• Anonym (många frågor)

Föräldradagar

Hej, Jag har lite funderingar kring föräldrapenning och föräldradagar.

Om man vill vara hemma länge med sitt barn 1,5-2 år är det möjligt att spara sina dagar på något sätt? Att välja att bara ta ut en viss del av dagarna / vecka? Om man väljer att endast ta ut 3 dagar / vecka med föräldrapeng, måste man då jobba resterande dagar eller kan man välja att vara hemma "gratis"  ? Går det även att vara hemma utan att ta ut föräldrapeng alls första tiden för att spara sina föräldradagar på något vis? Skyddar man ändå sin SGI då eller behöver man vara inskriven på AMS osv??

Sedan en till fråga, ifall man behöver bli sjukskriven eller inte klarar av att jobba senare delen av graviditeten hur fungerar det? Kommer de dagarna tas från de föräldradagarna man har då eller hur fungerar det?

Hur många dagar har man tillsammans som föräldrar att ta ut?

Tack på förhand.

MVH

• Svar på tråden Föräldradagar
  • Försäkringskassan

Hej!

Försäkringskassan har inget krav på att du måste ta ut föräldrapenning när du är föräldraledig. Dock kan din arbetsgivare göra det om du har barn över 18 månader.

Viktigt att tänka på är att om du vill behålla din sjukpenninggrundande inkomst så måste du ta ut föräldrapenning fem dagar i veckan om du inte har arbetat minst sex månader innan du går på föräldraledighet. Om du har arbetat minst sex månader har du ett efterskydd på tre månader som innebär att din SGI är skyddad i tre månader, efter det måste du ta ut föräldrapenning fem dagar i veckan.

Om du inte har arbetat utan varit föräldraledig sedan barnets födelse måste du ta ut föräldrapenning minst fem dagar i veckan eller arbeta upp till ordinarie arbetstid.

Om du inte kan arbeta på grund av att du har ett fysiskt tungt arbete kan du ansöka om graviditetspenning. Du kan läsa mer under bifogad länk:

http://www.forsakringskassan.se/privatpers/foralder/vanta_barn/graviditetspenning/

Hälsningar

Linda, handläggare

• Anonym (många frågor)

Okej, men hur är det om man  jobbar på timmar då under graviditeten? Allt från 10 timmar i veckan - 30 timmar/vecka?

Behöver ja ha a-kassa resterande tid upp till 40 timmar i veckan eller kan jag få min föräldrapeng baserad på timmarna jag jobbar?

Så om man behöver vara hemma låt säga 1 månad före Beräknad förlossning så måste jag nyttja mina föräldradagar till det? Vilket innebär att det blir mindre dagar att ta ut sedan med barnet?

Mvh

• Försäkringskassan

Hej!

Föräldrapenningen baseras på din sjukpenninggrundande inkomst (SGI). Det är en uppskattning av din årsinkomst av arbete. Vi räknar inte med ersättning från a-kassan i din SGI, utan utgår från hur mycket du tjänar när du arbetar.

Om du har haft en annan anställning tidigare och då haft en högre inkomst, så kan du få tillgodoräkna dig inkomsten från det arbetet. Det gäller om du är arbetssökande övrig tid. Men du kan som sagt inte räkna med a-kassan i själva inkomsten.

I vår tjänst Kassakollen kan du göra preliminära uträkningar av din föräldrapenning:
    www.forsakringskassan.se/privatpers/kassakollen/

Om du är ledig innan barnet föds så dras det av de totalt 480 föräldrapenningdagarna som man får per barn.

Hälsningar
    Harry, handläggare

Svar på tråden Föräldradagar