Inlägg från: Ewald01 |Visa alla inlägg
  • Ewald01

Varför hatar folk MP?

Miljöpartiet är störst just nu .... hmm .... 

• Ewald01
    Flash Gordon skrev 2016-04-10 08:23:50 följande:
    Njae, de lär nog (tyvärr) inte försvinna. Kommer förmodligen alltid att finnas förstagångsväljare nog för dem att överleva på.

Däremot är det mycket möjligt att de snart är utan inflytande då de borgerliga partierna låtit undersöka saken och sett att deras väljare ser MP som ett större hot än S - vilket skulle kunna öppna för ett samarbete mellan Alliansen och S. För att stänga ute MP.

Det troliga, så snart vi får ett val igen, är att Alliansen bildar minoritetsregering och sedan får de stöd omväxande från SD och S för sina frågor.

Men MP kommer de knappast att gå tillbaka till igen. Inte nu när de (till slut) svängt mot SD i frågan om utlänningar och invandring för jag kan inte nu komma på en enda större fråga där MP idag har samma åsikt som Alliansen men där S/SD inte håller med. Därmed blir MP satta på sidlinjen.
    Ett samarbete mellan alliansen och S är ingen bra idé alls. Det skulle leda till att de partier som inte är med i samarbetet skulle öka kraftigt.

Men S skulle kunna samarbeta med L och C.

En möjlighet är också att M och S samarbetar, men om det är osäkert om det går bra i längden .... 

Sverige har ju många partier, då borde man vara flexibelt när det gäller att samarbeta över blockgränserna ... 
  • Ewald01
    Svenska folkets åsikter kring flyktingpolitiken är ju solklar och förr eller senare måste politikerna anpassa sig. 

Flyktlingsproblemet måste lösas på något sätt och i andra länder är miljöpartiets linje att ALLA EU länder ska ta ansvar. Vissa östeuropeiska länder vill inte ta ansvar.

Just nu föröker sig De gröna presentera som mycket proeuropeisk parti som vill ha "mer Europa".

Högerpopulistiska partier vill främst p
    åpeka att de är emot att Turkiet försöker sig smyga in i EU. Hos högerpopulistiska och nationalistiska partier finns det funderingar kring om man ska lämna EU om samarbetet med Turkiet ökar. 
    Man ska inte låta utpressa sig av Turkiet!

Avtalet med Turkiet i flyktlingsfrågan är inte alls något som är positivt! De etablerade partierna måste tydliggöra att Turkiet aldrig ska få en chans antigen att vara med i EU eller att bestämma i EU. Jag tycker här måste man vara tydligare!
  • Ewald01

KD kommer tidigare eller senare försvinna ur riksdagen.

C (och även L) borde väl driva en helt annan politik när det gäller internationella och EU fragor än SD ...

• Ewald01

I Sverige ... kanske ...

men i Österrike t.ex. leder miljöpartiets kanidat i samtliga valundersökningar inför presidentvalet den 24:de april

Här den sista undersökningen:

neuwal.com/wahlumfragen/index.php

Van der Bellen (MP/ de Gröna) 27 %, Hofer (nationalistiska parti/ FPÖ) 24 %, Griss (oberoende/ Liberalerna) 19 %, Hundsdorfer (Socialdemokraterna) 14 %, Khol (Konservativa) 12 %, Lugner (oberoende) 4 %

De traditionella partier som alltid har varit de största ligger vid 14 % respektive 12 %. 

• Ewald01
    Rataxes skrev 2016-04-11 20:04:42 följande:
    Bevare mig väl för att få det som i Österrike. Klåfingriga miljöpartister skulle väl önska att de kunde införa samma avgifter på hobbybilar här som där. Runt 3000/månaden bara i skatter och obligatoriska försäkringar på en gammal Cadillac t.ex.
    Nja, Liberalerna och miljöpartiet ligger mycket nära varandra i Österrike - i alla fall i många av dessa frågor som diskuteras just nu.

Okej, de har en annan skattepolitik och vill ha "studieavgifter" och fler privatiseringar. Men i många frågor som diskuteras just nu ligger de ganska nära varandra.

