Orkar inte mer nu
Jag vet inte om det här är ett styvfamiljsproblem, eller kanske ett vanligt familjeproblem. Det kanske är så här i alla familjer? Min sambo har två barn sedan tidigare, och vi har en gemensamt. Hans barn sedan tidigare tar så mycket kraft från oss att jag inte vet vad jag ska göra. Den yngsta som är 15 verkar ha tappat greppet helt sista halvåret. Hon sköter inte skolan, hänger med kompisar sent, röker, dricker osv. Plus att det är så otrevligt hemma hos oss jämt. Hon ser till att verkligen trycka på alla knappar så att min sambo blir vansinnig, och så bråkar de, varenda kväll när hon är här. Vår gemensamma tar intryck och blir också helt vild och galen när storasyster är som hon är, alltså är det bråk med henne också. Den äldstas mamma tar nästan inget ansvar alls, hon låter henne vara ute och festa sent, bryr sig inte om skolan etc. Det betyder att det blir en jättekontrast när hon kommer till oss i och med att vi inte tillåter det, och så blir det bråk. Jag känner mig jämnt som den elaka häxan, så fort jag säger något. Detta har tärt enormt mycket på min relation med bonusdottern, vi pratar knappt med varandra längre, för så snart vi gör det blir det bråk. Och nu så ringde den äldsta igår och berättar att hon kommer att flytta hem till oss. Hon är 20 år och har bott själv och arbetat ett tag, nu har hon sagt upp sig från jobbet så hon kommer hem. Jag bävar för detta, i och med att jag vet hur det är när hon är hemma (och alltid har varit), hon blir helt passiv och bara ligger hemma och tittar på TV. Jag vill inte försörja en vuxen människa som inte hjälper till. Och hos sin mamma kan hon inte bo, för hon har lämpligt nog sett till att hon inte har något rum att bo i. Jag vet inte vad jag ska göra, jag orkar inte har det så här. Både jag och min sambo håller på att gå sönder av det här, och vår relation finns det knappt något kvar av. Vi får aldrig tid för oss själva, det är inte så att vi bråkar, men i och med att det alltid är tråkig stämning hemma så blir det inte trevligt. Jag har funderat på om vi skulle bli särbo, men då får vårt barn inte växa upp med föräldrarna tillsammans, vilket jag anser vara viktigt, samt att jag lämnar ju honom i skiten för han orkar inte heller. Jag vet att det blev rörigt, men jag behöver verkligen tips.