Inlägg från: K Markatta |Visa alla inlägg
  • K Markatta

Varför hatar folk MP?

nt.se/nyheter/norrkoping/politiker-var-van-med-is-terrorist-om4266107.aspx

En medlem i miljöpartiet var vän på Facebook med en ökänd IS-krigare. "Jag visste inte att han var medlem i IS", säger hen.

Miljöpartisten som är aktiv på en ort i Östergötland berättar för redaktionen att det var hen själv som aktivt sökte vänskap på Facebook med den välkände terroristen. Kontakten togs efter en rekommendation.

Terroristen kallar sig Abdul Samad Ibn Hajar, eller Abdul Samad Al Swedi, eller Mikael Skråmo, och är en av de mest kända IS-terroristerna med koppling till Sverige. Skråmo gör ingen hemlighet med att han stödjer IS terror och att alla medel är tillåtna.

- Vi tycker inte att det är okej att ha samröre med extremister, men... säger Carolina Bruseman som är sammankallande för Grön Ungdom på riksnivå.

• K Markatta
    Flash Gordon skrev 2016-08-28 06:08:01 följande:
    Jag har faktiskt svårt att tro att de bägge sista gruppena går hela vägen ut och blir medlemmar. I så fall är det partiets grund, deras verkliga ursprung, som lägger ned.
    Birger Schlaug har ju gått ur t.ex.
  • K Markatta
    FDFMGA skrev 2016-08-29 20:27:30 följande:

Skrattande

Spastiska i tiden igen. Det var väl lite drygt 10 år sedan han lämnade MP. Inför senaste valet skrev han visst att han skulle rösta på V eftersom MP blivit en del av den nyliberala högersörjan, eller något ditåt.

Snart får man väl läsa att Napoleon sitter fängslad på Elba ekler någon annan relevant nyhet för skrikhögern.

www.dn.se/nyheter/politik/birger-schlaug-lamn.../
    Det intressanta är inte vad klockan var när Birger Schlaug lämnade miljöpartiet utan varför han gjorde det. Han deltar ännu aktivt i samhällsdebatten, är med i nån panel på TV och är fortfarande grön. Varför är han då inte med i mp? Så här skriver han själv:

schlaug.blogspot.se/2016/08/schlaug-gor-sig-bast-langt-fran-mp.html

Jag slutade betala medlemsavgiften på uppmaning av ledande personer i partiet - de ansåg att kritik borde framföras internt om jag var medlem. Annars kunde jag bli fri debattör istället.  Jag hade reagerat offentligt på att språkrören på DN Debatt hävdat att MP var överens med S om att miljöfrågorna inte kan lösas utan ekonomisk tillväxt och därefter på att MP plötsligt drev (!) att Sverige skulle delta med militär i Afghanistan - under Natobefäl dessutom.

Det han förespråkade var alltså grön politik och det uppskattades inte. Han tar också upp ännu hårdare kritik som kommer från Grön Ungdoms ekonomiskpoltiske talesperson:

Samtidigt som man såg på sina grundare och sina kärnväljare på det här sättet välkomnade man islamister in i partiet.
  • K Markatta

Återigen klagar man inom MP på den politik man själva för i regeringen. En riksdagsledamot tycker till och med att regeringens politik är förskräcklig:

www.svt.se/nyheter/inrikes/mp-kritik-mot-jakt-pa-papperslosa

Den rödgröna regeringen presenterade i går en rad förslag för att fler personer som fått avslag på sin asylansökan ska lämna landet. Bland annat så ska polisen kunna gå in på arbetsplatser för att göra id-kontroller utan att det finns en konkret brottsmisstanke.

- Jag tycker att det är förskräckligt. Det strider mot våra gröna grundvärderingar och allt vi tror på, säger riksdagsledamoten Annika Lillemets.

Det är nu ingen som tvingar MP att sitta med i regeringen och fatta beslut som man själva tycker är förskräckliga och går emot allt man tror på. Det är ett eget val som man också måste ta ansvar för.

• K Markatta
    KillBill skrev 2016-10-06 17:17:13 följande:
    Internt M-raseri efter chockbeskedet att moderatledningen går emot snabbtågen:

www.di.se/nyheter/internt-m-raseri-mot-chockb.../
    En av de större gröna bloggarna i Sverige, Olja för blåbär, kommenterar beslutet:

www.peak-oil.se/2016/10/nej-till-hoghastighetsbanan.html

Ulf Kristersson, moderaternas ekonomiska-politiska talesperson pekar dock med rätta på två viktiga punkter när det kommer till höghastighetsbanan:

* Det riskerar bli orimligt dyrt.

* Det finns mer akuta behov av förbättringar för övrig trafik - särskilt för masskommunikationer och godstrafiken.

Nu återstår det att se om regeringen kan bortse från att man initierat ett prestigeprojekt som visade sig vara ohållbart och dåligt för Sverige och precis som när det gäller skatten på solel, gör om och gör rätt. Att göra misstag gör vi alla, men hur vi hanterar självinsikten och konstruktiv kritik från andra och hur vi sedan omvandlar den till visdom och handling är vad som kännetecknar ansvarsfullt ledarskap i våra ögon.

Det är bara att nicka instämmande.
  • K Markatta

Rebwar Hassan (MP) har författat en kritisk debattartikel om sitt eget parti:

www.gp.se/nyheter/debatt/mp-beh%C3%B6ver-ny-gr%C3%B6n-vision-utan-islamism-och-identitetspolitik-1.3871265

MP behöver ny grön vision - utan islamism och identitetspolitik

... De gröna har emellertid gjort ett annat och mycket större misstag, nämligen att anamma identitetspolitiken som, oavsett om tanken ursprungligen var god, har resulterat i massiv islamistisk, turkisk eller allmänt konservativ islamistisk infiltration i de gröna partierna.

Alla dessa år som jag innehaft uppdrag i Miljöpartiet i kommun, landsting och riksdag har jag mött medlemmar och väljare med gröna värderingar och gröna idéer. Ibland lite utopiska. Dessa gröna idealister upplever i dag en uppgivenhet och sorg över att Miljöpartiet hoppat i galen tunna och nu verkar närma sig Niagarafallet. De förstår inte alls varför MP inte verkar bry sig om dem som får sina bilar uppeldade eller varför hedersmord och sexövergrepp bortförklaras eller varför bara 1,5 procent av inbrotten klaras upp för att ta några exempel. De ser hur myndigheter tillåts misslyckas och de ser problem sopas under värdegrundsmattan. Hur kan sådant vara grönt?, undrar såklart många.

Svar på tråden Varför hatar folk MP?