Jag är oxå i en slags depression nu, men de är av att jag varit superstressad det senaste året. Men jag sätter upp mål, du kanske borde göra det du med?:) Ett sätt för dig att få en väg att må bättre på är kanske att skapa mål att göra varje dag. T.ex promenader? Det har jag, jag har mål som jag fokuserar på så jag tänker på annat än att hamna i de jobbiga negativa tankarna. Det är viktigt att komma ut, även om det känns segt i början, så mår du och din kropp bättre efter hand. Självklart är det bra att prata med någon, att kunna få älta något som man tycker är jobbigt är viktigt att få prata om. Prata om sina känslor och att bli hörd. Jag har några tips som funkar lite för mig, jag delar med mig av dom till dig. :) 1) ut och promenera minst 15 minuter varje dag. Det är viktigt med frisk luft. 2) ät bra; frukost, lunch, middag, kvällsmat och drick bra med. 3) försök att inte sätta dig ner och tänka på negativa tankar, även om det är extremt svårt att inte göra det i din situation just nu. Men om du försöker göra saker istället, fokusera positivt så blir du mer positiv oxå. 4) gör saker du tycker är kul. Vad gillar du att göra? Spela tv-data-spel? Kanske det finns någon spelserie du är intresserad av som du kan börja spela, då fokuserar du på annat ett tag. Läsa bok? Aktiviteter? Som sagt, gör saker som du tycker är kul så du håller dig sysselsatt. Då minskar du fokus på de negativa tankarna. 5) får du en panikkänsla som du inte riktigt kan styra, du vet inte vart du ska ta vagnen. Då är ett tips att ut och gå eller ta en avslappnande dusch och bara fokusera på nuet för ett tag. Låt kroppen slappna av för en stund. Försök att släppa alla tankar för en kort stund och bara var. 6) ser du film, se roliga komedier som man mår bra av. 7) umgås med vänner, även om du inte litar på dem, så försök ge en chans. Man behöver umgås med folk. Det är sunt för dig, även där när du lärt känna dina nya vänner bra så kanske du blir redo att prata med dem om saker du vill prata om. Sen ser jag att du säger att du vill ändra ditt sätt att vara tillbakadragen. Folk får acceptera dig, du är bra som du är. Alla är inte utåtriktade. Har folk sagt att dom ser dig som tråkig, eller är det du själv som ser dig som tråkig? För om det är du själv så kan det hända att du utstrålar din osäkerhet på det viset. Försök se dig som rolig, försök se dig som en glad och positiv person, då kommer du utstråla så med. Titta dig i spegeln varje dag då du vaknar och säg högt till dig själv " jag är rolig, jag är bra, jag duger som jag är." Efter en tid kommer du känna mer så. Det sätt för dig att börja ta mer plats är att om du under en situation i skolan känner dig obekväm, tänk istället " vad är det värsta som kan hända?" Oftast är det inget direkt stort. Ta små steg varje dag, helt enkelt. :) hoppas några sv tipsen kan hjälpa dig på fötter igen. Lycka till!:)