• Anonym (Kila)

barn feber 40 grader, farligt?

3åring med 40 graders feber, han blev sjuk igår och börjar gråta när vi ger honom mat och han säger att det gör ont i halsen och spottar ut. Är slö och hängig. Har gett alvedon. Lång väntetid på 1177 så provar här under tiden!

• Svar på tråden barn feber 40 grader, farligt?
  • Anonym (...)

Barn får väl feber toppar. Men han har ju ont i halsen, så vätska och socker ör viktigast om han inte vill/kan äta. Isglass, riktig jordgubbssaft sa vår doktor var det bästa. Maten fick stå tillbaka. Varva med ipren och alvedon..

• kouki

40°c är allt annat än nyttigt i varje fall. Säkert olika på olika ställen, men här vet jag att min mor fått åka in direkt med mina småsyskon, då är deras far hardcore-läkare också som brukar säga åt oss att sluta sjåpa... Så det kan vara att ni behöver åka in. 

Har ni något kyligt? Glass eller dylikt att suga på i väntat på 1177? Så han får i sig något, och som dessutom kan hjälpa halsen... 

• kouki

"Man bör alltid kontakta vården om barnet är

yngre än tre månader och har feber 38,0 grader eller högre mellan tre och sex månader och har feber 39,0 grader eller högre." Saxat från 1177.se
  • kouki

Och där läste jag för snabbt, stod månader och inte år haha :D

• ymmmi

Nja går den ner så är det inte farligt. Men eftersom han har så ont i halsen så borde ni nog kolla upp det i morgon.
    Har ni Ipren hemma så hjälper det bättre och håll han sval

• mammas4killar

Barn kan ha hög feber utan fara, jag brukar inte ens ge alvedon. Feber är kroppens sätt att bränna ut infektioner, försök få i honom vätska, det är viktigast och håll koll på allmän tillståndet.

• lövet2

Nej, 40 grader är ingen hög temperatur för en 3-åring. Rätt normalt att få 40 grader vid en förkylning för så små barn. Uppriktigt sagt, så skulle jag nog inte ens ge Alvedon om inte barnet hade ont. Febern finns liksom där av en anledning, och det är att hjälpa kroppen att bekämpa bacillerna.
    Sjuka barn vill sällan äta. Så länge han dricker, så klarar han sig bra. Slö och hängig blir man av feber. Orkar han sitta upp åtminstone stundtals, så beter han sig normalt.

• Salikon

Min dotter hade 40,4 i fredags. Då jag ringde 1177 sa de att vid 41 grader ska man söka akut. Är barnet annorlunda eller om det är svårt att få kontakt gäller samma sak. I övrigt, ge kalla drycker eller glass för att få ner temperaturen. Det gick över på ett dygn för henne. Hoppas han kryar på sig snart.

• Anonym (anonym)

fick själv åka in i söndags med dottern pga feber, ville inte äta eller dricka sen 2 dagar tillbaka. blev inlagt under natten och fick dropp med vätskeersättning. Som några sa tidigare, vätska är det viktigaste!

• Anonym (Kila)

Tack för svar! Läste länken också jättebra tips. Gav alvedon och han blev något piggare samt mycket vatten och ett par godisbitar fick han i sig innan han somnade. Idag är febern nere men han har diarré och är ganska trött. Ska åka till VC och kolla om det är halsfluss pga han klagar på ont i halsen

• Anonym (ssk (barn))

Som många har skrivit så är det inte farligt att ha så hög temperatur för barn i den åldern, det som är viktigt är att febern går ner med Alvedon och Ipren. Har han ont i halsen och inte vill äta så ge Alvedon och Ipren. 
    Det viktigaste är som sagt att han får i sig vätska. Halsfluss bör läka ut av sig själv, man behöver/ bör inte ge antibiotika eftersom det då kan göra bakterier resistenta och leda till att antibiotika inte hjälper när man verkligen behöver det. Så mitt råd är att vänta några dagar till och se om det blir bättre. Blir det inte bättre ska ni självklart söka sjukvård.
    Hoppas att barnet snart mår bättre!

Svar på tråden barn feber 40 grader, farligt?