• Pingu2014

1500 kalorier?

Hej alla!

Jag tänker äta 1500 kalorier om dagen för att gå ner i vikt. Jag har dock svårt att se framför mig hur 1500 kalorier kan se ut.

Jag fastar fram till 12.00 så ingen frukost. Någon som kan ge exempel på hur 1500 kalorier kan fördelas på lunch, mellanmål, middag, mellanmål? 

Tack!

• Svar på tråden 1500 kalorier?
  • Pingu2014

Men om jag skriver upp förslag... Så får ni säga om ni tror det kan vara kring 1500...

Frukost; 1 kopp kaffe med o,5 dl laktosfri mjölk
    Lunch; Kycklingfilé, ugnsrostade grönsaker (paprika, zuccini, blomkål) och ca 3 msk kall sås gjord på laktosfri 15% creme fraiche, 1 tsk dijonsenap och lite vitlök
    Fika; 1 äpple och en riskaka
    Middag; 1,5 potatis, 3 normalstora köttbullar på blandfärs och 0,5 dl gräddsås (sky, grädde), kokt broccoli. 

Kan detta bli kring 1500 tro?

• Eleonor01

Av min erfarenhet så om man äter på en assiett istället så minskar man portionerna å det blir bra på så sätt när det gäller lunch å middag. Exempel på mellis frukt knäckebröd lätt Yoggi riskaka morötter. Om du äter två knäckebröd m en ostskiva på o inget smör så är det ca 200 kcal om du väljer husmansknäckebröd. Lägger du till ett glas mjölk å ett ägg så har du ca 330 kcal. Funkar som frukost :) det finns riktigt bra appar m kcal uträkningar men det viktigaste är att minska portionerna å äta lite med jämna mellanrum. 5 mål om dagen är bäst! Lycka till

• mayapapaya

Hej
    Jag äter heller aldrig före kl 12. Jag äter heller inte efter kl 20 på kvällen. Jag äter ca 1300 kcal/ dag och har ett ganska rörligt arbete, är operationssjusköterska vilket innebär en hel del stående. Jag är med i matdagboken.se där jag skriver in det som jag stoppar i munnen, till och med sockerfritt tuggummi skriver jag upp. På så vis har jag koll på kalorierna.

Här är exempel på en matdag på ca 1500 kcal som startar kl 12:

06-12 kaffe, the, vatten
    12: Ett kokt ägg, 200 g keso, 100 g blandade grönsaker, 2 skivor knäckebröd m 5 g smör /bregott
    15; Kesella el annan mager kvarg med frusna bär
    17.30 5 köttbullar, 150 g grönsaker, 175 g pasta, 2 dl tomatsås
    19.30 1 glas filmjölk med lite kanel och en tesked rårörsocker eller honung, några mandlar, valnötter och pumpafrön.

• Pingu2014
    mayapapaya skrev 2014-02-18 19:53:41 följande:
    Hej
    Jag äter heller aldrig före kl 12. Jag äter heller inte efter kl 20 på kvällen. Jag äter ca 1300 kcal/ dag och har ett ganska rörligt arbete, är operationssjusköterska vilket innebär en hel del stående. Jag är med i matdagboken.se där jag skriver in det som jag stoppar i munnen, till och med sockerfritt tuggummi skriver jag upp. På så vis har jag koll på kalorierna.

06-12 kaffe, the, vatten
    12: Ett kokt ägg, 200 g keso, 100 g blandade grönsaker, 2 skivor knäckebröd m 5 g smör /bregott
    19.30 1 glas filmjölk med lite kanel och en tesked rårörsocker eller honung, några mandlar, valnötter och pumpafrön.
    Hej!

Tack för ditt inlägg. Jag  jobbar på kontor vilket innebär väldigt mycket stillasittande, så jag förbränner inte mycket där. 

