• Anonym (knävecken)

Ont i knävecken och knäna (svullna)

Har sen fyra månader tillbaka haft ont i knävecken, knäna och haft svullna knäveck till och från. Det är väldigt mycket bättre sen en och en halv månad tillbaka, har bara ont emellanåt nu. Men innan dess hade jag ont minst några perioder om dagen och då var det både när jag låg ner, stod upp eller rörde på mig. Knäna gjorde fruktansvärt ont, och det skiftade från vänster knä till höger och detsamma med knävecken. Knäna och vecken var väldigt svullna.

Vissa gånger gjorde det så ont att jag inte kunde tänka på annat. Det hjälpte mestadels då med voltaren kräm som smörjdes in och även ipren som jag tog när det inte hjälpte med voltaren krämen.

Jag blev undersökt med en magnetröntgen för ett par veckor sedan som visade att skelett och leder är normala. Men jag har fortfarande ont från och till. Exempelvis gör det ont i knävecken när jag går eller tränar (började träna för två veckor sedan). Ibland gör det även fortfarande ont i knäna när jag ligger ner eller sitter.

Läkaren jag var hos kände på knäna och kände att ena var svullnare än den andra i knävecket just då (detta skiftar även från dag till dag vilken/vilka som är hur mycket svullna). Och hon gissade på baker cysta och skickade därför mig till magnetröntgen. Hon kollade även inflammationsnivån i kroppen men den verkade okej tror jag för blev hemskickad efter det blodprovet. Sen är det inte mer med det. Vet inte alls varför mina ben är så här.

Min pappa har sagt att han haft likadant nästan hela sitt liv, men aldrig kollat upp det. Kan det vara en sån sak som jag bara får lära mig att leva med helt enkelt? Och ta ipren och voltaren kräm när det behövs?

Tack så mycket på förhand.

• Svar på tråden Ont i knävecken och knäna (svullna)
  • lövet2

Min dotter har haft mycket problem med bursit och då har hon blivit väldigt svullen i knävecken. Det som hjälpt henne bäst har varit att kyla svullnaderna med ispåsar.

• Gotland0498

Låter som en bakercysta. Vad vid vårdcentralen idag men min 4 åriga son och läkaren konstaterade detta. Skulle få tid till röntgen. Skulle enbart behandlas med Alvedon då han hade ont.

Svar på tråden Ont i knävecken och knäna (svullna)