frågor ang. kalorier och viktnedgång
Väljer att skriva i "känsliga rummet" då jag helst är anonym när jag pratar om så privata saker som vikt och viktnedgång.
Jag är 173 cm lång och väger kring 85 kilo. Jag vill gå ner i vikt och målvikten är 65 kilo, vilket är vad jag har vägt större delen av mitt vuxna liv, tills jag blev djupt deprimerad i ett års tid och tappade kontrollen helt.
Men det här med kalorier är ju en djungel, alltså. Jag har tagit hjälp av en app för att dels räkna ut hur mycket (eller lite...) kalorier jag skall äta för att gå ner i vikt och som även gör det möjligt för mig att räkna kalorier genom att välja livsmedel ur deras "bank" o.s.v.
Så, för att gå ner 0.75 kilo i veckan säger den att jag skall äta ungefär 1300 kalorier. Det är något med det som känns lite orimligt. Om man väger såpass mycket som jag gör, brukar man inte kunna rasa i vikt den första tiden då? För att sedan nå någon slags jobbig platå när man närmar sig målvikten? Och om jag börjar med 1300 kalorier lär jag ju bli tvungen att gå ner mer i kalorier när jag har tappat några kilo, men man kan väl inte leva på hur lite kalorier som helst? Hur skulle ni göra om ni vore jag?
Jag är också lite förvirrad kring allt som har med förbränning att göra. Spelar det någon roll om man får i sig sina kalorier från protein eller kolhydrater, t.ex? Vissa menar att det inte spelar någon roll, att det bara är kalorimängd som styr, men varför då detta snack om lågkolhydratkost o.likn?
Någon som vill hjälpa till att reda ut detta för en okunnig?
Tack!
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-02-19 14:45
Jag är vegan.