Inlägg från: Padirac |Visa alla inlägg
  • Padirac

Varför hatar folk MP?

vänsterpartisten skrev 2018-05-20 18:23:07 följande:
    Jag tänker på hur man tvingade bensinmackar att installera etanolpumpar - eller gå i konkurs. Detta gav i sig stora utsläpp. Därefter lurade man i bilister att skaffa Dieselbil, för att nu straffa de bilister som lydde. Nu vill man övertyga bilister att skaffa elbil, men vem lyssnar på en politiker 2018?

Det var många antaganden utan källa - här kommer lite referenser som spräcker bubblan

www.sekab.com/sv/hallbarhet/vad-vi-gjort/e85-sa-fick-sverige-mest-biodrivmedel-i-europa/

"Den så kallade pumplagen som trädde i kraft 2005 ledde också till att möjligheten att tanka E85 blev större. Det är en lag som kräver att alla bensinstationer som säljer mer än en viss mängd bensin och diesel också måste leverera ett förnybart drivmedel. Lagen har fått kritik för att den skall ha tvingat tankstationer att stänga, men utvärderingar visar att den så kallade mackdöden haft andra orsaker."

teknikensvarld.se/etanol-och-biodiesel-blir-skattefritt-nasta-ar-435488/

"E85 och biodiesel blir skattefritt från och med 2018. Det meddelade klimatminister Isabella Lövin och finansminister Magdalena Andersson under fredagen.

I och med skattelättnaden kommer priset på E85 sänkas med 40 öre per liter och biodiesel med 1,22 kronor per liter."

www.miljofordon.se/bilar/miljoepaaverkan/koldioxidutslaepp-och-livscykelperspektiv/

"Alla bilar som säljs i EU testas med standardiserade mätmetoder. Utsläppen mäts i EUs standardiserade körcykler: stadskörning och landsvägskörning och kombineras sedan till ett värde för blandad körning. Dessa officiella deklarerade utsläppsvärden (CO2 tailpipe) tar dock inte hänsyn till att biodrivmedel delvis ingår i ett kretslopp eller att alla drivmedel orsakar utsläpp vid odling, produktion och distribution.

Att jämföra de officiellt deklarerade CO2 utsläppen i avgaserna för en bil som körs på biodrivmedel med motsvarande för en bensin- eller dieselbil blir därför gravt missvisande som mått på klimatbelastningen."

• Padirac

www.dn.se/nyheter/sverige/pumplagen-sallan-orsak-till-mackdod/

"När pumplagen klubbades igenom 2006 varnade bensinbranschen för att det skulle leda till hundratals mackars död, framför allt små pumpar i glesbygden. Och visst har många tankställen lagts ned, ungefär 600 eller 15 procent av landets mackar har försvunnit de senaste fyra åren.

Men enligt uppföljningen ligger pumplagen bara i enstaka fall bakom mackdöden. I stället är det en allmän strukturrationalisering inom branschen som lett till nedläggningsvågen. En liknande utveckling sker i andra länder som inte har någon pumplag."

• Padirac
    Tom Araya skrev 2018-07-18 14:29:03 följande:

Precis. Han hade lika gärna kunnat köra en vanlig personbil och beställa en riktig kranbil till sina transporter av stenskulpturer.

Det resonemanget låter inte helt olikt MP-företrädaren som tyckte man kunde åka taxi istället för sin egen bil...

Vill du förbjuda människor från att äga o använda bilar? Vill du att allt som kan tänkas behöva göras ska vara tjänster o marknader? Vad tycker du människor får göra utan att anlita annan arbetskraft?

Vad tror du kranbilen släpper ut, var finns den och vart ska den åka...
  • Padirac
    Tom Araya skrev 2018-07-18 22:40:13 följande:
    Nej, men det är vad mp's politik i mångt och mycket går ut på.

Skillnaden är att den finns och används för ett rent professionella behov och kan fylla många fler behov än en privatägd pickup.

Ja, det är därför jag undrar varför du själv bedriver MP-politik? Gillar du dem?
  • Padirac
    Tom Araya skrev 2018-07-20 19:35:16 följande:
    Nej, jag gillar inte mp. Men uppenbarligen är jag mer mp i mina åsikter än mp's representanter är i sitt privatliv, vilket är ytterst märkligt och borde inte vara möjligt, men säger mer om mp's representanter än det säger om mig.
    Du behöver inte gilla MP - du kan dela deras värderingar eller inte.

Men,  nu skiljer du inte på en MP-representant och hens gemål. Du vet - det är två olika personer.

Nu vet vi inte om bilen är enskild egendom eller inte - men om den är det så har IL inget med bilen att göra - hennes man har den för sin konstnärliga verksamhet så att det är enskild egendom är inte alls omöjligt.

Skulle du lämna din man och dina barn om han hade fel bil? 

Har du själv bil? Vilken sort i så fall, hur står den sig i fråga om utsläpp?
  • Padirac
    Tom Araya skrev 2018-07-18 14:27:10 följande:
    Jag har inte källgranskat uppgiften, men läste någonstans att hans professionalitet är naprapat och att stenhuggeriet snarare är en hobby.

I vilket fall som helst... vad som är intressant är att Isabella går i försvar med argument som också är argument mot miljöpartiets miljöpolitik.
    Han har en enskild firma som sysslar med:

Fysioterapeutisk verksamhet o.d.
    Litterärt och konstnärligt skapande
  • Padirac
    nattuw skrev 2018-07-21 10:14:41 följande:

Om det handlat om någon som bott ihop med en medlem i NMR så skulle du nog inte varit lika överslätande när det kom till valet av partner.

Makaber inställning att jämföra en dieselbil och nazism.

