Inlägg från: FDFMGA |Visa alla inlägg
  • FDFMGA

Varför hatar folk MP?

Mentat skrev 2016-05-09 07:21:06 följande:
    På ett annat forum har jag ofta haft synnerligen meningsfulla dialoger med en väsnterpartist med ett givande och tagande från båda parter. Vi har bägge haft respekt för den andres åsikter och aldrig varit i närheten av några invektiv.

Så jo, jag vill hävda att sättet att framföra sina åsikter har betydelse. Om du sedan tycker att det är kul att använda nedsättande benämningar alternativt har gett upp allt hopp om en meningsfull dialog är det sin sak, jag ville ge dig litet perspektiv på din debattstil bara - just därför att jag inte har gett upp allt hopp om dig.
    Inte "I som här inträden, låten hoppet fara" då men inte desto mindre understryker du min tes när du tar exempel från ett annat forum då du ska nämna en konstruktiv och respektfull dialog med en person med åsikter som ligger långt från dina.

Men jag förstår vad du är ute efter och beklagar att förutsättningarna inte verkar finnas på Familjeliv - om inte annat så för att det inte alls är fel att lära känna sin "åsiktsfiende". Jag tycker att det märks väl på de satirer över politiskt korrekta åsikter som regelbundet poppar upp på Familjeliv - de blir aldrig träffande eftersom satir bygger på att man förstår det fenomen man vill driva med.

Skulle det någonsin gå att få till ett intressant meningsutbyte på FL så måste ambitionen att förstå finnas - och då inte bara förstå åsikter utan också relativt enkel text och vad som är hållbara argument.

Jag har genom åren regelbundet roat mig med att föreslå signaturer på FL med åsikter som ligger långt från mina att vi ska byta sida och anta rollerna som "djävulens advokat" i stället.

Hittills har ingen accepterat förslaget.
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • FDFMGA
    KillBill skrev 2016-05-21 12:25:38 följande:

Det är  inte vem som helst som uppger att Moderaterna bör närma sig Miljöpartiet. Uppgiften kommer från Peter Danielsson som är vice partiordförande för Moderaterna.

Intressant och visst finns det ett brett åsiktsspann inom M - men jag undrar om det inte är ett utspel för att skapa lite balans mellan alternativen. De som anser att M ska fälla regeringen föredrar ju att låtsas som att Alliansen inte skulle bli beroende av SD.

Kinberg Batra var ju också mycket tydlig i sitt tal på kommundagarna och uteslöt samarbete med SD.
  • FDFMGA
    Ewald01 skrev 2016-05-21 21:21:53 följande:
    Nja, att MP får stöd av S, Konservativa och Liberala är inte ovanligt, ett samarbete kan fungera ..... men frågan är bara hur stor högerpopulisterna är  ....

www.dn.se/nyheter/varlden/hogerpopulist-kan-t.../
    Mm, den extrema högerpopulismen brukar ha framgång i kristider.

Ur ett svenskt perspektiv är det intressant att företeelsen fortsätter att utgöra ett politiskt isolat begränsat till SD. Moderaternas kommundagar visar ju tydligt att M inte har för avsikt att eventuellt vinna röster genom att lobotomera politiken till SD-nivå.
  • FDFMGA
    Ewald01 skrev 2016-05-22 16:15:08 följande:
    Min känsla är att många är rädda för att Turkiet i framtiden skulle kunna påverka politiken i EU. Många tycker att Turkiet pressar ut EU och att Merkel ger efter. Politkerna i Bryssel tar inte de regler som man har ställt upp tidigare på allvar t.ex. kontrolleras inte den yttre gränsen av EU tillräckligt bra.

Högerpopulisten Hofer är den enda som tydligen är emot Turkiet. Alla andra kanidater var inte tydliga med det. Han påpekade i flera gånger att Turkiet aldrig kommer att ha en plats i EU och han vill att Österrike lämnar EU i fall att Turkiet blir medlem i EU. Han sade att Erdogan är ett problem - ett stort problem och att Erdogans fru välkomnar Harem och polygami ... och att islamism aldrig kommer att ha en plats i Europa och Österrike osv.. 

Hofer gjorde sig dock löjlig i Israel-frågan. Han försöker flirta med Israel trots att landet fortfarande undviker officiella kontakter med högerpopulisterna i Österrike.

Vi får se vem som vinner presidentvalet. De övriga partier som inte längre är med i andra valomgången ger mer eller mindre alla stöd till miljöpartisten.
    Ja herregud. Man behöver väl läsa på om såväl det habsburska som det osmanska riket för att förstå högerpopulismens framgångar i Centraleuropa.
  • FDFMGA
    KillBill skrev 2016-05-23 21:56:22 följande:
    Hade du hellre sett Norbert Hofer som president?
    Ja, jag tycker att det var en lättnad att Europa fick sin första  miljöpartistiska president i stället för en högerextremist.

Även om det förmodligen kommer att innebära att FL:s skrikhöger kommer att skräna än värre.

