Inlägg från: Quintus Zebra |Visa alla inlägg
  • Quintus Zebra

Varför hatar folk MP?

Fagerlund skrev 2014-08-06 12:28:51 följande:

Nejnej, allt det beror på att Svenskarna är rasister!

Nej. Tror du?

Själv ser jag ju att undersökningar och annat tyder på att människorna som bor på den plats som just nu kallas Sverige, verkar vara ett ovanligt tolerant folk som bara blir mer toleranta och mer positivt inställda till invandring med åren.

Något att vara stolt över! :)

Konstigt nog verkar rätt många så kallade "nationalister" ogilla denna tolerans och håna den?
    Kritiskt tänkande åt folket! Jag såg just en vit korp! Det är alltid en bra start. :)
  • Quintus Zebra
    Flash Gordon skrev 2014-08-09 17:14:05 följande:

Nä, hon har inte koll och det är just det som artikelförfattaren raljerar över.
    Hur vet artikelförfattaren att hon inte har koll?

Tankeläsning?

Så då menar du att man måste nämna alla positiva effekter av alla faktorer varje gång man kritiserar någonting?

Annars får man antas vara okunnig?

Blir rätt omöjligt att debattera då!
    Kritiskt tänkande åt folket! Jag såg just en vit korp! Det är alltid en bra start. :)
  • Quintus Zebra
    Tom Araya skrev 2014-08-20 19:11:29 följande:

Ang Miljöpartiets försvarspolitik...

Jag tycker att vi startar en Miljöbrigad, bestående av bara obeväpnade miljöpartister i civila kläder, som vi skickar till alla krigshärjade och oroliga länder istället för soldater. De får i uppdrag att på sitt sätt skapa fred och säkerhet på sjyssta villkor.
    Ska vi börja med Afghanistan, Mali, Irak, Syrien och Ukraina...? Drömmer

Rataxes skrev 2014-08-20 19:22:00 följande:
    Det skulle vara intressant att få höra våra (forumets) naiva miljöpartister förklara hur deras ickevåldsförsvar skulle fungera mot ISIS.
    Tom Araya skrev 2014-08-20 19:31:11 följande:
    Japp och skapa fred och frihet för Ukraina...

Hmmmmm.

Frågan man ställer sig är ju exakt var denna övertro på våld kommer ifrån? Vilka nyhetskanaler följer ni?

Menar ni verkligen att det inte snarast är naivt att tro att våld kan lösa någonting i Irak, Afghanistan, Palestina, Mali, Ukraina?

Det är rätt många år nu som "väst" med flera har försökt kriga fram demokrati och fred och säkerhet i Irak och Afghanistan?

Hur bra har det gått?

Hur kommer det sig det är JUST i dessa områden som man så länge försökt bomba fram demokrati som några av de värsta extremistgrupperna växer fram?

För egen del kan jag ju inte förstå exakt hur man kan dra slutsatsen att våld är en effektiv väg att välja av t.ex. andra världskriget eller av situationerna i Afghanistan och Irak?

Tyder inte allt på att denna taktik har misslyckats helt miserabelt och att man bör välja en annan väg?

Rosa Parks sa aldrig att det ska vara lätt!
  • Quintus Zebra
    Rataxes skrev 2014-08-24 10:32:14 följande:

Förklara gärna hur du löser problemet med IS med ickevåld.

Innan du kräver att jag ska hosta upp en lösning på ett av världens svåraste problem, kan du ju börja med att förklara hur man löser det med våld?

Så återkommer jag...
  • Quintus Zebra
    Tom Araya skrev 2014-08-24 02:45:46 följande:

Europa gick bra att befria från nazi-tyskland med våld.

Kuwait gick utmärkt att befria med våld.

I Afghanistan har våld löst massor, bl.a. att bli av med Sovjet och talibaner.

Talibanerna å sin sida fick stopp på Mujaheddin-gerillan med våld när den terroriserade folket efter att Sovjet drog.

Detta är bara några exempel.

Men jag ser gärna att Miljöpartister ger sig ut i världen och bevisar effekten av sina metoder.

Känns som om du har en svart/vit bild av verkligheten och historien.

Men nu är jag ju inte miljöpartist, men visst. Om du skaffar en AK5 och åker och löser IS-situationen först. Så kan jag tänka mig att åka och testa mina metoder i Afghanistan sen!
  • Quintus Zebra
    Tom Araya skrev 2014-08-24 02:45:46 följande:

Europa gick bra att befria från nazi-tyskland med våld.

Kuwait gick utmärkt att befria med våld.

I Afghanistan har våld löst massor, bl.a. att bli av med Sovjet och talibaner.

Talibanerna å sin sida fick stopp på Mujaheddin-gerillan med våld när den terroriserade folket efter att Sovjet drog.

Detta är bara några exempel.

Men jag ser gärna att Miljöpartister ger sig ut i världen och bevisar effekten av sina metoder.

Med svart/vit menar jag t.ex.

Att du är den första jag sett på länge som hävdar att våldsamma metoder har varit effektiva i Afghanistan.

Och att du kanske borde fråga innevånarna i diktaturen Kuwait hur befriade de är? Speciellt minoritetsfolken.

Och att din syn på slutet av WWII är nog grovt romantiserad, där Stalin mer eller mindre fick halva Europa och västmakterna stärkte sitt grepp om stora delar av resterande världen.
  • Quintus Zebra
    Rataxes skrev 2014-08-24 17:38:23 följande:
    Okej, så ditt svar är en motfråga, asg
    Nej då.

Det är bland andra du som gör narr av MP och raljerar om att deras lösningar inte skulle funka för att lösa problemen i t.ex. Syrien och Irak och Palestina.

Men det är väl rätt märkligt att håna MP, om om du inte HELLER har några lösningar på dessa situationer?

Det är märkligt att håna ickevåld om du erkänner att våld inte heller har funkat?

• Quintus Zebra
    Rataxes skrev 2014-08-24 18:39:51 följande:

Du erkänner alltså att du inte har något svar?

Nej. Det erkänner jag ju inte. Varken jag eller nån miljöpartist har påstått någotdera. Har inte påstått mig kunna lösa dessa situationer, har inte heller påstått mig vara utan idéer.

Du däremot driver ju med MP, vilket är lite märkligt om du själv förespråkar en lösning som bara verkar skapa fler och fler problem i dessa områden? Och om du själv inte har nån lösning?
  • Quintus Zebra
    Rataxes skrev 2014-08-24 19:09:56 följande:

Det enda jag fått är undanglidningar och motfrågor.

Konkret: Hur löser man problem som t.ex. IS och Boko Haram med ickevåld? Skicka dit random ickevåldsförespråkande miljöpartist eller F?-fåne lär bara sluta med tv-sänd halshuggning av denne/dessa.

Haha.

Tack detsamma. Du ger ju inte raka svar direkt.

Och hur skulle det sluta om vi skickade ett gäng Alliansanhängare med varsin AK5?

Bra?

Exakt varför ska jag komma med seriösa lösningar till någon som bara verkar vilja raljera?
  • Quintus Zebra
    Rataxes skrev 2014-08-25 11:37:57 följande:

Du har påstått att du har lösningar, visa det då istället för att svamla.

När påstod jag det?

Varför ska jag dela med dem i en tråd där syftet verkar vara att håna MP, trots att man själv har noll vetenskapliga belägg för sin egen lösning?
Svar på tråden Varför hatar folk MP?