• blomman07

Hjälp! Behöver tips ang. bilbarnstol till snart ettåring på 7kg.

Hej! Min dotter som i nuläget är strax över 10mån börjar växa ur babyskyddet ordentligt, även om det har funkat bra tills nu.

Problemet är att de flesta bilbarnstolar är från 9kg, och hon väger bara 7kg (10mån kontroll igår). Vad spelar det för roll? Kompromissar man med säkerheten då? Hon kan ju sitta stadigt sedan ett par månader tillbaka, hon kan ju gå lite rent av.. Den jag har kollat mest på är BeSafe izi kid X3, är det någon som har erfarenhet av den?

Den kostar ju lite, men kan man verkligen ha den upp till fyra år tycker jag det verkar värt pengarna. Vi har en Renault Megane med Isofix.

Ge gärna tips på andra stolar också, som är bakåtvända och kan användas så länge som möjligt.

• Svar på tråden Hjälp! Behöver tips ang. bilbarnstol till snart ettåring på 7kg.
  • Tallen

BeSafe är enligt min mening den absolut bästa stolen på marknaden både säkerhets mässigt och rent praktiskt då den har många små finesser så som flera lutningslägen, enkelt att justera huvudstöd och bälteshöjd utan att ta av klädsel etc, magneter som fäster bältet på stolen når man tagit av det så man inte behöver leta när det skall på igen, barnet sitter högt och ser bra ut genom fönstret m.m. Vi har även maxi Cosi mobi i min mans bil då BeSafe inte får plats i hans bilen utan att man kompromissar för mycket med platsen i framsätet- BeSafe är en STOR stol men oerhört bra.

• blomman07
    Tallen skrev 2014-02-19 09:09:26 följande:

BeSafe är enligt min mening den absolut bästa stolen på marknaden både säkerhets mässigt och rent praktiskt då den har många små finesser så som flera lutningslägen, enkelt att justera huvudstöd och bälteshöjd utan att ta av klädsel etc, magneter som fäster bältet på stolen når man tagit av det så man inte behöver leta när det skall på igen, barnet sitter högt och ser bra ut genom fönstret m.m. Vi har även maxi Cosi mobi i min mans bil då BeSafe inte får plats i hans bilen utan att man kompromissar för mycket med platsen i framsätet- BeSafe är en STOR stol men oerhört bra.

Vad har ni för bilar? Stolen kommer alltid vara i baksätet så då kanske det inte spelar någon roll iof. Ni har alltså den utan Isofix?
  • Sisisisi

Vill du kunna använda stolen så länge som möjligt så ska du inte välja isofix! Välj en stol som är godkänd till 25 kg istället och har hög rygg. De som funkar längst tid är axkid, belogic, maxway, multitech och Izi plus.

Den bästa stolen jag haft är besafe Izi plus :)

Axkid kidzofix kan du montera med isofix till 18 kg oh därefter med bälte till 25 kg.

Att barnet bara väger 7 kg spelar ingen roll men var noga med att selen sitter rätt. Hamnat bältet vid öronen är barnet för litet för den stolen.

Keep your child rear facing for as long as possible!

• Lowika

Ring NTF! De kan tipsa om rätt stol till rätt bil, och även väga in att din dotter är ganska liten.

• Lillflickan

Den Besafe vi har ska gå att ha från födseln, även om jag aldrig skulle ha det då mest vinklade läget ändå känns ganska upprätt. Vi har den till vår 10-månaders som väger strax över sju kg. Han är dock så kort så han får åka babyskydd i framsätet när vi åker själva och stol i baksätet när vi är flera.

• cosinus

Min son vägde 7.1 kg vid 1 år, han satt jättebra i en britax highway från ungefär 6-månader (då han väl vägde 6 kg ungefär).

Den undre viktgränsen har jag helt ignorerat, bältena är stumma, alltså inte så att de riskerar att inte fungera för att barnet väger för lite och det som är viktigt är ju att bältena sitter bra och att barnet sitter bra.

Att välja en stol med hög maxvikt hade jag lite ignorerat också, det viktiga är ju att den passar bra nu. Ett barn som väger 7 kg vid 10 månader väger ändå inte så mycket när det blir större. Min kille fyller snart 6 och väger 15 kg. Min äldsta vägde 7 kg vid 10 månader och jag tror hon vägde 18 kg kring 6 år.

• cosinus
    cosinus skrev 2014-02-19 14:47:41 följande:
    Min son vägde 7.1 kg vid 1 år, han satt jättebra i en britax highway från ungefär 6-månader (då han väl vägde 6 kg ungefär).

Den undre viktgränsen har jag helt ignorerat, bältena är stumma, alltså inte så att de riskerar att inte fungera för att barnet väger för lite och det som är viktigt är ju att bältena sitter bra och att barnet sitter bra.

Att välja en stol med hög maxvikt hade jag lite ignorerat också, det viktiga är ju att den passar bra nu. Ett barn som väger 7 kg vid 10 månader väger ändå inte så mycket när det blir större. Min kille fyller snart 6 och väger 15 kg. Min äldsta vägde 7 kg vid 10 månader och jag tror hon vägde 18 kg kring 6 år.
    väger _oftast_ inte så mycket när det blir större. Skulle det stå. Undantag finns såklart men man ser ju rätt tydligt när barnet närmar sig året ungefär vilken kurva de verkar vilja hålla sig till.
  • momomo

Axkid Minikid är min favorit, tar ganska lite plats, godkänd till 25 kg samt lättmonterad och rymlig.

Vill ni ha isofix, så kolla på Klippan triofix - den verkar fin, men jag har ingen egen erfarenhet av den. Det har mycket hög rygg, så den går att använda länge för ett smalt barn. Fäst med isofix kan den sen användas som bältesstol också när barnet passerat 18 kg (och är sådär 5 år eller nåt).

Våra barn är tungklumpar, så isofixstolar för max 18 kg går bort för oss, tvååringen väger nästan 17 kg redan nu...

Besafe izi plus verkar annars fin, framförallt för mindre barn då den är ombonad och trång, men den har mycket kortare rygg än minikid med flera. (Ja, jag har mätt och jämfört, och tvååringen har provsuttit)

• Tallen
    blomman07 skrev 2014-02-19 09:16:07 följande:
    Vad har ni för bilar? Stolen kommer alltid vara i baksätet så då kanske det inte spelar någon roll iof. Ni har alltså den utan Isofix?
    Jag har en Volvo jeep och min man har en BMW 5- serie kombi- anledningen till att BeSafe inte får plats i baksätet på hans bil är designen på BMW's stolar baktill då där är en utbuktning som tar upp några extra cm. Vi har Isofix- modellen men som någon skrev finns nu BeSafe Izi plus som är godkänd upp till 25 kg och med samma smarta små finesser och funktioner som den vi har och lika säker.
  • blomman07

Tack för alla tips och synpunkter! Valde dock mitt eget förslag, eftersom den verkade passa oss bäst på flest punkter. Ska hämta ut den hos mitt ombud idag och jag hoppas att vi blir nöjda :)

• Tallen

Tror du kommer att bli väldigt nöjd, det är verkligen en toppenstol och barnen sitter som "kungar"!

Svar på tråden Hjälp! Behöver tips ang. bilbarnstol till snart ettåring på 7kg.