Inlägg från: Runes |Visa alla inlägg
  • Runes

Varför hatar folk MP?

ölburk2 skrev 2014-07-18 11:22:54 följande:
    När jag ändå är igång då...

Vad blir verkningarna/konsekvenserna i Sverige då, ja det är bara å titta på dom fysikaliska lagarna så vet vi svaret.., högre medeltemp, men med stora variationer över året, mer å vålsammare nederbörd, regn som snö, fler stormar å orkaner..
    Men trots allt kommer Sverige att klara sig hyfsat, p.g.a vårt geografiska läga, det blir Norge som får ta största smällen, sen minskar verkningarna p.g.a bl.a den bergskedja som ligger i vägen i väst å mildrar det värsta.
    I vissa delar av Sverige blir det mest ett varmare klimat, rent behagligare att bo där, men i stort blir det generellt negativa konsekvenser..

Speciellt tänker jag på en av Sveriges huvudnäringar, skogsbruket.., kan vi ens forsätta bedriva det som nu.., ja både och, men absolut inte utan större förändringar, i södra Sverige kommer t.ex inte våra nuvarande barrträd att överleva, på andra ställe blir det omöjligt, för att blåsten kommer att förstöra produktionen.., det blir att hitta alternativ till vårt nuvarande skogsbruk, det är ett som är säkert..
    Men vi kommer att få en massa klimatflyktingar och MP verkar ha svårt att prioritera miljön före mer missbruk av asylrätten.
  • Runes
    ölburk2 skrev 2014-07-18 22:28:50 följande:
    Vet inte varför lobbyister skulle behövas för klimatförändringen, inte för att påvisa den iaf, skulle vara det motsatta då, att lobba för att den inte finns, eller kanske för att lobba för nåt "miljvänligt", ja jag vet inte riktigt.

Annars så är klimatförändringen högst påtaglig å konkret, glaciärna försvinner eller är redan borta, isarna i haven smälter eller är redan borta dom med.., o.s.v., inget av det hade kunnat hända om inte det skett en temp-höjning.., det går inte längre att skylla på enbart naturliga variationer.., det går helt enkelt för fort för det..

Förresten är det skit samma vilket, gör vi inget åt problemet så får vi ett h-vete i vilket fall som helst, så sluta tjafsa å lös problemen istället..
    Lobbarna sysslar med desinformation om klimatforskarna och betalas av bolagen som sysslar med olja kol och gas, som vill ha kvar sina vinster. Jag har länkar på hur de får 1 miljard dollar per år för att lura oss. Dom kan ta livet av oss och gör vi inget lär vi alla dö. Skeptiker här länkar just ofta till mystiska länkar i USA.
    Det är självklart att man inte ska ta sådana risker, då kan man inte ha barn. Det är ofta gamla gubbar som försöker lura oss.
  • Runes
    Philipsson skrev 2014-07-19 00:21:45 följande:
    Ja, men om det nu är så att klimatet snappt skulle ändras, så kan man bara, möjligen, som sagt, minska förändringens påverkan. Med kallt blod, ty ingen vinner något på att jaga vinden, som det står i Predikaren.

Oavsett det, ingen klimatforskare ska försöka inbilla mig att vederbörande sitter på bevis på att klimatförändringen (om den nu skulle vara verklighet), skulle vara åstadkommmen av människan. Hur skulle de bevisen se ut, f.ö.? I så fall finge densamme bevisa varför inlandsisarna smalt bort för c:a 10 000 år sen, och som gjorde att skandinaviska halvön steg en ordentlig bit, och som gjorde att Östersjön bildades! Och varför kontinenterna Afrika och Amerika skilde sig åt (när det nu skedde), och varför Atlantis sjönk! Vårt jordklot har ju genomgått drastiska klimatförändringar sedan dess tillblivelse!

