Inlägg från: FDFMGA |Visa alla inlägg
  • FDFMGA

Varför hatar folk MP?

Kung Markatta skrev 2017-01-28 16:16:16 följande:
    Även för S är resultatet dåligt. Av åtta politikområden är det bara två där de tillfrågade tycker att S har bäst politik och andelen som svarar S ligger i intervallet 10-20% för i princip alla områden.

MP:s ras inom miljöfrågor måste ses som mycket anmärkningsvärt. År 2014 var det nästan hälften som tyckte att MP hade bäst miljöpolitik men idag är det som sagt endast 17% och det räcker bara till en andraplats.
    Ja, kanske - eller också kan de luta sig tillbaka i förtröstan över att de ligger i topp, om än sällan allra högst, på alla områden.

M: 1, 3, 1, 1, 3, 4, 2, 3

S: 2, 2, 2, 1, 2, 3, 1, 1

Räknar du ihop platssiffrorna får M 18 medan S får 14, det vill säga det sammanvägda förtroendet för S är större än för M.

Särskilt mot bakgrund av hur splittrad alliansen är numer kan det ha en viss betydelse i och med att en röst på ett alliansparti i betydligt större utsträckning än tidigare rimligen blir en röst mer på partiet än på alliansen.
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • FDFMGA
    Kung Markatta skrev 2017-01-28 20:24:53 följande:
    Lorentz Tovatt (MP) förklarar förtjänstfullt varför C gått framåt (och indirekt naturligtvis också varför MP kunde ha närmare 50% innan de tog plats i regeringen) när det gäller förtroende inom miljöområdet:

- Varken förvånad eller bekymrad över att C ökar förtroendet i miljöfrågor. Som oppositionsparti kan man säga saker som inte stämmer eller som inte har med verkligheten att göra. Är tvärtom glad. De ser att man faktiskt kan vinna på att snacka miljö. Nyttigt för dem!

twitter.com/LorentzTovatt/status/825322096490...
    Precis, så är det ju alltid.

Just därför är det glädjande att S inger större förtroende än M trots att S tvingas ta tuffa beslut i regeringsställning medan Kinberg Batra kan ägna sig åt att gnälla i största allmänhet, tja åtminstone vid de tillfällen hon inte fått upp vittringen på brunt och blivit upphetsadSkrattande
  • FDFMGA
    KarlssonsKalle skrev 2017-01-31 10:01:16 följande:
    Tänk att allt är (hitte-på-ordet) skrikhögerns fel att så många inom MP gör korkade saker....
    Nja, alla ord är ursprungligen hitte-på-ord, somliga mer vedertagna än andra bara.

Skrikhöger är ett alldeles utmärkt begrepp på den antiintellektuella smått gnälliga och osjälvständiga högerpopulism som frodas som ett kotteri på internet men även i verkligheten i form av en ständigt skylla allt som tänkas kan och mer därtill på andra.

Som vän av den en mycket deskriptiva - om än en smula pejorativa - benämningen skrikhögern vore det mig främmande att skylla MP:s misslyckanden på skrikhögern.

Däremot så anser jag att skrikhögerns kritik av MP i t ex den här tråden mestadels är ett exempel på den form av intellektuella härdsmältor som ofta utmärker populister som vill kokettera.

Självklart kan man kritisera MP på goda grunder men något sådant tror jag ligger några parsec bortom de flesta skrikhögeraktivisters förmåga.
  • FDFMGA
    KarlssonsKalle skrev 2017-01-31 10:47:46 följande:
    Jag har aldrig hört någon annan än du använda det ordet....
    Du har inte hört mig använda det heller.

Jodå, det finns fler än jag som skriver "skrikhöger" här på FL, men det är klart att jag använder det konsekvent och medvetet, andra mer sporadiskt.

Jag tycker att benämningen är oerhört träffande för en form av retorik som just består av mycket skrik och lite ullSkrattande
  • FDFMGA
    KarlssonsKalle skrev 2017-01-31 11:23:18 följande:
    Ja för vissa är ju oliktänkande en grupp som skriker....
    Nja, jag uppfattar det närmast som att skrikhögern är en mycket homogen grupp sett till åsikter och argumentationsteknik.

Den här tråden utgör ett utmärkt exempel på detta där de få miljpartister som till att börja med försökte resonera med skrikhögern förmodligen ganska omgående insåg att trådens syfte var att skrikhögerns syfte skulle få flabba tillsammans och bekräfta den varandras egon som skarpsinniga kritiker av den politiska korrekthetens hemvist, MP.

