Inlägg från: Moderno |Visa alla inlägg
  • Moderno

Varför hatar folk MP?

Cal XVI Gustf skrev 2015-06-11 08:44:45 följande:

Nu aviserar partisekreteraren mer toppstyrning inom Moonwalkpartiet:

www.svd.se/rekordmanga-konflikter-inom-miljopartiet/om/sverige

Det har aldrig varit så många interna konflikter inom Miljöpartiet som nu, slår partistyrelsen fast inför kongressen i helgen. Därför vill styrelsen göra det lättare att stänga av medlemmar och lokalavdelningar.

- Det blir mer konkurrens om uppdragen när vi växer, säger partisekreterare Anders Wallner (MP) om bråken.

På vilket sätt växer då miljöpartiet? Ja inte sett till väljarstöd i alla fall. De backade till och med något i senaste riksdagsvalet och opinionsundersökningar visar inte på något ökat stöd. Vi läser vidare:

En rad propositioner läggs från partistyrelsen inför kongressen för att styra upp partiet:

Det ska bli enklare att utesluta enskilda medlemmar. Det ska bli lättare att stänga av lokalavdelningar där det råder missförhållanden. Partistyrelsen ska kunna köra över lokalavdelningars beslut där svåra konflikter hotar att skada partiet allvarligt.
    Som bakgrund kan nämnas några uppmärksammade fall.

I Haninge filmades ett bråk när två personer som ville rösta men vägrades röstkort på ett MP-möte. På filmen syns personer svära åt varandra och hållas isär. I januari gick det så långt i samma lokalavdelning att det blev handgemäng mellan två MP-medlemmar.

Samtidigt har Miljöpartiet i Umeå skakats av inre stridigheter under året som lett till flera avhopp och anklagelser om toppstyrning.

Till det kommer lokalavdelningen i Vingåker där partiledningen hamnade i konflikt med lokala MP-toppen Pernilla Hagberg, sedan hon hävdat att USA och Ryssland styr Sveriges väder med hjälp av så kallade chemtrails och att SMHI mörkar detta. Hon säger själv att partiledningen tvingade bort henne och har bytt parti.
    Hagberg har även - som första politiker i världen, enligt egen utsago (se länk) - avslöjat en väl förborgad hemlighet, nämligen att en hittills osynlig planet är på kollisionskurs med jorden (!)

www.svt.se/nyheter/regionalt/sormland/mp-s-toppnamn-smhi-morkar

Själv kan jag dock inte säga att jag hatar MP. Jag tycker många företrädare är ganska festliga och bidrar med en hel del skojigheter i debatten. Däremot är det ju bisarrt att partiet har fått den makt som det numera har i regeringsställning. 

MP gör sig definitivt bäst som ett mer eller mindre skarpt oppositionsparti.
  • Moderno

Miljöpartiet är ett typiskt oppositionspart. Synd att det inte fick vara det. Jag uppskattade ofta Maria Wetterstrands och Peter Erikssons inlägg i debatten.

MP och S passar inte i samma regering och nuvarande språkrören har ofta så märklig retorik.

Svar på tråden Varför hatar folk MP?