Även miljöpartiets kanidat har i en intervju sagt att han kan tänka sig studieavgifter i vissa fall osv. ,,,, men det är inte partiets linje.
  • Ewald01
    anna2016 skrev 2016-04-11 20:58:34 följande:

Känns ju inte precis som det är miljöpolitik som är partiets fokus.

Snarare att stoppa huvudet i sanden och strunta i emigrationens påverkan på samhället.

Som alla säkert har märkt så är det nu bekymmer med IS, hederskultur, sexövergrepp, knivattacker och gängbildningar och alla vet att det är förbjudet att tala om orsaken. 

Herr statsminister satt ju nyligen i Agenda och sa att han hört talas om folks oro men inte förstod varför. NAIV eller bara FEG ???

Nja, miljöpatiet är i alla fall motkraften till högerpopulistiska partier som är emot EU, Schengen osv.

Dessa som var inblandade i IS attackerna i Frankrike och Belgien var ju belgiska medborgare vad jag vet. Dom är ju födda i Europa vad jag vet ...

Ang. flyktlingarna är det så att det finns en flyktlingskonvention. Varje flyktling har rätt till att få sin asylansökan omprövad. Om den sen får avslag på den är en annan sak. Vad jag har förstått så omfattas kringsflyktlingar inte generellt automatiskt av flyktlingskonventionen. 

Det finns en del snack kring om asylsökande ska få lära sig skrivna och oskrivna regler om hur samhället i Europa fungerar. Det finns förslag om att de exempelvis inte ska få skälla sina barn och mycket annat. Integration är alltid ett populärt ämne.

När det gäller sexövergrepp beror mycket på hur man definierar det och vad man är van med. I många arabiska länder har tjejer inte de rättigheter som de har i Europa. Man kan väl ungefär tänka sig Europa för 200 år sen. Men flyktlingarna ska väl lära sig att uppföra sig.
  • Ewald01
    Rutgers skrev 2016-04-12 19:11:15 följande:
    Om du vill läsa mer om Köln.

www.dagenssamhalle.se/kronika/vagar-vi-tala-om-vad-som-verkligen-haende-i-koeln-24159

goo.gl/QEfwYg

"I torsdags presenterades den officiella utredningen av händelserna på nyårsnatten i Köln för parlamentet i tyska delstaten Nordrhein-Westfalen. Utredningen, som lades fram av delstatens socialdemokratiske inrikesminister Ralf Jäger, bygger bland annat på 1178 timmars material från övervakningskameror. "
    Tyskland är generellt dåligt på att föra folk som har fått avslag på sin asylansökan landet vad jag har för mig. . 

Att folk från arabiska respektive islamistiska länder har en annan kvinnosyn är inget nytt. 

Men det betyder inte att alla manliga asylsöknde är brottslingar.

Viktigt är att man håller Turkiet utanför från EU och inte låter sig utpressa av Turkiet!
  • Ewald01
    Ewald01 skrev 2016-04-12 21:56:53 följande:
    Tyskland är generellt dåligt på att föra folk som har fått avslag på sin asylansökan landet vad jag har för mig. . 

Att folk från arabiska respektive islamistiska länder har en annan kvinnosyn är inget nytt. 

Men det betyder inte att alla manliga asylsöknde är brottslingar.

Viktigt är att man håller Turkiet utanför från EU och inte låter sig utpressa av Turkiet!
    Tyskland är generellt dåligt på att föra folk som har fått avslag på sin asylansökan ut ur landet .... ska det vara ... 
  • Ewald01
    Rutgers skrev 2016-04-12 23:35:34 följande:
    Det är Sverige också. Sen är det ändå skitsamma, eftersom varken vi eller Tyskland normalt har någon gränskontroll iaf.
    Inom Schengen har man inga gränskontroller och det är i princip bra. De tillfälliga gränskontrollerna som man har nu bör inställas så snart som möjligt!

Det största problemet just nu är att Grekland inte kan eller vill skydda sin yttre gräns. Det man bör göra är att se till att Greklands yttre gräns skyddas på ett tillräckligt bra och effektivt sätt!

Att "samarbeta" med Turkiet rerespektive låta utpressa sig av Turkarna är ingen lösning! Turkiet ska aldrig få en chans att bli medlem i EU och man måste vara tydligare med det!

Man måste se till att EU respektive Schengenländerna gör sina hemuppgifter!
Svar på tråden Varför hatar folk MP?