Inlägg från: Tom Araya |Visa alla inlägg
  • Tom Araya

Varför hatar folk MP?

Omstridd moské i Gävle uppmanade till att rösta på Miljöpartiet
    Ledare

Gävlemoskéns imam Abo Raad är en central auktoritet inom salafismen i Sverige. Det är en sträng tolkning av islam som kan beskrivas som ultraortodox fundamentalism inom sunniislam. Anhängarna vill återskapa sin bild av 600-talet och anser att andra tolkningar av islam är felaktiga.

www.helahalsingland.se/opinion/ledare/omstridd-moske-i-gavle-uppmanade-till-att-rosta-pa-miljopartiet

• Tom Araya
    Konstatera skrev 2016-04-24 15:48:44 följande:
    Handlar inte bara om Kaplanavslöjandet, utan det handlar om flera snedsteg som absolut har med feminism att göra. MP har varit ett av de partierna som drivit feminism och en fri invandring högt på sin agenda. När dessa frågor sedan visar sig vara problematiska att kombinera, blir det tydligt att saker och ting måste väljas bort. Sverige har reviderat sin syn på medmänsklighet och medierna har följt efter. Det är inte längre acceptabelt att en muslim vägrar skaka hand med en kvinna på grund av dennes kulturella sed. Med det sagt, kan vi dra slutsatsen att vi har börjat lämna debatten om det humana i flyktingsmottagandet bakom oss, inte minst med argumentet att det försvårar vårt jämnställdhetsarbete. 

Fridolin erkände själv att han inte riktigt hade förstått hur kränkande det kunde vara att en man inte ville skaka en kvinnas hand. Det är ett kvitto på vart opinion ligger. Hade religionsfriheten prioriterats högre än feminismen, hade det aldrig blivit ett drev mot allt som har med MP att göra. 
    Jag ser inget motsatsförhållande mellan humanitet eller den humanitära delen av flyktingmottagande och synen på våra kulturella seders betydelse. Huruvida flyktingmottagande är humant eller ej påverkas inte av huruvida flyktingars eller svenskars kultur och seder ses som gällande i Sverige.

Jag vet inte hur du försöker få detta till att bli en religionsfrihetsfråga, har någon i de uppmärksammade fallen hindrats till att vara och leva som muslimer, med undantag för situationer där det påverkar andra?
  • Tom Araya
    KillBill skrev 2016-04-27 17:56:25 följande:
    Vad tycker du om att så många borgerliga politiker vägrar att erkänna folkmordet?
    Det var någon tidigare i tråden som påpekade att tråden skulle handla om nuvarande regering och inget annat, jag minns inte riktigt vem det var...
  • Tom Araya

I den här intervjun försöker Miljöpartiets representant få det att framstå som att man inte var medvetna om det rådande förhållandet med de miljöpartister och deras fall som uppmärksammats i media, som att det vore misstag från partiets sida.
    Jag har svårt att köpa det resonemanget. De uttalanden, möten, samrören, beteenden och handlingar det gäller har inte skett i det dolda och man kan ändå anta att det är en process när medlemmar hamnar i framstående/ledande positioner inom partiet eller t.o.m. i riksdag eller regering. Det kan inte vara annat än ett medvetet val av Miljöpartiet att inta en accepterande inställning till dessa personers värderingar de visat genom sitt agerande.

Agenda
    24 apr 21.15 45 min

Del 14 av 19. Har Miljöpartiet blivit ett tillhåll för islamister? Partiet kritiseras för att acceptera radikala åsikter. I studion bl a Nalin Pekgul, tidigare socialdemokratisk politiker. Efter mardrömsveckan - kan Miljöpartiet sitta kvar i regeringen när förtroendet rasar och partiet tvingas ge upp sina hjärtefrågor? För dyrt! Kritiken växer mot den planerade höghastighetsjärnvägen. I studion infrastrukturminister Anna Johansson (S). Programledare: Anna Hedenmo.

Kan ses till tis 24 maj (27 dagar kvar)

www.svtplay.se/video/7873755/agenda/agenda-24-apr-21-15

• Tom Araya
    KillBill skrev 2016-04-27 21:46:00 följande:
    Se mitt inlägg som ett förtydligade om att de flesta allianspolitiker har varit lika goda kålsupare som den politiker från regeringssoldater som just nu kritiseras.

Jag har kritiserat när någon (jag har glömt vem det var) publicerar flera år gamla nyheter utan att kopplingen till en aktuell händelse är tydlig.
    ...och båda dina exempel kan inte införlivas i samma fråga, ärende eller inlägg?
  • Tom Araya
    KillBill skrev 2016-04-27 21:46:00 följande:
    Se mitt inlägg som ett förtydligade om att de flesta allianspolitiker har varit lika goda kålsupare som den politiker från regeringssoldater som just nu kritiseras.

Jag har kritiserat när någon (jag har glömt vem det var) publicerar flera år gamla nyheter utan att kopplingen till en aktuell händelse är tydlig.
    ...och båda förhållanden kan inte råda samtidigt?
  • Tom Araya
    Miljöpartiet som trojansk häst

https://anthropocene.live/2016/04/26/miljopartiet-som-trojansk-hast/
Svar på tråden Varför hatar folk MP?