Ni som har barn med AST/ADHD, hur var de vid 1 års ålder? Varning! Långt inlägg.
Hej! Första gången jag skrev på familjeliv om detta var när min dotter var några månader. Hon närmar sig nu året och den gnagande oron att något inte är riktigt som med andra barn har inte släppt. Jag skulle vara otroligt tacksam om ni som har egna erfarenheter av barn med AST/ADHD kunde ge mig era synpunkter. Inlägget blir kanske långt men jag vill ge en rättvisande bild. Innan jag börjar beskriva det som oroar mig så vill jag även berätta att jag själv genom mitt arbete har mycket teoretisk kunskap om forskning kring tidiga tecken på NP hos barn men enbart praktisk erfarenhet av vuxna. Tycker därför att de tecken jag reagerat på är svåra att värdera i förhållande till normalutvecklade barn. Jag är också fullt medveten om att det är för tidigt att med säkerhet säga något, dock känner jag att jag behöver bolla detta med andra som upplevt något liknande. Så, till saken; Min dotter har alltid haft en viss avvikande ögonkontakt och aldrig haft det typiska svarsleendet. Med detta menar jag att hon som liten var ganska svår att få ögonkontakt med och har aldrig tittat på mig när hon har ammat. Hon hade aldrig det typiska svarsleendet, dvs log aldrig tillbaka mot oss. HHon kunde dock le ibland när hon var glad. Hon har egentligen aldrig svarsjollrat , utan jollrat mer för sig själv.. Hon var alltid generellt mer intresserad av sin omgivning än av oss föräldrar , men otroligt nyfiken på saker och även på andra människor i viss mån. Hon var väldigt tidig motorisk och har aldrig, ens som bebis varit stilla. Hon har ett rastlöst kynne, aldrig klarat mer än några minuter i vagnen och att sitta med henne i knät har aldrig gått. På öppna förskolan blev jag ombedd att komma till gruppen med äldre barn då hon tidigt var väldigt aktiv och i rörelse, klarade inte sångstunden utan "störde". Hon har alltid varit svårsövd, än idag tar det ofta 1-2 timmar innan hon somnar trots att vi testat nästan allt. Har ofta varit nästan omöjligt att få henne att vila på dagen. Ovanstående stämmer fortfarande men när hon var ca 8 mån hände något, hon gav mer ögonkontakt, började titta på oss när hon ville ha hjälp, jag upplevde en tydlig skillnad och det kändes som en sten föll från mina axlar. Vi fick kontakt! Jag hade jobbat mycket med tekniker för detta och vet inte om det haft betydelse, men skönt var det. Idag lystrar hon till sitt namn, söker ibland kontakt med oss (men fortf ganska självständig), visar saker, pekar (men stämmer inte alltid av), och jag tycker att hon har viss delad uppmärksamhet. Ögonkontakten är fortfarande rätt flyktig och i många lägen är det omöjligt att få henne att titta (när hon är i famnen främst). Hon visar med händer när hon vill upp men ännu inga andra gester. Hon härmar gester och ljud men km än så länge bara säga mamma och pappa samt härma djurläten. Hon förstår jättemycket och kan ta mycket instruktioner. Hon verkar kunna "låtsas" att tex en legobit är en telefon om jag initierar det. Jag tyckte det finns mycket positivt som ni kanske förstår! Det som fortfarande oroar mig är väl främst ögonkontakten men även att hon inte är intresserad av något med turtagning (tex rulla boll). Hon "svarar" aldrig när man pratar men "frågar" mycket (dvs pekar och gör ljud, vill veta vad saker är/heter och kommenterar allt!) . Det mesta känns som att det är på hennes villkor, lite ömsesidighet i kontakten. Hon är väldigt mammig och kramig (positivt!) men jag upplever att hon är lite distanslös ibland. Hon kan be att bli upplyft av folk hon inte känner väl och har aldrig haft främlingsrädsla. Tar kontakt med alla på tex bussen. Hon känns liksom lite påflugen i kontakten med andra. Hon verkar inte riktigt reagera på andra barn såsom jag ser att jämnåriga gör. Hon reagerar även lite udda när vi kommer hem efter att ha varit borta. Ibland får vi leenden men ofta inte och väldigt lite ögonkontakt. När vi går och möter pappa med vagnen efter jobbet tex, så noterar hon knappt att han är där. Hon börjar mest peka på saker i omgivningen. Jätteledsen att detta blev så långt och då tror jag ändå att jag har missat en del. är dock väldigt tacksam för all input på detta. Jag älskar henne gränslöst mycket och vill att allt ska bli bra. Och det blir det säkert ändå, men jag har träffat så mycket vuxna med jobbiga erfarenheter att det oroar mig. Tack på förhand!
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-02-18 22:04
Oj!! Ett redan jättelångt inlägg och nu försvann alla stycken! Hemskt ledsen för detta. Hoppas någon ändå orkar läsa.