Inlägg från: Anonym (InteOk) |Visa alla inlägg
  • Anonym (InteOk)

    Alla dessa svordomar gör mig så irriterad!!!

    Jag är uppvuxen med att man inte ska svära. Mina föräldrar svär inte (ok då, nångång har det väl kommit något fult ord, men då har det inte varit av de värsta svordomarna). Men som sagt, de gånger det hänt kan jag räkna på mina 10 fingrar, och då är jag 29 år idag.

    Vissa människor kan ju inte prata utan att svära var och varannan mening, detta stör jag mig något fruktansvärt på och vill helst bara gå därifrån för att jag varken har lust eller ork att lyssna på någon med så dåligt ordförråd. IRRITERANDE!

    Samma sak på TV, svenska filmer är ju helt hopplösa, det orkar jag heller inte lyssna på.

    Sen tänker jag på alla barn, idag kan man ju höra även de minsta barnen använda så fula ord att man häpnas. Detta har de såklart lärt sig från någon, kompisar, föräldrar och Tv. 

    Att svära tyder på dåligt ordförråd. Det måste också ha med olika samhällsklasser att göra och detta har jag själv upplevt. De som är välutbildade använder ett mer vårdat språk, medan de som är lågutbildade (typ som jobbar inom industri och så) svär betydligt mer.

    Hur som helst är det fruktansvärt irriterande och för mig blir en person som svär mycket inte alls lika smart och intelligent som en person som kan uttrycka sig med ett vårdat språk.

  • Svar på tråden Alla dessa svordomar gör mig så irriterad!!!
  • Anonym (InteOk)
    Volt skrev 2014-02-18 11:55:40 följande:
    Vem har egentligen bestämt att ett ord är fult? 
    Konstig synpunkt! Alla vet vad svordomar är.
  • Anonym (InteOk)
    Volt skrev 2014-02-18 12:03:17 följande:
    Ja, men varför är ordet fult? Vem har bestämt det? Är helvete ett fult ord? Fan? Jävlar? Det är ju egentligen bara kristna som borde tycka det.
    Ja, inte har jag då stött på någon som tycker helvete och jävlar är vackra ord.
  • Anonym (InteOk)
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2014-02-18 12:05:41 följande:
    Att svära tyder inte på att dåligt ordförråd, det är ungefär lika smart som att säga "ju fler ord du använder desto sämre ordförråd har du".

    Svordomar är ord som kan användas ur ordförrådet, det kan endast sägas vara ett dåligt ordförråd om man använder orden mycket frekvent, men det gäller oavsett vilket ord man använder.
    Ett bra ordförråd innebär inte att man använder flera ord när man talar.
  • Anonym (InteOk)
    Anonym (EE) skrev 2014-02-18 11:57:58 följande:
    Desto lägre ner du kommer i socialgrupperna desto värre blir språket. Det är bara att vänja dig, tyvärr.
  • Anonym (InteOk)
    Defeateris skrev 2014-02-18 16:59:30 följande:
    Men vad är problemet med att folk svär - egentligen? Du tycker att det låter fult och du tycker att man inte ska göra det.. Men varför? Vad är egentligen problemet med det?

    Jag tycker att svordomar inte behöver vara ett tecken på att man inte kan hantera språket - det är däremot ett tecken på att man hanterar språket på ett sätt som skiljer sig från ditt sätt att hantera det. Därmed inte sagt att en del människor som svär mycket inte har problem att hantera språket - lika mycket som en person med ett svordomsfritt språk långt ifrån alltid hanterar språket korrekt.

