• Jacksparrow

Erfarenheter av taklyft/ bygga ny våning?

Hej på er!

Min sambo och jag har hittat ett hus som vi ev vill köpa. Problemet är att det är ett gammalt hus, övervåningen är en oinredd vind och taket ser ganska visset ut. Dessutom är det ett skarpt snedtak vilket vi hatar. Dock är läget och trädgården oerhört fint! Ligger utanför Gbg.

Nu till min fråga; vi funderar på att köpa huset och riva taket/vinden och bygga ny övervåning och nytt tak och därmed även höja takhöjden på nedervåningen. Men vad kostar detta?

Jag har lusläst på internet samt frågat kollegor och dylikt och alla säger olika. Vissa säger 200 000 om man gör inredningen själv alltså isolering, lägger golv, gipsar väggar osv. Andra säger en halv miljon eller en hel miljon. Och jag har inte fått klart för mig om detta är före eller efter ROT.

Min sambo är händig och min far är pensionerad snickare så en del kommer vi göra själva men inte själva höjningen eller "skalet"

Någon som har erfarenhet av detta??

• Svar på tråden Erfarenheter av taklyft/ bygga ny våning?
  • Ful Anka

Det här är ett så omfattande jobb att ge dig ett exakt svar kan nog vara helt omöjligt. Men en viss erfarenhet har jag ju så alla prisförlag under 1 milj kr skulle jag ta med viss skepsis. Ni vill säkert ha en toa på övervåningen då ska stammen dras vidare från befintlig och all el ska kopplas vidare etc etc. Bara en vettig trappa går på 50-100 tusen. Sen ska du ha mått beställda förnster som ska monteras av proffs för att unvika framtida drag och fukt etc. Säg att bara nya fönster kommer att kosta er 50-60 tusen kr då de antagligen måste vara måttbeställda.
    Mycket av det som ska göras måste utföras av fackman, inte bara för att det ska bli rätt gjort men för att försäkringen ska gälla. Och det vill man ju. Det blir mycket jobb och jobb kostar.
    Ring en byggare och försök luska fram ett ungefärligt pris så får du en känsla för det. Be om ett pris för hela entreprenaden, det blir bäst så.

• familjelover

Då ska vi se... Du har ingen ritning över planslösning du skulle kunna ladda upp i pdf? Skulle gärna ta mig en titt för att få den där helhetskänslan. Jobbar lite så, först kollar jag upp noga, planerar, ponerar, mäter, granskar och efter det sätter jag summan. 

Att riva hela schabraket och bygga om från scratch kommer kosta multum, därför rekommenderar jag följande lösningar!

1. Riv halva vindsvåningen och köp loss ett takloft från valfri byggfirma, montera in, sätt i rågspaltar, järnmodulatorer, sviktfiberförankring och allt annat nödvändigt för att få en stabil levnadssituation.

2. Källarlösning: Utvidga källaren med hjälp av jordborr och skiftskrapa. En billig och tidssparande process som sparar på både klockan och plånkis. Låt vinden stå och förfalla några vintrar för den där charmiga gammeldagsa touchen. Inred källarlokalen med träpaneler och klickgolv. Finns mycket mysiga fotöljer samt bra belysning på ikea.

Hoppas det hjälpte lite iallafall, lycka till!

Mvh Råggan

• PondusPappanPontus

Ja för det första; det där med ROT kan du nog glömma för nu när sossarna kommer in i regeringen vet vi ju hur det går det har jag för övrigt fått bekräftat av en bekant på ministeriet.

Men för det andra du får nog räkna med att bara räcket kommer gå på över 200k. Ett bra räcke, som håller för även de mest hårdhänta grabbahänder, det är svårt att få tag i. De har det inte på ica och inte på willys knappt ens så Ikea har det. Du måste också se till att räcket passar just DIN trappa. Jag o frugan gjorde misstaget att köpa ett räcke av en... ja en polares polare en polack. Bra tänkte jag de kan ju sånt här. Men då vart det ju helt fel mått byggt för någon sorts industrilokal eller liknande så det ligger ju bara hemma på tomten nu o skräpar ett riktigt bottennapp!

Personligen skulle jag nog bara riva övervåningen och sen köpa till en friggerbod från någon lämplig bygghandel. Så är det bara att hyra en kran (kostar inte mer än en tusing i timmen om man har rätt kontakter : - )) och lyfta på sjabracket! Sen får man nog ta och borra ett hål eller så i golvet så man kan ta sig upp. Vojlá!

Säg till om du har något annat problem!!!

• epajohan

Det är väll bara att ta kontakt med något större företag som sysslar med detta, du kan säkert få ett uppskattat pris ganska omgående sv dem..

Men jag skulle gissa på runt 600-700 tusen kr för ett taklyft inklusive montering.. Dock är det ju bara själva skalet, med isolerade väggar/tak.. Vill man även ha det färdigt invändigt, så får man nog minst räkna med det dubbla. Lycka till med planerna!

Svar på tråden Erfarenheter av taklyft/ bygga ny våning?