Inlägg från: blubbblubb |Visa alla inlägg
  • blubbblubb

5 års kontroll på BVC

BVC-kontrollen är tänkt för att fånga upp barns som är i behov av hjälp för att de inte utvecklas som de ska inom syn, hörsel, språk, finmotorik, grovmotorik eller vad de nu må vara för område.  Det är väl 100 gånger bättre att man fångar upp problem innan de eskalerat och blivit stora. och skippar gympan för att det är pinsamt att man inte kan hoppa på ett ben.

Jag tycker du ska försöka tänka tvärt om. Om du sitter hemma och är orolig för att ditt barn inte kommer klara momentet att hoppa på 1 ben så tycker jag att du ska ta upp det oavsett om det ingår i kontrollen eller ej. Så att du antingen kan få ett lugnande besked eller din dotter kan rekomenderas att gå till sjukgymnast eller i första hand kanske få tips på hur man stimulerar att hoppa på ett ben. Att hon kan stå på ett ben är väl lysande, det visar ju att balansen finns.  

Meningen med bedömningen på BVC är dock inte kravet att barnet ska klara ett enskilt moment utan att skapa sig en helhetsbild av barnet. Det är t.ex fullt normalt att vara 5 år och inte kunna skriva sitt namn. Däremot bör man kanske fundera närmare om barnet inte kan något finmotoriskt i nivå med en 5-åring (rita en gubbe med mage, rita av en fyrkant, klippa en cirkel, eller rita något annat med motsvarande svårighetsgrad.) BVC ska ju försöka komma bakom barnets vilja och utvärdera de faktiska kunskaperna. 

• blubbblubb
    La Lola skrev 2014-02-18 15:50:36 följande:
    Vi inom förskolan ska inte bedöma barn på det sättet så jag förstår inte varför BVC gör det. Lite OT men iaf.

Hedda ska på koll nästa vecka o det stod inget om nån vaccination.
    Vi fick ett papper med ett gäng frågor som ska besvaras av oss föräldrar.

Ni har enligt skollagen skyldighet att ge barn i behov av särskilt stöd det extra stödet och det kan man ju naturligtvis inte göra om man inte reflelekterar över barnets kunskaper, förmågor, och intressen. Däremot har ni ju helt andra möjligheter att göra detta dolt för barnet än vad en BVC-sköterska har.

Jag tror att det är omöjligt att vara med barn dag och dag in och inte känna till vilken nivå de ligger på. Ni anpassar aktiviteterna efter barnets förmågor och intressen,ni väljer antagligen en bok till sagostunden som ska vara lagom spännande och lagom begriplig osv.  

Vår förra förskolan hade också den åsikten till formulären från BVC. 2 dagar senare kan de hjupanalysera dotterns kunskaper i ett utvecklingssamtal.....

Svar på tråden 5 års kontroll på BVC