• LV2

Tibetansk spaniel

Jag och min familj har beslutat oss för att köpa en hund. Jag och min man har tidigare haft en boxerhund och schäfer hund vi gick kurser med båda hundarna detta var innan barnen kom. Idag har vi inga hundar vi har 4 barn 10 år 6 år 3år 2 år och 2 katter. Jag och min man vill ha en mindre hund som är vänlig som fungerar med barn mm vi ska kolla på en liten Tibetansk kille nu på söndag.

Ni som har erfarenheter av rasen kan ni berätta lite om den är den lätt är den en riktig familjehund? jag har läst ganska mycket om dom men tycker att det är roligt att höra lite hur dessa hundar är från en som har erfarenhet om dom.

• Svar på tråden Tibetansk spaniel
  • pocahontaz89

Vi hade en liten tibetansk spaniel i vår familj, vi fick honom när han va ca 2 år, han va världens snällaste lugnaste lilla hund. Ville alltid ligga kring fötterna. Vi va 2 barn i familjen och den va alltid jätte snäll mot oss, jag har bara positiva minnen från honom. Rekommenderar absolut en sån hund :)

• LV2

pocahontaz89 skrev 2014-02-20 08:39:18 följande:
    Vi hade en liten tibetansk spaniel i vår familj, vi fick honom när han va ca 2 år, han va världens snällaste lugnaste lilla hund. Ville alltid ligga kring fötterna. Vi va 2 barn i familjen och den va alltid jätte snäll mot oss, jag har bara positiva minnen från honom. Rekommenderar absolut en sån hund :)
    Okej vad roligt att höra vi har verkligen kollat mycket jag och min man på olika raser vi vill ha en hund som tycker om barn andra djur och som nöjer sig med vanliga promenader sedan är jag sugen på gå olika hundkurser igen också.
    Vi har läst mycket om rasen den verkar vara en superfin familjemedlem jag känner mer och mer att vi har gjort ett rätt val på hundrasen. Jag tycker det är kul när människor som dig som har erfarenheter av rasen berättar eran historia. 
    Hur var eran hund på inkallning när han gick utan koppel en del säger att de är svåra att kalla in de går gärna sin egna väg´

Bilden är på killen vi ska träffa på söndag.
  • pocahontaz89

Så söt :) eftersom själva hunden är ganska liten korta ben, så nöjde sig våran lilla hund me promenad på ca 20-30 min per gång. Sen va han helt slut. Så de va smidigt på de sättet då min pappa kunde gå ut me han en liten runda på lunchen men de där utan koppel kan ja inte riktigt svara på då han hade bott hos en gammal tant som gick bort. När vi fick honom av en ren slump hade han aldrig gått utan koppel och vi hade alltid honom i koppel, svår att lära vet inte om d va pga av att han va runt 2-3 år men vi hade honom mkt lös i trädgården, stor trädgård då lyssnade han jätte bra när man kalla :)

• LV2
    pocahontaz89 skrev 2014-02-20 09:13:06 följande:
    Så söt :) eftersom själva hunden är ganska liten korta ben, så nöjde sig våran lilla hund me promenad på ca 20-30 min per gång. Sen va han helt slut. Så de va smidigt på de sättet då min pappa kunde gå ut me han en liten runda på lunchen men de där utan koppel kan ja inte riktigt svara på då han hade bott hos en gammal tant som gick bort. När vi fick honom av en ren slump hade han aldrig gått utan koppel och vi hade alltid honom i koppel, svår att lära vet inte om d va pga av att han va runt 2-3 år men vi hade honom mkt lös i trädgården, stor trädgård då lyssnade han jätte bra när man kalla :)
    Ja han är väldigt söt jag och min man och barnen längtar.
    Jag hade inte tänkt mig mer än 20- 30 minuters promenad åt gången heller jag kan tänka mig att den blir trött efter det. Vad bra att eran kunde gå lös i trädgården och komma på inkallning. Eran hund hade bott hos en äldre och kom endå på inkallning då kan de inte vara så omöjliga.
    Många säger att de inte kan vara själva hemma något  hur var eran med det?

Det verkar vara en underbar ras som är lätta att ha med att göra.
  • pocahontaz89

vi fick vår hund faktiskt för att hunden alltid va me på min pappas jobb, men hon som hade den efter tanten kunde inte behålla honom, och hunden förföljde pappa överallt så då tog vi hem honom. Han va inte ensam hela dagar de va ca 3-4 han va ensam. De va aldrig att vi såg att han kissat lr bajsat inomhus och bet aldrig i något. Så de va inga problem alls för oss :)

• LV2
    pocahontaz89 skrev 2014-02-20 09:37:52 följande:
    vi fick vår hund faktiskt för att hunden alltid va me på min pappas jobb, men hon som hade den efter tanten kunde inte behålla honom, och hunden förföljde pappa överallt så då tog vi hem honom. Han va inte ensam hela dagar de va ca 3-4 han va ensam. De va aldrig att vi såg att han kissat lr bajsat inomhus och bet aldrig i något. Så de va inga problem alls för oss :)
    Okej vad bra att höra  jag hade inte tänkt lämna den ensam hela dagar heller när den är äldre utan några timmar om det skulle behövas. man får lära den från grunden om eran klarade 3- 4 timmar utan problem så borde det gå om man lär den riktigt.  Vi har katter också så den kommer ha lite kompisar hemma
  • LV2

våran Ludde han är så snäll och lugn älskar barnen. hur mysig som helst vi ångrar inte att vi valde att köpa den rasen
  • Daimand

