn och åkte sele. Han var hysteriskt arg på mig ibland när vi inte hade någon vagn men jag kunde ju inte ens bära honom och bebisen så han fick vackert gå.

• Sunshine02
    FrökenLöken skrev 2014-02-16 21:51:55 följande:
    Du får väl ta det i etapper? Börja med kortare sträckor och utöka dem succesivt? Så småningom har de "glömt" att de brukade åka vagn.

Det är iaf min plan, barnet mitt skall vara gnäll- och vagnfri efter sommaren.
    Optimist, javisst.
    Jo det är precis så jag gör, men vill då jag ska bära istället. Man får ju välja sina tillfällen eftersom det kan ta ett tag innan han ställer sig upp och börjar gå, när jag säger att jag inte orkar bära.

Min plan är vagnfri INNAN sommaren! :)

• Natulcien

Men jösses...bär du en 4-åring!?
    Vi har en kille på drygt 3 år, och han går alltid nu för tiden. Men han hade en period i höstas då han ibland gnällde, vägrade gå och ville bli buren. Men jag sa helt enkelt att jag inte orkar bära honom, men att vi ska stanna och vila så ofta han vill så att han orkar gå...och då gick det plötsligt hur bra som helst att gå... det var ju inte så kul att stå still och vila...så han gick hellre... Glad

• vad ska man heta

Sluta dadda men pöjken. Att sjunga sånger och locka med batteribyte? Jag hör ju bara där hur du daddar! Säg bara att nu går vi PUNKT!! Annars går du vidare! Han har dig i ett järngrepp. Vem är förälder? Sluta behandla han som en kung

• FrökenLöken
    Sunshine02 skrev 2014-02-16 22:01:44 följande:
    Jo det är precis så jag gör, men vill då jag ska bära istället. Man får ju välja sina tillfällen eftersom det kan ta ett tag innan han ställer sig upp och börjar gå, när jag säger att jag inte orkar bära.

Min plan är vagnfri INNAN sommaren! :)

Jupp, det gäller absolut att välja sina tillfällen. Jag lämnar aldrig hemmet utan vagn om vi har en tid att passa. Var enveten. Vägra bära. Min treåring bryter ryggen på mgi. Jag bär bara när valet är det eller att helt sonika lämna henne där.
    Natulcien skrev 2014-02-16 22:07:24 följande:
    Men jösses...bär du en 4-åring!?
    Vi har en kille på drygt 3 år, och han går alltid nu för tiden. Men han hade en period i höstas då han ibland gnällde, vägrade gå och ville bli buren. Men jag sa helt enkelt att jag inte orkar bära honom, men att vi ska stanna och vila så ofta han vill så att han orkar gå...och då gick det plötsligt hur bra som helst att gå... det var ju inte så kul att stå still och vila...så han gick hellre... Glad
    Heh, bra tips Glad
    vad ska man heta skrev 2014-02-16 22:47:21 följande:
    Sluta dadda men pöjken. Att sjunga sånger och locka med batteribyte? Jag hör ju bara där hur du daddar! Säg bara att nu går vi PUNKT!! Annars går du vidare! Han har dig i ett järngrepp. Vem är förälder? Sluta behandla han som en kung
    Honom.

Svar på tråden Sluta med vagn, 4åring, tips tack!