pergotime/fertilitetsbehandling under 23 år
Jag blir faktiskt otroligt besviken på er om sitter och indirekt "bestämmer" när det är okej att vilja ha barn, att det inte är okej att söka hjälp tidigt i barnamakandet när man vet att det finns problem med ägglossning och liknande samt att på ett otroligt ofint sätt trycka ner en ung människa som förmodligen redan har många jobbiga funderingar kring fertilitet, graviditet och allt som har med den att göra.
Självklart finns det för och nackdelar med att vänta med en eventuell graviditet, men det är fortfarande upp till var och en att bestämma när det är dags för ett tillskott i familjen. Varken vi som sitter här på FL eller läkare har rätten att bestämma och godkänna att någon annan skaffar barn (oavsett om du är 18, 25, 35 eller 45). Självklart har vi alla rätt till vår åsikt men man kan för det första lägga fram den på ett fint sätt utan att kränka och trycka ner någon som redan känner sig sviken av sjukvården och har nog många funderingar om man någonsin kommer lyckas bli gravid.
Till dig som startat denna tråd. NI måste stå på er. Ni måste veta vad ni pratar om och helt enkelt vara så inlästa på det ni vill prova(pergotime eller liknande), det vill säga både för och nackdelar.
Läkarna har inte rätten att neka er hjälp, och har ni en konstaterad PCO/PCOS med utebliven ägglossning är det "bara" att kräva att dom kollar om du överhuvudtaget har någon ägglossning (vilket dom kan göra med ex. blodprov) Visar det sig att du inte har det har ni svart på vitt att ni inte kan bli gravida.
Fick ni någon hjälp trots att du är under 23? Sitter i samma sits just nu. Fyller däremot 23 i januari så jag hoppas att dom kan ha överseende och börja utredningen redan nu eftersom det är så pass nära tills jag fyller 23. Har konstaterad PCO och ingen ägglossning!