Quintus Zebra skrev 2014-04-23 16:21:17 följande:
Och som jag skrev. Jag kan i Sveriges fall se väldigt få scenarier där det är storleken på vårt försvar som avgör om vi hamnar i krig eller inte. Finns det anledning att tro att någon ser Sverige som sitt primära mål?
Detta är totalt ointressant av den enkla anledningen att ingen kan veta. Det är som att försöka spå vädret flera månader framåt och packa kläder efter det.
Hellre släpa med sig regnkläderna 100 gånger i onödan än att stå utan när regnet väl kommer.
Och jag ifrågasätter idén om att väpnat försvar alltid är det bästa sätet att undfly krig. Du kallar MP verklighetsfrämmande. Men vad har du för belägg? Speciellt med tanke på att fredliga metoder för att undvika fred har funkat väldigt bra tidigare i historien?
Du får gärna räkna upp tillfällena och metoderna. Att slicka röv på nazister tycker jag inte är en bra metod. Det var heller inte särskilt solidariskt med våra grannländer.
Hitler borde ju inte ha tillåtits rusta upp, men det är lätt att vara efterklok..
Nej, det borde man ju inte ha gjort, men dels så skedde det till stor del i smyg och dels så är militära medel ett bra sätt att kontrollera sådant.
Det är svårt i efterhand att ange alternativa lösningar.
Det är väl i efterhand det borde vara lätt. I förhand är det svårare då man måste bedöma vad som ej ännu inte inträffat, men som
kan göra det.
Det man däremot kan se är ju att det i hög grad var "ryssarna" som knäckte Hitler. Och just deras ickevåldsstrategier (som t.ex. den brända jordens taktik) anses väl ha varit rätt avgörande?
Även om skadegörelse inte räknas till våld rent juridiskt i Sverige så räknas det ändå som en våldsam metod att förstöra materiella ting. I militära sammanhang är termen
sabotage och syftar just till att neka fienden möjligheten att nyttja sina eller våra vägar, broar, byggnader, förråd, vapen, materiel, fordon och farkoster o.dyl.
Det kan alltså räknas in i militära metoder.