Varför hatar folk MP?
Mentat skrev 2016-05-09 07:21:06 följande:
På ett annat forum har jag ofta haft synnerligen meningsfulla dialoger med en väsnterpartist med ett givande och tagande från båda parter. Vi har bägge haft respekt för den andres åsikter och aldrig varit i närheten av några invektiv.Så jo, jag vill hävda att sättet att framföra sina åsikter har betydelse. Om du sedan tycker att det är kul att använda nedsättande benämningar alternativt har gett upp allt hopp om en meningsfull dialog är det sin sak, jag ville ge dig litet perspektiv på din debattstil bara - just därför att jag inte har gett upp allt hopp om dig.
Men jag förstår vad du är ute efter och beklagar att förutsättningarna inte verkar finnas på Familjeliv - om inte annat så för att det inte alls är fel att lära känna sin "åsiktsfiende". Jag tycker att det märks väl på de satirer över politiskt korrekta åsikter som regelbundet poppar upp på Familjeliv - de blir aldrig träffande eftersom satir bygger på att man förstår det fenomen man vill driva med.
Skulle det någonsin gå att få till ett intressant meningsutbyte på FL så måste ambitionen att förstå finnas - och då inte bara förstå åsikter utan också relativt enkel text och vad som är hållbara argument.
Jag har genom åren regelbundet roat mig med att föreslå signaturer på FL med åsikter som ligger långt från mina att vi ska byta sida och anta rollerna som "djävulens advokat" i stället.
Hittills har ingen accepterat förslaget.