Inlägg från: Quintus Zebra |Visa alla inlägg
  • Quintus Zebra

Varför hatar folk MP?

Mentat skrev 2014-04-18 23:12:03 följande:
    Fast visst kan man använda Google till annat. Tydligen gillar (mp) elbilar trots allt, dels specifikt:
    riksdagsgrupp.mpbloggar.se/tag/elbilar/

och dels på bred front: www.gp.se/nyheter/sverige/1.2324096-miljopart...
    Självklart gillar MP elbilar. Det borde väl de flesta vetenskapsintresserade göra.

Ge mig gärna en länk där de säger att de tror att elbilen är lösningen på klimathotet.

MP är väl rätt tydliga med att bil- och lastbilsåkandet måste minska för att klimatmålen ska nås?
    She is eternal. Long before nations' lines were drawn. When no flags flew, when no armies stood. My land was born.
  • Quintus Zebra
    Cal XVI Gustf skrev 2014-04-19 00:44:56 följande:
    Vi kan titta på vad du själv skrev en stund senare:Det du propagerat för här skulle kunna leda till ekonomisk tillväxt och samtidigt lägre energiförbrukning. Någon som förespråkar tillväxt måste alltså inte automatiskt också förespråka ökad energiförbrukning.

Jag propagerar inte för nåt. Jag utgår från verkligheten. Ja, som jag skrev så borde just energieffektivisering gillas av alla. Den lösningen passar även in även i en tillväxtprioriterande marknadsekonomi som vår.

I mina öron är ju idén om en ständigt ökande tillväxt i all framtid helt uppenbart ovetenskaplig och omöjlig. Det system som merparten av politikerna förespråkar leder till att vi, som lever i ett ekosystem vars naturtillgångarär begränsade, inte ens är i närheten av att hushålla med resurserna på ett rationellt sätt eller bara förbruka det vi behöver för att överleva eller må bra. Istället leder politikers och företagares och andra makthavare prioriteringar att vi i ständigt ökande takt gör slut på enorma mängder resurser enbart av ideologiska skäl för att mata det ekonomiska systemet. Galet stora mängder ändliga resurser förbrukas idag enbart för att redan groteskt rika människor vill lägga ännu mer pengar på hög. Det är självklart både ovetenskapligt och ohållbart.

Massor av debattörer har genom åren hävdat det du hävdar. Att marknadsekonomi och tillväxt kan bli miljövänlig. Tittar man på fakta så har ni ju tyvärr hittills haft fel. Hittills är det jättetydligt att ökad tillväxt också leder till ökad miljöbelastning. Vilket knappast är förvånande.

För det är ju inte bara tillväxten i sig självt som är problemet. Utan att den prioriteras före allt annat. Så länge ekonomi och tillväxt prioriteras framför miljö kommer det se ut så här. Och MP är som du säkert vet inte emot marknadsekonomi. De prioriterar den bara inte lika ensidigt som de flesta andra politiker gör.
    She is eternal. Long before nations' lines were drawn. When no flags flew, when no armies stood. My land was born.
  • Quintus Zebra
    Mentat skrev 2014-04-18 23:09:33 följande:
    Sedan gör du samma fel som (mp) gör centralt: Förutsätter att kärnkraft måste innebära uran. Det är inte självklart, torium är en mycket lovande teknik med potentiellt enorma fördelar.
    Det är fel enligt dig att utgå ifrån verkligheten som den ser ut nu?

Hur långt fram i framtiden är detta?

Vilka kostnader och risker och vilken påverkan på miljön innebär storskalig toriumbrytning?

Hur länge räcker toriumet om vi försöker ersätta fossila bränslen med kärnkraft.

Vilka risker och kostnader innebär det att smälla upp så många kärnkraftverk som det krävs för att ens minska klimathotet lite grann?
  • Quintus Zebra
    Mentat skrev 2014-04-18 23:09:33 följande:
    Visst vill jag också ha en transportflotta som inte kräver fossila bränslen. Jag har ofta förespråkat att vi borde anslå forskningspengar till alternativa bränslen. Bäde metoden med artificiell fotosyntes och att få fram butanol ur lump, skogsavfall och liknande cellulosa medelst bakterien TU-103 fungerar på labbnivå. Vad som skulle behövas är metoder att få det att fungera i stor skala. Kan vi åstadkomma det kan vi göra en insats på global nivå, vilket vi aldrig kan göra genom att försöka späka Sverige på CO2-utsläpp där vi redan är ett föredöme.

Att uppmana till att "googla" är ett totalt icke-svar. Jag har googlat mig fram till (mp):s energipolitik och den imponerar, milt uttryckt, inte.
    I en vettigt, rationellt samhälle borde det väl fungera tvärt om? Rent vetenskapligt bör man väl utgå ifrån verkligheten och inte ifrån önskedrömmar? Vi borde väl anpassa transportsektorn efter vilka resurser vi har och vilka miljöeffekter vi anser är acceptabla? Om någon skötte sin privatekonomi på det sättet du beskriver, d.v.s.  att fortsätta konsumera i en ständigt ökande takt oavsett konsekvenserna och lita på att någon annan SNART ska trolla fram nåt sätt som möjliggör för oss att fortsätta det ohållbara konsumerandet lite till, så hade det varit Lyxfällan nästa. Konstigt nog resonerar många riksdagspartier på detta  sätt också.