Det ska bli intressant att se vem av dem som först hittar på ek öknamn på Alexander Van der BellenSolig
  • FDFMGA
    Mentat skrev 2016-05-24 12:40:05 följande:
    (mp) kommer inte att ändra sig i frågan om kärnkraften, motståndet mot den är partiets innersta kärna och själ. Då får man de här effekterna ,att deras politik är direkt skadlig för miljön.

Ett praktexempel är att man startade öresundsverket i Malmö för att täcka upp bortfallet när Barsebäck lades ned. Resultat: 1,3 Milj ton CO2 släpps årligen ut i atmosfären, en ansenlig del av Sveriges totalutsläpp på ca 50 Mton.
    Jag tror att de kommer att ändra sig, men inte utan en stor vånda, Det är inte lätt att avveckla ett älsklingshatobjekt.

Men om de menar allvar med engagemanget för miljön blir de så illa tvungna att erkänna att kärnkraften inte kan avvecklas innan det finns alternativ som inte bidrar till att göra klimathotet större.
  • FDFMGA
    Mentat skrev 2016-05-25 08:24:08 följande:
    Exemplet med Öresundsverket visade att (mp):s politik får miljöskadliga effekter. Jag påstod inte att det var (mp) som drev igenom beslutet men det vore intressant att få ett enda exempel på en miljöpartist som var kritisk mot det. Jag tvivlar på att det går att uppbringa.
    Nu var det väl knappast MP som var ansvariga för idiotbeslutet att placera kärnkraftverk ett stenkast från Köpenhamn.

Förstår man inte varför Barsebäck måste stängas är man minst lika verklighetsfrånvänd som de som vill stänga kärnkraftverk utan att ha klimatvänliga alternativ som ersättning.
  • FDFMGA
    Mentat skrev 2016-05-26 13:08:19 följande:
    Konsekvensen av stängningen var att våra CO2-utsläpp ökade kraftigt. Här skulle jag kunna lägga till en harang om hurdan man är om man inte förstår det men det känns inte som en seriös metod att debattera.

Min poäng, som jag redan har påpekat, är att (mp):s miljöpolitik kan ge direkt skadliga effekter på miljön. Hade man velat motverka det hade man kunnat propagera för att bygga modern kärnkraft någon annanstans, t.ex. i Blekinge om man vill komma längre bort från Öresundsregionen men ändå finnas i sydsverige för att inte få för stora överföringsförluster. Gökalv, utanför Ronneby, var ju på tal en gång i tiden när man byggde kärnkraftverk.

Det är dock givetvis inte aktuellt med några sådana förslag från (mp):s sida. Att stänga av kärnkraften är alltså bevisligen viktigare för (mp) än omsorg om klimatet.
    Nej, just det.

Det finns en låsning hos såväl kärnkraftskramare som motståndare, men jag tror att MP kommer att kunna ta sig ut den. Motståndet härrör egentligen från en tid då man inte hade en susning om hur allvarligt klimathotet är medan vi nu ser hur effekterna av klimatförändringarna blir allt tydligare.

Det må så vara att MP:s vision innebär ett samhälle där man i långt större utsträckning hushållar med energiresurserna och att kärnkraft inte är nödvändig i den visionen - men samtidigt har de tvingats anpassa sig till realpolitik. Det går inte att stänga ett kärnkraftverk och tro att det magiskt har ordnat sig med hushållandet.

Självklart borde inte några ytterligare kärnkraftverk stängas så länge ersättningselen på ett eller annat sätt kommer att innebära mer klimatpåverkan.

Jag tror att MP kommer att ta sig loss från låsningen kring kärnkraft som länge har fått symbolisera så mycket mer än bara energin. Det är så mycket mer trovärdigt att byta ut kärnkraftsymbolen mot faran med växthusgaser - och så mycket mer i riktning mot realistisk omtanke om miljön.
  • FDFMGA
    KillBill skrev 2016-06-05 22:39:19 följande:
    Jag ser bara att Alice BK inte avfärdar förslaget men du hävdar alltså att hon tycker att förslaget är intressant. Var har hon sagt detta?
    Vad hon är noga att påpeka, så noga att hon säger det två gånger, är att förslaget måste sättas in i en svensk kontext.

Egentligen säger hon alltså inget överhuvudtaget - men det behövs inte mycket för att skrikhögern ska börja gasta i sedvanlig ordning.

Är det inte parkettgolv så är det diplomatiska svar på EU-kommissionsförslag som skrikhögern missförstårSkrattande
  • FDFMGA
    Mentat skrev 2016-05-24 12:40:05 följande:
    (mp) kommer inte att ändra sig i frågan om kärnkraften, motståndet mot den är partiets innersta kärna och själ. Då får man de här effekterna ,att deras politik är direkt skadlig för miljön.

Ett praktexempel är att man startade öresundsverket i Malmö för att täcka upp bortfallet när Barsebäck lades ned. Resultat: 1,3 Milj ton CO2 släpps årligen ut i atmosfären, en ansenlig del av Sveriges totalutsläpp på ca 50 Mton.
    Solig

www.di.se/artiklar/2016/6/10/historisk-uppgorelse-vard-att-hyllas/
Svar på tråden Varför hatar folk MP?