Vi fick ta över en 13-årig Tibbe av gammel matte. Den hade levt som en kung i en liten by och blev knappt uppfostrad. Nu har Tibben bott med oss i en medelstor stad och har trotts sin ålder lärt sig mycket. Det är viktigt att man är konsekvent med det som ska läras in. (Som med barn). Tibben är mycket trogen hund. Den är ganska intelligent och kan klura ut saker som den kan dra nytta av.Hunden kan lätt skapa dåliga vanor om man inte är uppmärksam. Bara för att hunden är söt och charmig så bör den inte få all sin vilja igenom. Mycket trevlig hund för den som vill ha ett sällskapsdjur, men träna tidigt på att den ska lära sig vara ensam också. Vår Tibbe har aldrig haft det kravet och nu kan den enbart vara ensam i bostaden 1-2 timmar, men bara på kvälls tid. Lämnas den på dagtid är ytterdörren sönderskrapad och annat kan vara förstört när vi återvänder. Bilen däremot är en mysig plats där den kan vara hur länge som helst. Det man kan tänka på är att inte ge mat från köksbordet, ge hunden en egen sovplats -där den inte kan störa när ni sover och försök ha samma tålamod som med ett barn när ni gör inlärningar.
    Tibbar lär sig snabbt!
    Den fäller mycket hår och är inte allergi vänlig.
    Den långa pälsen och dess korta ben gör hunden till en sopborste utomhus.
    Jag duschar den 1-2 ggr i månaden och borstar den minst 1 ggr i veckan.
    Hunden blir även klippt på nedre delen av kroppen när det krävs.

Jag undrar; är det vanligt att hundar oavsett ras slickar och stryker sig mot andras kiss?!?!

• Sprucken
    LV2 skrev 2014-03-07 20:24:46 följande:

våran Ludde han är så snäll och lugn älskar barnen. hur mysig som helst vi ångrar inte att vi valde att köpa den rasen
    Åååååååå vilken sötnos!

Vi hämtade en Tibbe i december, han är nu 5 månader, full i bus men otroligt go. Har börjat på valpkurs vilket han tycker är jättekul, älskar att lära sig saker. Kan redan sitt, stanna, ligg, tass, rulla och gå slalom mellan benen. Funderar på att fortsätta med antingen rallylydnad eller agility.

Skriv gärna hur det går för er, kul att följa en annan Tibbe Skrattande.

Här är våran.
  • LV2
    Sprucken skrev 2014-03-10 14:17:28 följande:
    Åååååååå vilken sötnos!

Vi hämtade en Tibbe i december, han är nu 5 månader, full i bus men otroligt go. Har börjat på valpkurs vilket han tycker är jättekul, älskar att lära sig saker. Kan redan sitt, stanna, ligg, tass, rulla och gå slalom mellan benen. Funderar på att fortsätta med antingen rallylydnad eller agility.

Skriv gärna hur det går för er, kul att följa en annan Tibbe Skrattande.

Här är våran.
    Vilken fin hund ni har. Kul att ni går kurser det ska jag göra med. Ludde kan sitt och så går han bra i koppel han älskar att busa med barnen och är också full med bus.
  • LV2
    Daimand skrev 2014-03-10 07:24:01 följande:
    Vi fick ta över en 13-årig Tibbe av gammel matte. Den hade levt som en kung i en liten by och blev knappt uppfostrad. Nu har Tibben bott med oss i en medelstor stad och har trotts sin ålder lärt sig mycket. Det är viktigt att man är konsekvent med det som ska läras in. (Som med barn). Tibben är mycket trogen hund. Den är ganska intelligent och kan klura ut saker som den kan dra nytta av.Hunden kan lätt skapa dåliga vanor om man inte är uppmärksam. Bara för att hunden är söt och charmig så bör den inte få all sin vilja igenom. Mycket trevlig hund för den som vill ha ett sällskapsdjur, men träna tidigt på att den ska lära sig vara ensam också. Vår Tibbe har aldrig haft det kravet och nu kan den enbart vara ensam i bostaden 1-2 timmar, men bara på kvälls tid. Lämnas den på dagtid är ytterdörren sönderskrapad och annat kan vara förstört när vi återvänder. Bilen däremot är en mysig plats där den kan vara hur länge som helst. Det man kan tänka på är att inte ge mat från köksbordet, ge hunden en egen sovplats -där den inte kan störa när ni sover och försök ha samma tålamod som med ett barn när ni gör inlärningar.
    Tibbar lär sig snabbt!
    Den fäller mycket hår och är inte allergi vänlig.
    Den långa pälsen och dess korta ben gör hunden till en sopborste utomhus.
    Jag duschar den 1-2 ggr i månaden och borstar den minst 1 ggr i veckan.
    Hunden blir även klippt på nedre delen av kroppen när det krävs.

Jag undrar; är det vanligt att hundar oavsett ras slickar och stryker sig mot andras kiss?!?!
  • LV2

Denna veckan är Ludde med  på Tibetanska spaniel klubbens hemsida verkligen roligt att de valde ta med en bild på honom tycker vi. Ludde våran fina hund
Svar på tråden Tibetansk spaniel