    Jag ser mig som en person med en god förmåga att hantera det svenska språket, både skriftligt och muntligt - jag har ett bra ordförråd, hög läsförståelse, god stavning och bra grammatik - och lik förbannat så svär jag när det känns rätt. Svordomar är ju egentligen bara en grupp ord, precis som ord för möbler eller liknande, och de har sin funktion de också..
    Jag tycker att det låter illa när man svär, det går så bra att prata utan och svära.
    Ta tex om man ska stå och redovisa något framför sin klass på högskolan, vilket jag gjort flera gånger. Står man och svär där framför då när man pratar?? Jag gör inte det i alla fall och jag har inte hört någon annan i min klass göra det heller.
    Och vad är anledningen till att man inte svär där framme???
  • Anonym (InteOk)
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2014-02-18 18:40:42 följande:
    Brukar du prata slang där också? Grova dialekter?

    Om nej, innebär det att det är fel att använda slang eller dialektala ord för att man inte använder dem när man "redovisar något framför sin klass"?

    Om ja, varför gör du det?
    Jag pratar min dialekt när jag redovisar, inga problem med det. Har många i min klass från olika platser i Sverige, en del pratar tex värmländska, inte ändrar dom på det när de redovisar.

    Så det var en usel jämförelse!

    Så frågan kvarstår. Jag vill ha ett seriöst svar på varför du/ni inte svär när ni står framför klass och lärare och ska redovisa?
  • Anonym (InteOk)
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2014-02-18 18:57:59 följande:
    Nu pratade jag främst om dialektala ord och slang, inte "normal" dialekt. Så jämförelsen är inte så usel som du vill få den till.

    Det är av samma anledning, det passar helt enkelt inte där eftersom det är en mer formell situation. Det är inte ett argument mot svordomar, svårförstådda dialektala ord eller slang utan ett argument för att kunna anpassa sitt språkbruk utifrån situationen.

    Är det så att du aldrig förändrar ditt språkbruk oavsett situation?
    Ok, så det är alltså bara för att det är en formell situation som det inte är ok att svära?

    Hmm kommer inte ihåg om det var du eller någon annan som skrev att svära är ett tecken på att man kan prata och att inte använda svordomar är ett tecken på att man inte kan tala så folk förstår.

    Då borde man väl använda svordomar i alla lägen? Föreläsningar? Arbetsintervjuer?

    Jag tror att svaret som alla vet men inte vågar erkänna här är att det inte låter professionellt helt enkelt! Svårare än så är det inte.
  • Anonym (InteOk)

    Man framstår som mindre professionell och mindre begåvad, annars skulle man använda svordomar i alla situationer!

  • Anonym (InteOk)
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2014-02-18 19:16:26 följande:
    Det handlar om kontext och situation. Brukar du anpassa ditt språk? Om inte så är du ett unikum.

    Om du gör det borde du förstå det jag försöker säga. Och nej, det var inte jag som skrev det.


    Jag förstår hur du menar. Men du erkänner ju inte varför man ska anpassa sitt språk? Vad är det som gör att det inte är ok att svära i vissa situationer?

    Vad är det som har gjort att det inte passar att svära när man är på te x arbetsintervju eller när man jobbar på dagis? Jo för att orden räknas som fula, oprofessionella, ohyffsade m.m listan kan göras lång.

    Det finns som sagt en anledning till att man ska anpassa sitt språk och att man inte ska svära i vissa situationer. Detta finns ju med sen mååånga år tillbaka.


  • Anonym (InteOk)
    LillGris skrev 2014-02-18 21:19:51 följande:
    Dessutom, att det "låter illa och inte är nödvändigt" är inte helt objektivt sant. Jag behöver definitivt svära när saker och ting går käpprätt åt helvete på jobbet. Och det låter förjävla härligt!
    Och du tycker att du är tuff när du svär också förstår jag, vilket bara får dig att framstå som ännu mer korkad och obildad.

    Folk som svär var tredje ord vill nog väldigt gärna framstå som tuffa, men i mångas ögon blir det tvärtom.


  • Anonym (InteOk)
    QueenKK skrev 2014-02-19 09:58:49 följande:
    Bara så att ni vet personer som svär mycket är oftast dom som är äkta och talar sanning, sånna man kan lita på
    Säger vem?
Svar på tråden Alla dessa svordomar gör mig så irriterad!!!