Inlägg från: Jeaninne |Visa alla inlägg
  • Jeaninne

Varför hatar folk MP?

Ja. Det verkar faktiskt som att de har gått ifrån ett riktigt miljöparti, som jag faktiskt tyckte var bra en gång i tiden, till att ägna sig åt allmän samhällsomstörtande och normbrytande verksamhet. Som man överhuvudtaget inte fattar vad den har med miljön att göra...

• Jeaninne
    FDFMGA skrev 2014-07-09 11:33:40 följande:
    Tja, antingen anser man att vita, heterosexuella, medelålders mån är lämpligast till arbeten som innebär mycket makt eller också anser man att det finns en strukturell särbehandling som innebär att maktförhållandena ser ut som de gör.

Av de jag läst som du skrivit så misstänker jag att du anser att rådande maktförhållanden är av naturen givna - dvs män är generellt mer lämpliga att besluta över andra.

Miljöpartiet däremot anser att det finns strukturell särbehandling som innebär att män lättare får makt och det är den särbehandlingen de vill bryta.

I grunden handlar alla dessa diskussioner om hur vi ser på kvinnor och män där somliga manar att den balans som finns i fråga om de bägge könens (makt)-positioner i samhället är givna av Gud, Allah eller naturen - medan andra menar att de i mångt och mycket är givna av oss själva och att vi har möjlighet att förändra dem om vi förstår orsakerna och vill förändring.

Och som vanligt är det så att de som upprörs över Romsons uttalande aldrig överhuvudtaget skulle kunna drömma om att rösta på MP medan MP:s potentiella väljare förstår vad hon försöker säga.

Så kan det gå, som Vonnegut brukade skrivaSkrattande
    Fast man måste ju även kolla på fördelningen i rekryteringsunderlaget. I de stora tekniktunga bolagen bör man vara civilingenjör i botten för de höga posterna. Hur många kvinnliga civilingenjörer arbetar i nivån närmast under den, som man nu ska rekrytera till, och är redo att klättra en pinne till..? Låt oss säga personer som är mellan 45 och 55 år nu. När de gick på KTH och Chalmers, fanns det inte många flickor där! 

Om det visar sig att det finns 10 procent kvinnor och 90 procent män på den aktuella nivån, så är sannolikheten,  av rena slumpkalkylsskäl, inte så stor att den bästa kandidaten ska finnas just bland de tio procenten. Ska man då ändå ta en av de tio procenten kvinnor, "bara för att" - fast det finns flera, eller rentav många, män som skulle vara bättre..? Och skita i ifall hon kör företaget i sank, för den goda sakens skull..?

Vill man ha in fler kvinnor på dessa poster, så måste man bredda rekryteringsunderlaget ända nerifrån botten. D.v.s. uppmuntra fler flickor att läsa till civilingenjörer. Men eftersom denna kampanj pågick redan för 30 år sedan, och procenten fortfarande inte ökat mycket, så kanske man måste inse att det finns något genetiskt där som gör att flickor inte tycker att teknik är så kul. Och detta "något" kanske också förklarar varför det är pojkar intresserar sig för modellflygplan och -järnvägar, att lära sig tågtidtabeller utantill, att köra snabba bilar och att mecka med dem, att finjustera vapen, att tillverka bomber, att programmera datorer...
  • Jeaninne
    themia skrev 2014-07-09 12:26:50 följande:
    Antingen har du noll koll (vilket jag tror), eller så ljuger du.
    Miljöpartiet har alltid var normbrytande, betydligt mer i början än idag.

Att du skulle ha gillat Miljöpartiet på den tiden fundamentalisterna regerade i partiet tror jag helt enkelt inte på.
    Du försöker bara falla in i den sverigedemokratiska PK-kören.
    Som du alltid gör.
    Jag talar om på Åsa Domeijs och Per Gartons tid, som jag faktiskt minns. Jag gillade deras engagemang i MILJÖFRÅGORNA, alltså. Som att de sa nej till kärnkraften (som jag är rädd för) och att de hela tiden har hävdat att vi måste spara energi. T.ex. åka kollektivt eller ännu hellre cykla, framför att åka bil. Att vi bör ha en ekonomiskt fattigare men mer jordnära livsstil. Att ständig tillväxt är en falsk ideologi, som vi inte kan bygga vår samhällsekonomi på, för att naturresurserna måste ta slut någon gång.. 

