• Anonym (tess)

skillnad på astma o långdragen förkyldning

har hostat i 9 veckor. var på vc fick blåsa i ett rör sen ta prover. fick ventoline inhaltor som jag provar. ska göra spiri...test och allergitest om två veckor. Jag tycker inte att ventolinet gör jätte skillnad. kan man utesluta astma då? tar fyra ggr per dag tredje dagen idag. hostar när jag anstränger mig samt natt och morgon. Ni med astma vad är skillnad på långdragen förkylning och astma. När jag blåste i röret så kom jag till hälften av hälften ca....säger det något?

• Svar på tråden skillnad på astma o långdragen förkyldning
  • matildadl

Jag har haft astma sen jag var 4år, jag tycker ventolin är skit, så är bricanyl bättre. Den enda gången ventolin hjälper är när man får andas in det på vc för då har dom så höga doser. Astma är kronisk luftrörskatarr, oftast får man ett "pipande" ljud när man andas och har problem med det. Det där röret du fick andas i? Hade det en skala upp till 800 ungefär? För där ligger jag på 350 ungefär när jag är frisk och fullmedicinerad så det behöver inte vara något negativt att ligga så lågt, det är bara att du får ha en egen skala att gå efter :)

• matildadl

Något man ska tänka på som en del läkare glömmer att informera om, det tog mig 10 år innan jag fick veta det. Är att astmamedicin som är långtidsverkande tar ca 2 veckor på sig att ge effekt. Ventolinet ska ju vara rätt snabbverkande men det kanske är så med den med?

• Anonym (tess)

Tack för ditt svar.
    Jag tycker att det kan hjälpa ett litet tag kanske??? men sen hostar jag och hostar och hostar. Det är varierande slemhosta och torrhosta.
    Det piper och låter nästan som att det knastrar i mellanåt. Ljudet kommer ifrån halsen och inte lungorna låter det som. Doktorn lyssnade på lungorna också men sa inget speciellt.
    Spiro..undersökning är det att andas genom ett rör det också? att man gör samma sak fast fler gånger och att man jämnför?
    Jag andades tre ggr genom det där röret. Men doktorn sa inte om det var bra eller dåligt. Han sa bara att jag skulle försöka få mer fart på utandningen.
    Ta i lite mer. Men så fort som jag tog i så började jag hosta.
    Det känns som att jag har en tung ryggsäck framme vid bröstet ibland.
    Ja vi får väll se vad undersökningen visar.

• matildadl

Spiro..undersökningen som jag själv tappade namnet på (haha) brukar gå tillväga att man andas x antal gånger, dels hastiga och dels långsamma andetag och andas ut så länge som möjligt, det är för att dom ska kunna mäta din lungkapacitet har jag för mig. Är det nu astma du har så är det absolut inget jobbigt, det enda är att du tar en eller flera inhalatorer varje morgon och kväll eller vid behov och sen när medicinen har kommit igång och ger sin effekt kan du vara precis som vanligt, det som är jobbigt är att om man nu blir förkyld så kan den bli rätt långvarig och svårt att andas men medicinerar du dig bara ska det inte vara några bekymmer. Känner du obehag eller liknande vid förkylning så får du oftast en akut-tid på vc och får åka in och andas ventolin för att vidga luftrören. Man brukar säga att när man har astma och bekymmer med den så är det som att andas genom ett sugrör. Som sagt jag har haft min astma länge och jag kan både träna och springa utan några bekymmer :)

• Anonym (tess)

Vad bra du förklarar. Tack

Jag känner inte mig trång i halsen men ibland andas jag kort och känner mig andfådd. Inte jämt men det kommer då o då.

Jobbigast är hostan.

Det är bra att kolla upp det här även om det visar sig att inte vara astma.

• matildadl

Haha tack, det kan låta lite luddigt när man förklarar för det är så svårt att sätta ord på något man haft så länge :)

Det är en vanlig sak att göra, när du gör det så testa att andas genom att forma munnen som ett litet O, det förhindrar att man börjar hyperventilera :) det underlättar andningen lite.

Svar på tråden skillnad på astma o långdragen förkyldning