För den sakens skulle säger jag INTE att det är bra med miljögifter/föroreningar, märk väl.
    Det riktigt ruggiga har inte hänt än och därför måste vi dra ner på CO2 mm snarast. För när det blir varmare börjar permafrosten smälta, då kommer metan som är 30 ggr värre än CO2. När haven sedan är mättade börjar dom läcka CO2 istället och då är det kört.
    Man kan inte bränna upp all kol som finns utan påverkan, det du nämner var före det fanns människor, nu är det fullt och svårt att flytta.
    Varför ska man chansa med något så fatalt?
  • Runes
    ölburk2 skrev 2014-07-19 00:59:55 följande:
    Har gjort iaf, det vet jag åxå.., vet inte om det är så meningfullt längre, bevisen för klimatförändringarna är så stora att jag ser det som bortkastade pengar, att försöka påverka oss att tro att det inte händer.
    Dessutom så har t.ex oljebolagen själva börjat satsa stora pengar i vindkraft å solenrgi, alternativ energi, så jag tvivlar på att dom fortfarande lägger så värst stora pengar, på att lura oss att inte klimatförändringarna inte finns.., verkar jävligt dumt i så fall.
    Oljebolagen diversifierar ja men det är stora pengar på spel om olja kol och gas blir värdelöst, det handlar om arbeten mm. Vi har ju ett gäng som härjar här också, klimatskammen som startades av en polsk reklamkvinna! I USA är massor av politiker köpta och 50% tror på dom, Kanada har även fallit för detta och Australien som tagit bort skatten på CO2.
  • Runes
    ölburk2 skrev 2014-07-19 01:11:01 följande:
    Men det är ingen som försöker bevisa för dig/inbilla dig, att det är människan som ensam åstadkommit klimatförändringen.., möjligen kan miljömupparna hävda nå´t sån´t, men inte några seriösa forskare eller klimatexperter
    Fast den åsikten verkar va totalt omöjlig att få bort, det gäller inte bara dig, den är utbredd, så ta inte åt dig personligen  smile1.gif

Vad vi människor gör, är att vi med de utsläpp vi är skyldiga till, skyndar på den naturliga klimatförändringen, vilket är minst lika illa.
    Å genom att inte ha accepterat det tidigare, så har vi nu hamnat i tidsnöd.., vi kommer helt enkelt inte att hinna anpassa oss, till den allt mer påtagliga klimatförändringen..

Den är nu man made, någon naturlig fanns inte, det enda vi väntat på är nästa istid långt fram Att vi skulle få det varmare utan all CO2 och metan från kor finns inte, du minns lite fel
  • Runes
    ölburk2 skrev 2014-07-19 09:01:44 följande:
    Där håller jag inte alls med dig.., istider är ovanliga å förekommer med långa mellanrum i tid, men "mindre" klimatförändringar kan vi se förekommer reltivt regelbundet, å inte alls med samma långa tidsintervaller.
    Det är inte idag speciellt svårt att följa dom svängningarna bakåt i tiden, dom finns t.ex lagrade i glaciärisarna å kan tydligt ses med blotta ögat, om du tittar på en borrkärna med is..

Det är alltså en av dessa mindre svängningar vi nu satt fart på, förstärker effekten av med våra utsläpp.
    Gör det inte mer komplicerat än vad det är, det är inte svårare än att acceptera fysikens lagar, för det är dom, å endast dom, som spelar in när temperaturen höjs på Jordens yta..
    I så fall måste du ha en orsak som solfläckar eller El nino etc. Det är inte magi.
  • Runes
    ölburk2 skrev 2014-07-19 15:52:29 följande:
    Hur fick du ihop det där, förstår inte vad du menar..
    Klimatvetenskap är ingen hokuspokus, alla ändringar kan förklaras ex. att det blev svinkallt i norra USA i vintras och beror på klimatändringarna.
    Om det blir varmare oavsett CO2 kan det ex. bero på solen och eller havet runt Sydamerika hur det strömmar. Har vi det nu ska jag kolla. Allt ligger i klimatmodellerna och skeptiker bortser från dessa naturliga variationer.
  • Runes
    ölburk2 skrev 2014-07-19 18:58:29 följande:
    Så du tänker alltså chansa? Inte jag iaf, skitsamma vad orsaken är, men jag vill iaf att vi minimerar verkan av en klimatförändring så gott det går.
    Det enda det kostar är pengar, å inte människoliv som det kommer att göra i 100-tusental, om vi inget gör.., för att inte tala om all infrastruktur å bostäder m.m.
    Förebyggande åtgärder är en "piss i Nilen", i jmf vad det kommer att kosta, om vi inget gör..
    Tvärtom skriver jag gång på gång att man inte får chansa
Svar på tråden Varför hatar folk MP?