Allt detta håller jag med om än idag. Det är det här att de har blivit värre än Vänstern nu när det gäller fjantet med invandrare och sexuellt avvikande, som jag inte kan med...

• Jeaninne
    themia skrev 2014-07-09 12:12:26 följande:
    Om du inte anser att det finns någon snedvridning mellan könen i dina bolag, så är det ju inget problem (för dig)
    Men om du mot förmodan en dag skulle ändra uppfattning, så skulle de kanske leda till att du heller väljer en fullt kompetent kvinna framför en fullt kompetent man.

(och för att undvika avsiktliga missförstånd - vad som menas med "fullt kompetent" avgör förstås du)

Att säga kompetens och förbanna kvotering, är detsamma som att säga att det inte finns kompetenta kvinnor.
    (citat av Marianne Nivert, f.d. VD på Telia: "Jämställdhet har vi uppnått den dag det finns lika många mediokra kvinnor som män i företagens styrelser.") 
    Fast jag BEGRIPER inte detta. Om man anställer genom att strikt jämföra kandidaternas CV:n mot varandra, när det gäller utbildning, ev. betyg, antal års relevant arbetslivserfarenhet, antal år som chef, språkkunskaper, spetskunskaper som är viktiga för just det här företaget, eller vad som nu är viktigt för just den befattningen. Så BLIR det ju den mest kompetenta som utses.

Det är väl inte bättre att man diskriminerar en MAN ifrån tjänsten, fastän han är den med bäst meriter, för att han är lite tjock och ser lite löjlig ut t.ex.? Ska det vara rättvisa, så måste det ALLTID vara den bäst meriterade som får tjänsten - oavsett allt annat.
  • Jeaninne
    ölburk2 skrev 2014-07-09 12:53:05 följande:
    Långt ifrån säkert, du måste passa in för du är ändå bara en kugge i kugghjulet.., att enbart anställa efter (pappers)kompetens är inget jag/vi skulle våga göra, det gäller ju mina/våra anställda, kunderna å deras kunder å företagets bästa...

Det finns otaliga bevis där företag strikt gått på kompetens å resultatet blivit katastrofalt.., där man lättast kan se det, är bland elitidrottsklubbarna.., varje år sparkas tränare å ledare hejvilt, å dom är samtliga nästan alltid anställda på grund av tidigare meriter, erferenhet å kompetens..
    Varför? Jo dom fungerar inte tillsammans med sina medarbetare/idrottsutövarna, inte för att dom är dåliga, utan för att dom är på fel arbetsplats..
    Fast om du rekryterar internt, så vet du ju redan om personen fungerar där eller inte. Annars kan du ju inte veta det förrän efter en tids anställning. (OK - antar att det är där provanställningen kommer in. Men handlar det om en riktigt hög befattning, så är det ingen höjdare på den nivån som accepterar en provanställning mera.)
  • Jeaninne
    themia skrev 2014-07-09 12:54:30 följande:
    Det är bra att du minns. Jag minns också eftersom jag var med från början.
    Jag litar nog mer på mitt minne än ditt.
    PÅMINN MIG, då!
  • Jeaninne
    Fagerlund skrev 2014-07-09 13:14:15 följande:
    Är du emot kärnkraft därför att du rädd för den? Är du emot flygplan och bussar också?

Varför säger du att "vi" måste ha en ekonomiskt fattigare livsstil? Varför tror du att ditt drömliv ska gälla alla andra?`Varför blir inte du fattig och låter alla andra göra som dom vill?
    Jag är SPECIFIKT rädd för kärnkraften, på grund av att följderna av en katastrof blir så långtgående och fruktansvärda. Det påverkar ju även kommande generationer... Jag är emot överdrivet och onödigt användande av flygplan, på grund av påverkan på ozonlagret, ja. Bussar är bättre än bilar, och nödvändigt för alla som inte orkar cykla eller gå - och naturligtvis för alla när det gäller långa distanser.

