• Anonym (Nora!)

Någon här som bor i NORA och som kan berätta om staden?

Hejsan! Jag undrar om här finns någon Norabo som kan tänkas vilja berätta lite om staden Nora? Är det en bra stad? Vilka områden är bra att bo i? Vilka områden bör man undvika? Vilka förskolor och skolor är bra? Vilka är mindre bra? Jobbmöjligheter? Ha det gott!

• Svar på tråden Någon här som bor i NORA och som kan berätta om staden?
  • plop

Hej

vi flyttade hit för ca 6månader sen och vi stormtrivs. Jobbar i örebro och pendlar in, det flesta jobbar nog i örebro då det här är en liten stad. Beror på vad du har för utb antar jag. Men som sagt pendla in till örebro går snabbt och enkelt med bil. Bussarna går ofta och tar inte så lång tid heller tror 30-40min beror på vart i Nora du bor.

Negativt är att dagis kön var jätte lång och dom har nu löst det genom att köpa en vila och gjort om den till ett dagis. Så mina barn har just börjat där, heter myrstacken.

Dåliga områden hmm vet jag fasen hmm centrum i Gytorp kanske annars finns det nog inte några rikitgt dåliga områden. Hitorp verkar ganska trångt med det är bara vilor och BR där.

Vet inte så mycket då vi inte bott här så länge men vi storm trivs än så länge. Alla är trevliga liten stad mysig och har närheten till en relativt stor stad.

• Anonym (Nora!)
    plop skrev 2014-02-20 09:27:21 följande:
    Hej vi flyttade hit för ca 6månader sen och vi stormtrivs. Jobbar i örebro och pendlar in, det flesta jobbar nog i örebro då det här är en liten stad. Beror på vad du har för utb antar jag. Men som sagt pendla in till örebro går snabbt och enkelt med bil. Bussarna går ofta och tar inte så lång tid heller tror 30-40min beror på vart i Nora du bor. Negativt är att dagis kön var jätte lång och dom har nu löst det genom att köpa en vila och gjort om den till ett dagis. Så mina barn har just börjat där, heter myrstacken. Dåliga områden hmm vet jag fasen hmm centrum i Gytorp kanske annars finns det nog inte några rikitgt dåliga områden. Hitorp verkar ganska trångt med det är bara vilor och BR där. Vet inte så mycket då vi inte bott här så länge men vi storm trivs än så länge. Alla är trevliga liten stad mysig och har närheten till en relativt stor stad.

Hej! Tack för all info! På vilket sätt verkar Hitorp trångt? Finns en del där till salu titt som tätt - till låga priser. Varför är priserna så låga, vet du det? Vart i Nora bor ni? Hade ni sökt nån specifik förskola (som du hört ska vara bättre), eller sökte du allt?
  • plop

Jag bor ca 10min  från Hitorp och det ser ju fint ut men husen är väldigt tätt inpå varandra. Och är väl området med flest BR men själva området är inte så stort. Och att det är många till salu titt som tätt är väl för att det är just så många i det specifika området. Annars är det mer utspritt och mer villor blandat med BR medans Hitorp nästan verkar renodlat BR med några få villor. Inga höga hus mycket grönt, en skola där det är ca  15 barn per klass.

Vi hade valt dagis som låg nära oss så vi hade valt dagis i Hitorp och Haga men det var fullt och nu har vi ett dagis i centrala Nora vilket funkar det är ca  20min promenad från oss.

Priserna är nog låga för att det finns villor som inte är så dryra och antar att de flesta föredrar villor.  Och deras trädgårdar är ju inte stora utan nästan minimala med det blir ju så när många hus trängs på samma område. Nora är ju ganska idylliskt så jag tror att man börjar med BR och sen byter upp sig till en villa. Eftersom du kan få en fin villa för ca 1milj. Men jag tror att ju mer Örebro växer ju mer kommer Nora växa då det inte är långt mellan städerna. Så då kanske bostads priserna stiger vem vet Nora kanske blir som en förort till Örebro.

Men som sagt jag rekomenderar Nora jätte mycket, jag och familjen kan inte tänka oss att flytta tillbaks till Örebro. Det är lungt och tryggt för barnen inte mycket att oroa sig. Kanske blir tråkigt för dom när dom blir 15 eller älder då det inte finns super mycket för det att göra.

• Anonym (Me)

Nu var det 13 år sedan jag flyttade från Nora, men jag har bott där större delen av min barndom och tonår så kanske jag kan bidra med något. Det finaste att bo i skulle jag nog säga är längs vattnet (såklart) vid Norasjön. Det finns även väldigt fina hus om man kör förbi bygghandeln och pizzerian berraburra (vet dock inte vad området heter. Jobb finns, men som tidigare skrivit är det oftast Örebro som gäller.

Jag skulle själv inte vilja bo där igen, visst det är fint men att bo där som tonåring var inte roligt, det fanns i princip två val, supa på stranden/kyrkbacken eller sitta hemma och kolla på Bingolotto/plugga. Finns bara en högstadieskola som på min tid var väldig bråkig med en hel del mobbning och rasism, det kan dock ha ändrats.. Sedan måste man åka till Örebro eller Lindesberg för att gå i gymnasiet. Fast innan dess (låg-mellan) är det en annan sak men fina skolor med bra uteytrymmen.

Svar på tråden Någon här som bor i NORA och som kan berätta om staden?