Inlägg från: ölburk2 |Visa alla inlägg
  • ölburk2

Varför hatar folk MP?

themia skrev 2014-07-07 13:02:00 följande:
    Ja, och om du hatar kvinnor för allt det kvinnor står för och gör, så hatar du kvinnor. Så enkelt är det!

Men nu handlar inte diskussionen om satslogik, den handlar om vilka som har makten i samhället, och att förneka att den största delen av makten innehas av just "vita medelålders heterosexuella män" är bara dumt

Det har inget med hat att göra, utan är ett enkelt konstaterande av faktum
    Att du har svårt att svälja det, är naturligtvis beklagligt, men det kan vi leva med.
    Fast nu är de ju så att maktens (ekonomiska) epicentrum flyttar/flyttat till Asien, så då bör väl det rimligen bli "gula medelålders heterosexuella män" som måste bli syndabockarna för kvinnors tillkortakommanden.., eller?
    Förresten, hur räknas man som vit medelålders man, är det västvärldens vita.., om, ja då faller hela påståendet om att största delen av makten innehas av vita medelålders heterosexuella män..
    Jag törs nog påstå, att idag har övriga världen tillsammans långt mer (ekonomisk)makt än vi i Väst., enbart Kina har långt mer makt än hela Europa tillsammas..
    Fråga mig inte efter källa, ni får söka sanningen själva.
  • ölburk2
    themia skrev 2014-07-07 15:38:10 följande:
    Ämnet för dagen var Åsa Romsons tal i Almedalen, och hon syftade säkert på maktens fördelning i Sverige.

Att det är kinesiska män som regerar i Kina har jag aldrig betvivlat och säkert inte Åsa Romson heller
    Du menar sån´t här: http://blogg.vk.se/Thomasnordvall/2014/07/07/romsons-obehagliga-konskrig/
  • ölburk2
    themia skrev 2014-07-07 16:28:09 följande:
    Nordvalls "utbyteslek" är helt ointressant eftersom den inte speglar en verklighet.

Romsons uttalande vore helt förkastligt om det saknade förankring i verkligheten, som t.ex. när SD-folk fördömer muslimer enbart utifrån var de är födda.

Men nu är det ett faktum, som vem som helst kan konstatera, att på maktens stolar i Sverige idag sitter huvudsakligen "vita medelålders heterosexuella män",'
    och det vill ändra på.
    Det Romson håller på med är riktigt bra, det hjälper till att hålla folk bort från både F! å MP..
  • ölburk2
    Fagerlund skrev 2014-07-07 18:02:14 följande:

Detta är en grupp av människor, utvalda enbart på grund av sitt kön, ålder och sexuella läggning - inte sant? 

Du anser att just denna grupp i för hög grad besitter vissa poster i samhället - inte sant?

Du vill ändra på detta, utan hänsyn till deras kompetens - inte sant?

Vad kallas det - rasism!

Du slåss mot väderkvarnar, vissa kommer aldrig ändå att förstå.., men låt dom hållas, tycker faktiskt det är riktigt underhållande å se hur dom idiotförklarar sig själva.
  • ölburk2
    themia skrev 2014-07-07 19:30:32 följande:
    Det bjuder vi gärna på - SD kommer ändå inte ifatt Miljöpartiet.
    Bra, men jag ser helst att MP, F! å SD håller sig under 4% spärren för Sveriges bästa.., helst skulle jag se att inget parti fick några röster alls
    Det är ändå meningslöst att partirösta så länge blockpolitiken tillåts.., hur än jag röstar blir det alltid ett av blocken som kommer att regera.., tror faktiskt det här valet kommer att få rekordlågt röstdeltagande, vilket ger F!, MP å SD stora möjligheter att få höga % 
  • ölburk2
    themia skrev 2014-07-07 20:47:10 följande:
    Du hängde inte med lektionerna i samhällskunskap - eller hur?
    Men var inte ledsen för det, det finns hopp dej också
    Ja jag har helt missat lektionen om vad samhällskunskap har med mitt inlägg att göra, förklara gärna..
  • ölburk2
    Fagerlund skrev 2014-07-08 08:25:39 följande:
    Themia bara skriver allmänt nedsättande, utan argument.
    Det är det nog ingen som missat inte så lätt när klipp-o-klistra argumenten tryter å det behövs egna åsikter å argument., så ha lite medlidande
  • ölburk2
    themia skrev 2014-07-08 09:40:44 följande:
    Ditt citat: "helst skulle jag se att inget parti fick några röster alls  
    Det är ändå meningslöst att partirösta så länge blockpolitiken tillåts.., hur än jag röstar blir det alltid ett av blocken som kommer att regera.."

