• Anonym (Arbeta 85%)

Arbeta 85% och skydda SGI?

Hej!

Jag är för närvarande föräldraledig och håller på och planerar min återgång till arbetet. Jag vill gå ner i tid, men samtidigt skydda min SGI.

Föräldraledighetslagen säger att jag har rätt att vara delledig med föräldrapenning om jag tar ut tre fjärdedels, halv, en fjärdedels eller en åttondels föräldrapenning. Jag skulle alltså arbeta 25%, 50%, 75% eller 87,5 %.

Jag funderar dock på om det går att arbeta tex 85% (om min arbetsgivare godkänner det). Arbetsveckorna blir då 34 timmar långa och varje lördag skulle jag kunna plocka ut 0,75 LN-dagar, dvs 6 timmar föräldrapenning. Går det att skydda SGIn på detta sätt?

• Svar på tråden Arbeta 85% och skydda SGI?
  • Försäkringskassan

Hej!

Ja har du en arbetsvecka som är 40 timmar och du väljer att gå ner till 85% så behöver du fylla upp med 15% 6 timmar föräldrapenning för att skydda din sjukpenninggrundande inkomst (SGI).
    Tar du ut minst 3/4 ersättning med lägstanivådagar så skyddar du din sgi. 

Hälsningar
    Tella, handläggare

• Anonym (Arbeta 85%)

Tack för svaret!

Har det någon betydelse att mina arbetsveckor är av varierande timantal? En vecka kanske är 33,25 timmar och då blir nästa vecka 34,75 timmar. Kan jag ändå ta ut 0,75 LN-dagar varje vecka eller måste varje enskild vecka komma upp i 40 timmar för att SGIn ska vara skyddad?

• Försäkringskassan

Hej!

Om din normala veckoarbetstid är 40 timmar/v så behöver du varje vecka komma upp till 40 timmar.
    Detta innebär att om du har en varierad arbetstid per vecka så måste du vissa veckor  fylla upp med mer föräldrapenning och andra veckor mindre för att skydda din SGI.

Hälsningar

Matts, handläggare

• Anonym (Arbeta 85%)

Arbetar jag 33,25 timmar måste jag alltså ta ut 7 timmar FP den veckan? Summa: 40,25.
    Arbetar jag 34,75 timmar måste jag ta ut 6 timmar FP den veckan? Summa: 40,75.

Det räcker inte ens att ta ut 5 timmar FP den andra veckan och komma upp i 39,75 timmar?

• Försäkringskassan

Hej!

Nu finns det inte så att man fylla upp med timmar utan vi har fem olika omfattningar i föräldrapenningen:
    1/8, 1/4, 1/2, 3/4 och 1/1 omfattning och det innebär i ditt fall 1 tim, 2 tim, 4 tim, 6 tim eller 8 timmar.

Så om du tänkt att arbeta olika varje vecka så får du vecka 1: ta ut 1 hel lägstanivådag och vecka 2: 3/4 lägstavnivådag.

Hälsningar
    Gerd, handläggare

• Anonym (Arbeta 85%)

Det är ju inte så att jag "tänkt" arbeta olika varje vecka. Jag är förskollärare och våra scheman ser ut så här med olika tider varje dag och olika timantal olika veckor. Det är inget jag kan påverka. Det enda jag vet är att min snittid om jag väljer att arbeta 85% blir 34 timmar och att den brukar vara ojämnt fördelad.

Så här kan mitt schema vara fördelat i timmar under veckans arbetsdagar.

Vecka 1: 8    7,5    5    7,5    6,75  = 34,75 h

Vecka 2: 7,5    7,5    5    7,5    5  = 32,5 h

Vecka 3: 8    7,5    5    7,5    6,75 = 34,75 h

När jag skriver att jag ska ta ut 7 timmar FP en vecka tänker jag att jag kanske tar 1/8-dag på onsdagen då jag slutar tidigt och sedan 3/4-dels LN-dag under helgen för att komma upp i 40 timmar per vecka utan alltför mycket matematiskt krångel.

Finns det något enklare sätt att göra det på så säg gärna till!

Det som gör mig ledsen med senaste svaret är att jag i så fall ska plocka ut "onödigt mycket" LN-dagar hela tiden. Jag vill givetvis plocka ut så få dagar som möjligt för att kunna gå ner i tid men ändå skydda SGIn så länge som möjligt.

Finns det inget giltigt sätt i era ögon att beräkna min arbetstid på så att den faktiskt blir 34 timmar varje vecka? Typ att jag alltid jobbar 102 timmar inom en treveckorsperiod?

• Försäkringskassan

Hej!

Du kan kontakta vårt Kundcenter på telefon nummer 0771 - 524 524 så kan vi ordna så att en handläggare för föräldrapenning kontaktar dig om hur du kan ta ut din föräldrapenning för att fylla upp till heltid när du arbetar olika i veckorna.

Hälsningar
    Hugo, handläggare

Svar på tråden Arbeta 85% och skydda SGI?