Jag skall börja väga maten lite mer ser jag, får köpa nya batterier till min våg jag köpte på viktväktarna som väger minsta lilla gram. 
  • systersandra
    mayapapaya skrev 2014-02-18 19:53:41 följande:
    Hej

06-12 kaffe, the, vatten
    Oj 175 g pasta är väl väldigt mycket? För det är väl okokt du menar.
    En ganska stor portion pasta är ju på 100 g,80 g är väl normalt.
    Känns som ganska lite mat för att vara 1500 kcal,men det är väl den där stora mängden pasta som gör det,innehåller ju ca 500 kcal bara den.
  • mayapapaya
    systersandra skrev 2014-02-19 19:40:37 följande:
    Oj 175 g pasta är väl väldigt mycket? För det är väl okokt du menar.
    En ganska stor portion pasta är ju på 100 g,80 g är väl normalt.
    Känns som ganska lite mat för att vara 1500 kcal,men det är väl den där stora mängden pasta som gör det,innehåller ju ca 500 kcal bara den.
    Det är kokt pasta som avses. Jag lagar ju mat till hela familjen samtidigt och därför är det smidigaste att väga maten då den är lagad. Enligt matdagboken.se är 175 gram kokt pasta en portion för en vuxen kvinna och 220 gram för en man vilket ger 281 kcal (www.kalorierna.se/p/pasta-kokt-utan-salt.846/)

• En himmelsk drog
    liten94 skrev 2014-02-18 19:12:08 följande:

Frukosten är ett av dagens viktigaste mål och ger energi och återställer blodsockernivån efter natten, så det är mer troligt att du lägger på dig kilon om du inte äter när du precis har stigit upp, för risken finns att du går och småäter på kakor och annat när du så småningom blir sugen. Dessutom är det så att matsmältningen i sig själv förbränner kalorier. Att börja dagen på tom mage kan även leda till huvudvärk och dåligt humör. Undersökningar ha också visat att barn som går till skolan utan frukost presterar sämre på lektionerna. Därför är en stor nyttig frukost ett måste för dig som vill gå ner i vikt.

Du sätter igång hela kroppens funktioner när du äter, så äter du frukost, vilket brukar förefalla på morgonkvisten, så sätter du igång kroppens förbränning tidigt.

Hoppar du över frukosten för att du inte tycker om att äta tidigt kan du börja dagen med ett glas ljummet citronvatten och en promenad, det får igång din aptit.

Ju mindre jag äter desto fortare går jag ner i vikt

Källa på det. Tack.
  • En himmelsk drog
    liten94 skrev 2014-02-18 19:13:08 följande:

Förövrigt! Ät enligt tallriksmodellen och motionera så ska du se att du tappar i vikt!

Dessutom förespråkar tallriksmodellen alldeles för mycket kolhydrater för en "icke aktiv" människa.
  • Cam82

Första veckan  sedan jag fick tillbaks motivationen gick jag ner 1,2 kg, andra veckan 0,7 kg, och nu har det stått stilla i 2 veckor tror jag att det är, visst i helgen var jag på fest, drack en del alkohol och så, men det är så frustrerande, jag blir tokig när inget händer, finns det något som kan boosta igång kroppen lite?

Jag har även mått dåligt i magen några dagar sprungit på toa jättemånga ggr per dag och mitt kiss(ursäkta) luktar lite starkt, så jag undrar om jag får i mig alldeles för lite vätska, troligen, igår drack jag i mig resorb och har även i flera dagar druckit minst en liter vatten, än så länge idag känns magen bättre och jag har inte sprungit på toa, jag hoppas verkligen att jag börjar må som vanligt och börja gå ner i vikt nu.

Det kan vara lite stressmage eventuellt då jag nyss slutat jobba, har börjat plugga matte som jag har jättesvårt för, drömde tom mardrömmar om ekvationer... haha. Är även förkyld fortfarande, jag vill börja styrketräna hemma, känner mig pepp så snälla förkylning försvinn.

Nu på morgonen åt jag bara ett ägg med kaviar, ska ta något att äta till mellanmål nu med en kopp kaffe.

En kompis tyckte att jag ska prova 16:8, men jag vet inte, vill helst att det bara ska fungera att räkna kalorier, någon som kör 16:8?

Svar på tråden 1500 kalorier?