Tom Araya skrev 2014-04-23 16:07:19 följande:
Jag vet inte hur det är idag, men på 90-talet var alla offentlig service och även skicket på allt från utrustning till byggnader i offentlig service i betydligt sämre skick än i Sverige. Det kan väl knappast försvaras med risken för inflation.
Jag gör inte anspråk på att vara ekonomiskt kunnig. Men det var någon initierad som för ett tag sedan förklarade för mig problematiken kring bekämpning av inflationen. Hon sade rätt mycket så jag minns inte allt, men poängen var att norrmännen måste vara väldigt försiktiga när de slussar ut oljepengarna ut i samhället. Norge har idag en ganska hög kostnadsbild och för konkurrenskraftens skull måste man använda pengarna försiktigt. Annars kan det skena iväg ordentlig. Hon nämnde Saudiarabien som exempel. Trots enorma oljeinkomster hamnar statsfinanserna oftast på nollresultat eftersom de pengar som inte hamnar i shejkernas fickor, och det är tydligen mycket pengar, investeras i landet, vilket påverkar inflationen. O'boy. Tur att man är en vanlig knegare!! Vad Norges offentliga service beträffar verkar, enligt mina norska vänner, de flesta vara nöjda med sjukvården i landet. Men skolan verkar vara i nivå med Sverige.