Ja, om jag bara uppmanade till att googla så är det ett ickesvar. Nu gjorde jag ju inte det. Men det blir ju en jättekonstig debatt om jag ska utbilda dig i energieffektivisering och annat. Jag kan ge exempel. Men om du är intresserad får du självklart själv ta ansvar för ditt lärande.
  • Quintus Zebra
    Mentat skrev 2014-04-19 09:46:46 följande:
    Tvärtom är det min mycket bestämda uppfattning att det sker försök att bortförklara de enorma gapande hålen i (mp):s energipolitik. Om man inte tar hänsyn till villkoren för elproduktion och -förbrukning, så som jag har påpekat, så är man i högsta grad icke-vetenskaplig.

Ja. Kanske. Men MP:s politik är i alla fall möjlig att diskutera. Men det är väl enklare att göra som vår nuvarande regerings anhängarehar en tetendens att göra. Att bara ignorera kritik och knappt ens diskutera uppenbart ovetenskaplig politik?

Som sagt. Jag är inte enbart förtjust i MPs utveckling. De har många problem. Men att ge sig på energipolitiken är lite mysko. Då de nog är mest vetenskapliga av alla där.

För mig är jämförelse oundviklig om man vill vara objektiv. MP har problem, men det beror nog i alla fall delvis på att de försöker sig på något väldigt svårt. De försöker få mot strömmen, och tar på sig ansvaret att försöka lösa de problem som de andra partiernas politik har skapat.

Och det är ju ibland svårt att basera politik på vetenskap. Det är väl enklare att följa gammal politiktradition och utgå ifrån tro (religion eller ideologi) istället för verkligheten. Men följderna av ovetenskaplig politik blir inte alltid så bra.
  • Quintus Zebra
    grind skrev 2014-04-19 19:07:48 följande:
    Grundproblemet med ditt och miljöpartiets synsätt är att det hör hemma på global nivå, inte nationell. Miljöpartiet bedriver global politik  på nationell nivå vilket givetvis får negativa konsekvenser för de svenska medborgarna.

Håller inte med alls.
  • Quintus Zebra
    grind skrev 2014-04-19 19:07:48 följande:
    Grundproblemet med ditt och miljöpartiets synsätt är att det hör hemma på global nivå, inte nationell. Miljöpartiet bedriver global politik  på nationell nivå vilket givetvis får negativa konsekvenser för de svenska medborgarna.

Det jag konstaterar är mest att MP knappast är minst vetenskapliga. Snarare tvärtom.

Självklart måste man föra rationell politik både nationellt som globalt.
  • Quintus Zebra
    grind skrev 2014-04-19 19:32:13 följande:
    Eftersom klimathotet är globalt är det givetvis en globalfråga.

Givetvis drabbar det medborgarna om man inte agerar utifrån deras intressen utan tillgodoser andra intressen istället.

Ja. Skulle ju säga att MP även är ett av de partier som prioriterar medborgarna främst.

I den nuvarande regeringspolitiken prioriteras ju både ekonomi och tillväxt och massa annat framför individen.
  • Quintus Zebra
    grind skrev 2014-04-21 07:09:42 följande:
    Vad är det du inte förstår?

Allt utgår från den mindre gruppen. Detta är ren och skär logik då du utgör en större andel av familjen än världen. Du spenderar också majoriteten av den fria tiden med dem. Som familjefar (och ledare av familjen) är det självklart att tänka utifrån:

* Familjens intressen i första hand.

* Statens intresse i andra hand.

* Världens intressen i tredje hand.

MP:s politik är som om jag skulle säga till mina barn att de måste flytta ut ur sina rum och in i klädkammaren för att jag måste öppna härbärge då staten vill förbättra situationen för uteliggare. MP har fokus på världen och inte de människor de företräder.

Fast den gemensamma miljön på planeten och hur vi förbrukar jordens ändliga resurser är väl självklart viktigare för individen än vad tillväxt nånsin kan bli, i alla fall rent vetenskapligt?

Jag tycker ju tvärtemot dig att MP faktiskt är ett av partierna som utgår mest från platsen de står på och tänker lokalt. De vill i jämförelsevis relativt hög grad att vi tar ansvar för det vi gör här och anpassar sig inte efter hur "alla andra" gör.

Andra partier låter ju, vad jag kan se, ständigt och jämt den internationella marknadsekonomins intressen eller internationella militära intressen eller internationella storförerag och bankers intressen gå före den "vanliga" medborgaren?
  • Quintus Zebra
    grind skrev 2014-04-21 18:36:49 följande:
    Eftersom Sveriges bidrag varken gör till eller från så påverkas inte världsklimatet. Vi utgör en promille av världens befolkning. Om vi så helt skulle stoppa våra utsläpp skulle det inte märkas.

Den enda effekten blir således att vi havererar Sveriges ekonomi.
    Om man tänkte så skulle man kunna svära sig fri från allt ansvarstagande.

Jag utgör en 7228020413-del av jordens befolkning. Om jag avhåller mig från att våldta eller mörda eller stjäla eller bete mig som ett as, så löser det inga världsproblem. Men det är klart det gör till eller från. Klart det bidrar. Kanske inte jättemycket. Men det är klart det bidrar. Är vi lite mer ansvarsfulla med miljön gör det självklart skillnad.
    Man måste ju börja någonstans? Ska man fortsätta med ovetenskaplig, ologisk politik, ansvarslös för att alla andra gör det?

Självklart ska inte ekonomin haverera. Självklart är det inte så att en ekonomi havererar bara för att man utgår från ett lite mer rationellt tänkande.
Svar på tråden Varför hatar folk MP?