Inlägg från: bullerbyn |Visa alla inlägg
  • bullerbyn

Mitt barn äter inte

Va jobbigt! Det enda barnen kan kontrollera är ju maten, toabesöken och sömnen. Så det är ju dessa områden som är värst när det börjar krångla. Småtips är ju precis som BVC säger att ge han det han vill ha. Annat är att låta honom ta själv, låt allt stå på bordet så får han plocka och peta själv. Aldrig prata eller tjata om mat, det ska helst inte nämnas alls, inte prata om att andra äter ens, inget förhandlande. Bara laga maten. Om mat ens ska nämnas ska det bara förklaras som bränsle för kroppen. Prova detta förhållningssätt ett tag.

Om han inte äter middag och sen kanske vill ha en macka, ge en macka och försök göra den så "matig" som möjligt, kanske med leverpastej, köttbullar eller annat gott. Va inte konsekvent med maten utan är han hungrig så kan han få en macka utan snack. Gör allt så mycket enklare om man inte är så jättekonsekvent med just dessa områden som barnen själva alltid kan kontrollera :) hoppas att det löser sig och att BVC har koll :)

• bullerbyn
    Mina älsklingar skrev 2014-02-17 13:48:47 följande:

Han är väldigt mager, Han har sagt att han inte vill äta för att han får ont i magen och rumpan men jag har bara trott att det har varit en ursäkt för att slippa äta
    Låter inte bra. Kanske är glutenallergiker. Det kan man också gå ner i vikt av.
  • bullerbyn
    Mina älsklingar skrev 2014-02-17 13:59:15 följande:

Ja, han är ganska trött, mörk under ögonen och hänger ej med som brorsan. Lite eksem har han haft när han var bebis men inga nu. Bara att det kliar mycket på honom hela tiden, har han tex sår pillar han alltid sönder dem så att han får fula ärr.
    Finns en möjlighet att det är celaki. Trötthet brukar va en av de största symptomen. Behöver ju verkligen inte va det såklart. Men kan vara något att kolla upp med en läkare. Man kan även få blåsor. Magen brukar se lite svullen ut medan resten av kroppen är smal (om man ätit gluten).
Svar på tråden Mitt barn äter inte