Min son är åtta år och vi införskaffade en surfplatta som gemensam julklapp till familjen, det är alltså inte bara hans.
Men från att ha varit en kille som varit väldigt duktig på att hitta på saker så är det bara en sak som gäller.
Innan var det inga problem att rita ett par timmar, spela spel ihop, läsa böcker, bygga lego, sortera lego, pyssla i pysselböcker, gå ut en sväng med oss eller med kompisarna på gården, titta på en film, baka. Saker som han ofta tog initiativ till själv. Men nu har vardagen blivit ett enda stort TJAT där vår uppgift som föräldrar är att komma med så bra avledningsmanövrar som möjligt för att locka honom från den där abbans mackapären...
Jag tänkte väl i mitt stilla sinne att spel på surfplattan skulle bli en möjlig aktivitet bland allt det andra som han gillar att göra men icke. Hoppas verkligen att det fortfarande är en släng av nyhetens behag, annars lägger vi bort den på obestämd framtid.
Utvecklingen går framåt, i skolan har de både iPads (ett par stycken per klass) som de jobbar med och en stor Active board, och det antar jag att det hör tiden till. Men jag tror ändå att barn, liksom vi vuxna, behöver tid ifrån flimrande skärmar och figurer som rör sig fram och tillbaka, hit och dit. Att man behöver en paus från allt sånt.
Är man stressad på jobbet är det inte bra att sätta sig framför tv'n enligt stresskurser jag gått, utan man ska göra något som ger lugn och så att man använder andra sinnen och andra delar av hjärnan. Typ pyssla med blommor, måla, virka, baka. Och det är väl antagligen likadant för barnen?