Tom Araya skrev 2014-07-09 23:32:47 följande:
Man måste vara framåtsträvande för att komma åt miljöproblemen.
Industrialiseringen är redan över 100 år gammal i västvärlden och är även genomdriven i stora delar av resten av världen idag.
Det är alldeles för stort och komplicerat att försöka uppnå någon slags naturförsörjning som för tiden före industrialiseringen.
Vi måste göra det bästa ur dagens perspektiv, vilket är att producera stora mängder energi utan fossila bränslen. Hade miljörörelsen fokuserat på det under de passerade 50 åren hade det kanske sett bättre ut idag.
Nej, helt och hållet naturförsörjning är det väl inte många som tror på. T.ex. vill man ju inte bli utan högfungerande sjukhus med all medicinsk teknik, för att ta bara ett exempel. Men vi kan inte heller fortsätta som vi gör nu. Så många människor som idag kommer inte att kunna bo i egna fristående hus, som läcker värme åt alla håll, och inte heller är det möjligt att folk fortsätter att flyga Thailand t/r varenda vinter...
Inte heller kan bilköerna, där varje bilist sitter ensam i en bil och spyr ut avgaser (bilen alltså, inte bilisten!

), medan bussarna kör förbi i bussfilen på exakt samma sträcka, fortsätta. Det är bara idiotiskt.
Sedan tror jag väldigt mycket på att arbeta mindre ute och tillbringa mera tid med sina barn i stället. Då kan en del av den tiden med fördel användas till en BIT av ett självhushåll. Man kan böka upp ett litet potatis- och grönsaksland (kolonilotter finns för dom som bor i lägenhet). Man kan plocka bär och svamp. Fiska om man bor nära en sjö. Man kan laga mat från grunden i stället för att köpa processade färdiglagade produkter. Och om man väljer att jobba fyra dagar ute i stället för fem, så behöver man bara använda bilen fyra dagar (OM man nu måste använda den alls för att ta sig till jobbet). Sådana saker.
Alla kan inte gör allt, men alla kan göra något. I min kommun t.ex. finns en väldigt bra miljöpolicy för alla anställda, och alla blir påminda om den ofta så att den ska finnas framme i tankarna. Man ska alltid tänka först, om man kan göra något mera miljövänligt. Behöver jag dra ut den här listan på papper? Måste vi köpa in nya åkgräsklippare, eller går det kanske lika bra att låna hästarna från den kommunala ridskolan och låta dem beta av ytorna? Det miljövänliga alternativet blir dessutom nästan alltid billigare, så det är win-win!