Men läser man inläggen behöver man inte vara särskilt kunnig för att inse att åsiktskorridoren inom skrikhögern är lika bred som ett grafenskikt och den analytiska förmågan på pubertetsnivå.

Självklart förtjäner MP kritik - och det får de ju också från debattörer som kan argumentera. Och den kritiken är naturligtvis inte skrikig utan relevant och ofta mycket träffande.
  • FDFMGA
    KarlssonsKalle skrev 2017-02-01 09:51:48 följande:
    Vad kallar du då det styrande för tex SVT? De kanalerna som vi andra kallar DDR-tv....
    Jo, jag har noterat att skrikhögern kallar SVT för DDR-tv.

Att du skriver "vi andra" och DDR-tv är i sig ett exempel på dels  hur okunnig skrikhögern är och dels hur inskränkt det relativt begränsat skrikhögerkotteriet är.

Det finns ingen institution som svenska  folket har så stort förtroende för som public service så när du skriver "vi andra" ser jag det som att du enbart syftar på din flock.

Och skrikhögern är generellt synnerligen klen till förståndetSkrattande
  • FDFMGA
    KarlssonsKalle skrev 2017-02-01 10:15:44 följande:
    Med andra ord så är ca 60% av oss den sk skrikhögern. Dit räknas också den gamla kommunisten Janne Josefsson in som tog en debatt med ledningen som inte ville att han skulle granska V. Han fick ju svaret "varför ska vi granska oss själva"..... 
    Haha, menar du att 60 procent av oss svenskar skulle kalla SVT för DDR-tv.

Just uttrycket DDR-tv visar med all önskvärd tydlighet hur okunnig skocken är om allt som ligger utanför det man bräker om sinsemellan.

Och, apropå 60 procent - jag skulle aldrig definiera en vanlig vettig allmänborgerlig väljare som skrikhöger.
  • FDFMGA
    KarlssonsKalle skrev 2017-02-01 11:20:48 följande:
    Det är väl ca 40% som stöder S+MP+V som inte tycker det är fel att censurera tex ursprung på brottslingar eller kritisera partier på vänsterkanten...
    Nja, inte ränner alla alliansväljare omkring på avpixlat och frossar i alternativa sanningar och mässar om DDR-tv i grupp.

Du uppvisar ju ett oerhört förakt mpt alliansväljare när du insinuerar att de står på samma intellektuella och emotionella nivå som skocken som bräker DDR-tv.

Skärp dig!
  • FDFMGA
    Kung Markatta skrev 2017-02-04 22:05:47 följande:
    MP:s nya kärnväljare är upprörda över skolministerns förslag. Blir nog svårt att klara 4%-spärren nu:

sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=...

Regeringens förslag att förbjuda könsuppdelade klasser får olika mottagande. Lärarförbundet är i huvudsak positivt. Moderaterna tycker det dröjt för länge. Andra är mycket upprörda.

Dit hör Sarah Delshad, grundare av Muslimska feminister. Hon är arg över utbildningsminister Gustav Fridolins förslag om förbud att skilja pojkar och flickor åt i all undervisning.

- Jag blev chockad. Det här tänkte jag mig absolut inte av Miljöpartiet och Gustav Fridolin.
    Fast det där är nog något som de allra flesta tycker är alldeles utmärkt. Det är bra att regeringen tar tag i gamla surdegar från alliansens tid.

Ett förslag om förbud mot könsuppdelade klasser kommer inte en dag för tidigt.

Förersten. I den här tråden verkar det som en skrikhögeraktivist har tillgång till en tidsmaskin. Ja åtminstone har hen i en analys förklarat att MP borde dra lärdom av det MP gör innan de gjort det de ska lära sig av.

Månne hen kan tuta iväg med tidsmaskinen och tipsa alliansregeringen att de bör lagstifta om ett förbud mot könsuppdelade klasser senast 2007Solig

I väntan på att detta ska ha inträffat så anser jag att det är alldeles utmärkt att regeringen föreslår sådant den förra regeringen borde ha föreslagit för längesen.
  • FDFMGA
    KillBill skrev 2017-02-05 11:59:13 följande:
    Jag tror att flera miljarder av jordens befolkning och minst hälften av USAs befolkning uppskattar Isabella Lövins bild och det måste betraktas som en fantastisk PR succé.
    Ja, självklart.

Men somliga reagerar ganska kraftigt på en bild där det bara är kvinnor som står bakom ett beslut som även berör oss män.
Svar på tråden Varför hatar folk MP?