5 års kontroll på BVC
Vad görs på den? att vaccination kommer ges vet jag men mer...
Vad görs på den? att vaccination kommer ges vet jag men mer...
Är helt olika mellan olika BVC har jag märkt efter prat med andra föräldrar. Min femåring fick kolla syn, mäta, väga, hoppa på ett ben, skriva sitt namn, rita ngt (vilket han vägrade) och vaccinering. En kompis femåring skulle rita en triangel, en cirkel etc.
Fast nedslag blir det ju inte. Så ska du inte tänka och om det presenteras så av BVC så är det mkt dåligt. Alla femåringar och barn öht är ju så olika och är "bra" och intresserande av olika saker. Min femåring ville inte rita och det var inget mer med det. Inte så att han fick ngt negativt omdöme för det. Skriva sitt namn gick med lite vägledning. Han är inte nyfiken på att skriva och rita och slipper helst. Eftersom det som verkar ingå på en femårskontroll varierar så mkt så finns det ju inte heller några facit för vad de SKA kunna. Jag var glad att synen verkade bra och att vaccineringen gick hyfsat lätt. Resten kvittar egentligen :).
Var på 5.5 års kontoll med son igår.
Inga fysiska tester, barnet pratade på som vanligt.
Sköterskan kunde då konstatera att språket var bra.
Så nu blir han flyttad till skolhälsovården.
Alla ungar är ju olika, att hoppa på ett ben är ingen stor sak.
Vid en tidigare kontroll ville de att barnet skulle rita en sk huvudfoting,
men nej han vägrade. Ritade en bil istället.
enmamma, apropå på just det där: På 70-talet när jag var liten gjorde min kompis samma sak, han ritade en bil och bvc dömde ut honom som dum. Tur att det har gått framåt!
Jag minns inte exakt vad dottern fick göra, men rita något, hörsel och syn.
När sonen var på 5 års kontrollen skulle han rita en gubbe. Detta gjorde han inte på beställning och fick "nedslag" och komma tillbaks några veckor senare och rita en gubbe eftersom det var väldigt viktigt. Detta är för 2 år sedan
Vi inom förskolan ska inte bedöma barn på det sättet så jag förstår inte varför BVC gör det. Lite OT men iaf.
Hedda ska på koll nästa vecka o det stod inget om nån vaccination.
Vi fick ett papper med ett gäng frågor som ska besvaras av oss föräldrar.
När min mor tog mig på min 5-års kontroll så fick hon höra att jag var alldeles för lång för att vara 5 år! Haha, så dumt.
Här var det vaccination, litet samtal med blivande femåringen och allmän avcheckning med mig innan överlämning till skolhälsovården.
BVC-kontrollen är tänkt för att fånga upp barns som är i behov av hjälp för att de inte utvecklas som de ska inom syn, hörsel, språk, finmotorik, grovmotorik eller vad de nu må vara för område. Det är väl 100 gånger bättre att man fångar upp problem innan de eskalerat och blivit stora. och skippar gympan för att det är pinsamt att man inte kan hoppa på ett ben.
Jag tycker du ska försöka tänka tvärt om. Om du sitter hemma och är orolig för att ditt barn inte kommer klara momentet att hoppa på 1 ben så tycker jag att du ska ta upp det oavsett om det ingår i kontrollen eller ej. Så att du antingen kan få ett lugnande besked eller din dotter kan rekomenderas att gå till sjukgymnast eller i första hand kanske få tips på hur man stimulerar att hoppa på ett ben. Att hon kan stå på ett ben är väl lysande, det visar ju att balansen finns.
Meningen med bedömningen på BVC är dock inte kravet att barnet ska klara ett enskilt moment utan att skapa sig en helhetsbild av barnet. Det är t.ex fullt normalt att vara 5 år och inte kunna skriva sitt namn. Däremot bör man kanske fundera närmare om barnet inte kan något finmotoriskt i nivå med en 5-åring (rita en gubbe med mage, rita av en fyrkant, klippa en cirkel, eller rita något annat med motsvarande svårighetsgrad.) BVC ska ju försöka komma bakom barnets vilja och utvärdera de faktiska kunskaperna.