Det handlar inte om något "drömliv" egentligen, utan om att det inte kan fortsätta så här. Vi utplånar jordens resurser och förstör miljön. Dessutom mår många av oss inte bra av alienationen, den söta och feta och rikliga kosten, och den stillasittande livsstilen.
  • Jeaninne
    themia skrev 2014-07-09 15:04:55 följande:
    En icke snedvriden könsfördelning är en könsfördelning de flesta är nöjda med.

Varför påstår du att jag antar något som jag aldrig antagit
    Du menar alltså att man bör tillsätta mindre kompententa kvinnor "bara för att"..?
  • Jeaninne
    ölburk2 skrev 2014-07-09 18:44:31 följande:
    Det finns många sätt att rekrytera, så jag håller mig till det vi gör å hur vi gör..

Om det är stora företag så är det nästan så att cheferna allra högst upp alltid headhuntas, alltså nån annan letar upp en lämplig person till företaget som uppfyller de kriterier som önskas.., vet inte riktigt om det är nåt jag skulle göra, eller ens om det är så bra.., det verkar vara många av dessa chefer som inte alls gör ett bra jobb, å rätt snabbt blir petade..

Jag kan inte tillräckligt mycket om större företag för att se helheten i deras problematik..
    Men ibland känns det som dom anställer nån slags trollkarl som kan/ska åstadkomma underverk med ett sneseglat företag, å det till löner å förmåner som är rent löjeväckande.., det gör att jag tvivlar på att dom verkligen har rätt inställning, utan mer är där för att minska utgifterna å maximera vinsterna kortsiktigt än leta efter verklig fel, å rätta till dom, som gör att företaget hamnar på rätt kurs igen..
    Det enda som händer då, är att aktieägarna blir glada för stunden., å hur kul är det för medarbetarna är det.., iaf lär dom inte bli mer motiverade till att göra ett bra arbete..
    Har läst vad du skriver - och jag vet inte heller. Egentligen. Är inte insatt i den "nivån".
  • Jeaninne
    themia skrev 2014-07-10 11:36:46 följande:
    Behöver du nya glasögon?

Nej, jag menar att man bör tillsätta fullt kompetenta kvinnor.
    Liksom att man bör tillsätta fullt kompetenta män när det är för stor obalans åt andra hållet

Förvånar mig att jag måste vara så tydlig mot dig, som jag betraktar som en intelligent kvinna, även om jag ogillar din syn på politik, moral och genus.
    Jag menade "mindre kompetenta" i förhållande till de männen som i så fall inte skulle få platsen p.g.a. kvoteringen. Det finns ingen anledning att nöja sig med "fullt kompetenta" (om du menar en viss miniminivå på kompetensen). Ett företag eller en styrelse har rätt att välja de allra bästa. Även om alla dessa skulle råka vara vita män.

Dessutom: hur kul är det att veta att man bara har sin plats för att fylla kvinnokvoten? Eller blattekvoten? Eller homokvoten? Och inte för att dom ville ha en som individ?

Som jag har berättat i en annan debatt här, så är jag aktiv medlem i ett parti med stort överskott av män. Jag är därför mycket väl medveten om, att detta kan ligga till grund när en valberedning frågar om jag vill kandidera till en styrelse eller ett fullmäktige. Alltså att det ser bra ut med några kvinnliga namn på valsedeln också.

Då måste man våga fråga sig själv, ibland: "är det rimligt att jag ska stå på plats nummer fyra, när Peter som har arbetat idéellt för partiet under mycket längre tid och i mycket större omfattning än jag, står som nummer fem?" I värsta fall får man fråga valberedningen hur de har tänkt, och be dem vara ärliga i största förtroende.
Svar på tråden Varför hatar folk MP?