• Anonym (orkar inte)

Orkar inte mer nu

Jag vet inte om det här är ett styvfamiljsproblem, eller kanske ett vanligt familjeproblem. Det kanske är så här i alla familjer? Min sambo har två barn sedan tidigare, och vi har en gemensamt. Hans barn sedan tidigare tar så mycket kraft från oss att jag inte vet vad jag ska göra. Den yngsta som är 15 verkar ha tappat greppet helt sista halvåret. Hon sköter inte skolan, hänger med kompisar sent, röker, dricker osv. Plus att det är så otrevligt hemma hos oss jämt. Hon ser till att verkligen trycka på alla knappar så att min sambo blir vansinnig, och så bråkar de, varenda kväll när hon är här. Vår gemensamma tar intryck och blir också helt vild och galen när storasyster är som hon är, alltså är det bråk med henne också. Den äldstas mamma tar nästan inget ansvar alls, hon låter henne vara ute och festa sent, bryr sig inte om skolan etc. Det betyder att det blir en jättekontrast när hon kommer till oss i och med att vi inte tillåter det, och så blir det bråk. Jag känner mig jämnt som den elaka häxan, så fort jag säger något. Detta har tärt enormt mycket på min relation med bonusdottern, vi pratar knappt med varandra längre, för så snart vi gör det blir det bråk. Och nu så ringde den äldsta igår och berättar att hon kommer att flytta hem till oss. Hon är 20 år och har bott själv och arbetat ett tag, nu har hon sagt upp sig från jobbet så hon kommer hem. Jag bävar för detta, i och med att jag vet hur det är när hon är hemma (och alltid har varit), hon blir helt passiv och bara ligger hemma och tittar på TV. Jag vill inte försörja en vuxen människa som inte hjälper till. Och hos sin mamma kan hon inte bo, för hon har lämpligt nog sett till att hon inte har något rum att bo i. Jag vet inte vad jag ska göra, jag orkar inte har det så här. Både jag och min sambo håller på att gå sönder av det här, och vår relation finns det knappt något kvar av. Vi får aldrig tid för oss själva, det är inte så att vi bråkar, men i och med att det alltid är tråkig stämning hemma så blir det inte trevligt. Jag har funderat på om vi skulle bli särbo, men då får vårt barn inte växa upp med föräldrarna tillsammans, vilket jag anser vara viktigt, samt att jag lämnar ju honom i skiten för han orkar inte heller. Jag vet att det blev rörigt, men jag behöver verkligen tips.

• Svar på tråden Orkar inte mer nu
  • Anonym (orkar inte)

Jag ska göra det, det är i alla fall en väg framåt. Får se vad hon själv säger. Hon måste ju själv vilja, vi kan inte dra henne genom allt (vilket vi fick göra med gymnasiet) och det är precis lika med den yngre nu.

• sötare
    Anonym (orkar inte) skrev 2014-02-20 10:11:13 följande:
    Jag ska göra det, det är i alla fall en väg framåt. Får se vad hon själv säger. Hon måste ju själv vilja, vi kan inte dra henne genom allt (vilket vi fick göra med gymnasiet) och det är precis lika med den yngre nu.
    Var själv sådan först när jag var 28 år tog jag tag i mitt liv och studier. Först då visste jag att jag ville bli något 
  • Anonym (orkar inte)

Men vad gjorde du innan? Låg du bara hemma hos föräldrarna?

• sötare

Jag bodde på annan ort när jag gick på gymnasiet. PÅ dagarna sov jag på nätterna läste eller ritade jag. Helgerna åkte jag hem för att jobba på mammas restaurang alt festa med kompisar.

• Anonym (orkar inte)

Men då har du ju gjort något i alla fall. Du jobbade lite på helgerna. Problemet är ju att det är så svårt för ungdommar att få jobb, så det var ju väldigt dumt att säga upp sig, även om hon tyckte att jobbet var tråkigt.

• Volt

Så 20-åringen ska bara flytta hem och glida tror hon?
    Hon är vuxen och låter ni henne flytta hem så ska hon också stå för sina kostnader. Hon ska betala hyra, tvätta sin tvätt, laga sin mat osv. 
    Jag fattar faktiskt inte hur ungar tänker idag? Fattar dom inte att man måste ta ansvar för sig själv? 

• Anonym (orkar inte)

Jag vet inte hur de tänker i allmänhet, men i det här fallet så är det nog så att eftersom hon har bott hemma nästan hela livet så tycker hon att det är en självklarhet att bara få flytta hem utan att det är något konstigt. Vi har ju försörjt henne hela hennes liv.

Personligen så är jag ju inte så pigg på det. Jag har ingen lust att lägga mina pengar på det, jag har roligare saker jag skulle vilja göra.

• Anonym (alternera?)

En fundering... 15-åringen bor alltså halvtid hos mamman? Och har ett rum där?

I så fall, kan inte 15-åringen och 20-åringen alternera? Bo hos varsin förälder? De veckorna ni har 15-åringen hos er så bor 20-åringen i 15-åringens rum hos mamman. När 15-åringen åker till mamman så kommer 20-åringen till er.

Då skulle ni få det lite lättare och kanske mer tid för att "hantera" ungdomarna och på allvar prata med 20-åringen om att hon faktiskt måste börja ta ansvar för sitt eget liv och sin egen försörjning och bostad. Ge sysslor åt henne att göra och följa upp att det blir gjort.

Sommarkurser som du fick tipset om tycker jag också låter som en bra idé.

• Volt

Anonym (orkar inte) skrev 2014-02-20 12:55:29 följande:
    Jag vet inte hur de tänker i allmänhet, men i det här fallet så är det nog så att eftersom hon har bott hemma nästan hela livet så tycker hon att det är en självklarhet att bara få flytta hem utan att det är något konstigt. Vi har ju försörjt henne hela hennes liv.

Personligen så är jag ju inte så pigg på det. Jag har ingen lust att lägga mina pengar på det, jag har roligare saker jag skulle vilja göra.
    Då ser du till att inte lägga några pengar på henne heller. Har ni gemensam ekonomi så får du helt enkelt säga till mannen att fr o m nu så betalar du för dig och hälften för ert barn, ska hans vuxna dotter bo hos er så är det han som får stå för fiolerna. 
    Du får sätta hårt mot hårt. 
  • Anonym (orkar inte)

Jag förstår idén, men som det ser ut nu så vill jag inte ha det så. Just nu behöver jag den vecka vi får utan de äldre för att kunna koncentrera mig på mitt barn. De veckor 15-åringen är här kommer hon totalt i skymundan.

Mamman får göra om så att hon har plats igen, det är inte så att rummet inte finns kvar, hon har bara bytt användningsområde.

Svar på tråden Orkar inte mer nu