Det var inte en liten relativisering av det nazismen gjort.
  • Padirac
    nattuw skrev 2018-07-21 10:54:16 följande:

Jo det skulle ha varit en rätt makaber jämförelse. Så det är tur att ingen har gjort en sådan jämförelse.

Däremot har någon pekat på att två olika personer bara ses som två olika personer när det passar den egna agendan.

Ja, du gjorde den. Jämförelsen mellan en diaelbil och nazism.

Kan du hållas ansvarig för din mans ev nazistiska sympatier?
  • Padirac
    nattuw skrev 2018-07-21 11:19:52 följande:
    Vi vet båda två att jag inte gjort någon sådan jämförelse och att du bara försöker rikta fokus från det jag skrev om att du bara gör skillnad mellan makar om det passar din politiska agenda.

Felaktig frågeställning. Den rätta frågan lyder: Kan du hållas ansvarig för din mans åsikter eller handlingar?
    Det var du som drog in nazism i frågan - jag påpekade att det var skillnad på dieselbil och nazism.

Sen gick jag till frågans kärna - kan en annan person hållas ansvarig för en närståendes åsikter eller handlingar.

I det stora är svaret nej, en person kan inte hållas ansvarig för en närståendes åsikter och handlingar. Därför ska inte IL hållas ansvarig för sin mans ägande av bil.

Det finns naturligtvis undantag - den vuxne som ger sitt barn en uppfostran där rasism, nazism, sexism, förtryckande av andra har i någon mening ansvar för det barnet blir. Men ändå är det det barnet som då det är straffmyndigt får ta ansvar och sina ev brott.

Kan IL hållas moraliskt ansvarig för sin mans bil, kan IL straffas för som mans bil?
  • Padirac
    KillBill skrev 2018-07-21 21:37:15 följande:

Vi diskuterade ju detta förut och då fick jag intrycket att du förstod. Man måste titta på hela livscykeln för att veta vad som blir bäst för miljön.

Produktionen av en ny bil leder i sig till stora klimatutsläpp. Om inköp av en ny bil är det bästa för miljön beror på hur långe din gamla bil har rullat och hur mycket du kör varje år. Om din bil inte är jättegammal så att den saknar avgasrening och om du inte kör särskilt mycket så kan det mycket väl vara så att det är bäst för miljön att fortsätta köra din gamla bil.

Bonus malus-systemet är främst tänkt att få folk som står i färd att köpa en ny bil att välja ett miljövänligt fordon.

Yes, vi som köper begagnade bilar kommer så småning om ha färre miljöbovar att välja på. Bonus malus fungerar på sikt också.
  • Padirac
    oerfvn skrev 2018-07-21 22:21:27 följande:

Men att sakna beredskap för att släcka skogsbränder, det leder enorma utsläpp av växthusgaser.

De utsläppen i går i korta kolcykeln. Vilket fossila utsläpp inte gör
  • Padirac
    eovjn skrev 2018-07-21 22:58:35 följande:

Fast det är ju bullshit. Atmosfären struntar i var koldioxiden kommer ifrån.

Ok, i den korta kolcykeln ingår allt icke fossilt kol, det är kol som är i bruk av träd, växter och alla kolbaserade livsformer, du, jag, flyktingar, kaniner, myror, elefanter, blåbär osv.

Den korta kolcykeln är också en del i grundskolekompetensen.

Utan kol och koldioxid dör mänskligheten och alla kolbaserade livsformer.
  • Padirac
    nattuw skrev 2018-07-22 12:05:52 följande:

Vi vet redan att du är beredd att släta över om någon har rätt åsikter och att du inte är lika överseende om det handlar om någon med fel åsikter.

Tänk, jag gillar rätt åsikter och inte fel åsikter. Märkligt hur det kan vara.

En del avförda, dessutom många ggr avförda, skribenter slätar över nazism, rasism.

Andra skribenter slätar över SDs rasism. En del gillar den till och med. Åter andra ropar på de stora ledaren jimmie.

Romsons försvar om sin båtfärg tycker jag var fel, att IL belastas för sin mans bil anser jag också vara fel. Av fler skäl.

Det är typiskt flr SDsvansen att anklaga en kvinna för ngt som är ngn annans sak.

Det är typiskt för SDsvansen att häckla kvinnor i största allmänhet.

Det är typiskt för SDsvansen att inte vara sakliga.
  • Padirac
    Crash Man skrev 2018-07-24 09:01:56 följande:

En liter bensin kostar över 16:- det är en anledning att ogilla miljöpartiet.

Tror du det är dyrt sett i ett europeiskt perspektiv?
  • Padirac
    FDFMGA skrev 2018-07-24 09:59:16 följande:

Många här på FL ältar ju ständigt tanken på utvandring. Efter vad jag vet så har Sverige näst lägsta bensinpriserna i Norden, så något av följande extrembilliga länder borde i stället kunna vara ett alternativ:

Kuwait, Iran, Algeriet eller Turkmenistan

Ja, jag fattar inte. Vill man flytta så är det väl bara att dra.

Jag har ju återkommande erbjudit mig att köra grejerna för en av utvandarna, men det var visst bara 'hot-air' för att få gnälla lite för personen i fråga
  • Padirac
    nattuw skrev 2018-07-24 14:02:03 följande:

Eftersom det handlar om väldigt, väldigt tunga stenar så räcker nog inte max lastvikt för de bilar som finns i en bilpool till. Samma sak gäller antagligen för lastcyklar. De tunga, tunga stenarna gör att max lastvikt för transportcyklarna överskrides. Frågan är om stenarna är så tunga att de även överstiger maxvikten för ett pickupflak.

Kan ju vara släpvagnsvikten som är intressant också.
Svar på tråden Varför hatar folk MP?