Om man ser det som meningslöst att rösta, har man inte förstått själva grunden till demokrati - en människa, en röst
    Allas lika värde

Det är samhällskunskap. Jag tror att förstår om du anstränger dig lite
    Så var det tänkt, en människa en röst, men med blockpolitken så fråntas jag min partiröst då den i slutänden förs in tillsammans under blockpolitikens samtliga partier..
    Så blir det en röst från mig så blir det på ett icke etablerat parti, som vägrar delta i nån form av blockpolitik.., jag vill inte delta i att i ännu högre grad avdemokratisera Sverige, det är illa nog som det är nu..
  • ölburk2
    FDFMGA skrev 2014-07-09 11:33:40 följande:
    Tja, antingen anser man att vita, heterosexuella, medelålders mån är lämpligast till arbeten som innebär mycket makt eller också anser man att det finns en strukturell särbehandling som innebär att maktförhållandena ser ut som de gör.

Av de jag läst som du skrivit så misstänker jag att du anser att rådande maktförhållanden är av naturen givna - dvs män är generellt mer lämpliga att besluta över andra.

Miljöpartiet däremot anser att det finns strukturell särbehandling som innebär att män lättare får makt och det är den särbehandlingen de vill bryta.

I grunden handlar alla dessa diskussioner om hur vi ser på kvinnor och män där somliga manar att den balans som finns i fråga om de bägge könens (makt)-positioner i samhället är givna av Gud, Allah eller naturen - medan andra menar att de i mångt och mycket är givna av oss själva och att vi har möjlighet att förändra dem om vi förstår orsakerna och vill förändring.

Och som vanligt är det så att de som upprörs över Romsons uttalande aldrig överhuvudtaget skulle kunna drömma om att rösta på MP medan MP:s potentiella väljare förstår vad hon försöker säga.

Så kan det gå, som Vonnegut brukade skrivaSkrattande
    Hmm, kvotering är tveklöst den mest extrema formen av särbehandling.., aldrig i h-vete jag/vi skulle släppa in nån/anställa nån i mina/våra företag p.g.a av att det finns en snedvridning mellan könen.., för oss gäller endast bevisbar kompetens som argument.

CV, utbildning, kön, arbetslivserfarnhet är heller inte nåt jag/vi fäster nån större vikt vid.., kontaktbara referenser å bevisad kompetens vid provanställningen, är däremot av största vikt..
  • ölburk2
    themia skrev 2014-07-09 12:12:26 följande:
    Om du inte anser att det finns någon snedvridning mellan könen i dina bolag, så är det ju inget problem (för dig)
    Men om du mot förmodan en dag skulle ändra uppfattning, så skulle de kanske leda till att du heller väljer en fullt kompetent kvinna framför en fullt kompetent man.

(och för att undvika avsiktliga missförstånd - vad som menas med "fullt kompetent" avgör förstås du)

Att säga kompetens och förbanna kvotering, är detsamma som att säga att det inte finns kompetenta kvinnor.
    (citat av Marianne Nivert, f.d. VD på Telia: "Jämställdhet har vi uppnått den dag det finns lika många mediokra kvinnor som män i företagens styrelser.") 
    Jag förbannar kvotering för att det inte är rätt sätt att sätta ihop en bra fördelning av kompetens i ett företag.., jag väljer heller en helt oerfaren kvinna som uppvisar vilja, nyfikenhet, ansvar å tåga, än en erfaren väldokumenterad, välutbildad, arbetslivserfaren man som bevisligen kan jobbet, men som jag tycker saknar de egenskaper jag räknade upp för kvinnan.., vilket för övrigt är fallet med vår nya Sales Manager.., detsamma gäller såklart om könen vore omkastade. 

Helt enkelt för jag/vi ser en framtida potential i henne, väljer därför att hjälpa henne igång å ge henne tid att komma in i arbetesuppgifterna, inte för att det finns nån garanti för att vi valt rätt, det får tiden utvisa..
Svar på tråden Varför hatar folk MP?