• elinjkt

Baka med barnen på förskolan, tips och råd!

Hej allihop. Jag skapade min profil här på familjeliv.se för att jag behöver lite råd! 

Jag är en snart 19årig tjej och går sista året på gymnasiet, Barn- och fritidsprogrammet i Skåne. Jag ska göra ett gymnasiearbete ute på min praktikplats, på en avdelning med barn i åldern 3-5 år. Jag har planerat att baka med barnen. Med det menar jag då kakor. 

Har varit i kontakt med förskolan och de gav mig grönt ljus att baka just kakor (var tvungen att fråga då jag vet att man på vissa förskolor inte äter kakor osv.) Så det vet jag är okej! Men nu till frågorna.

Jag skapade denna profilen enbart för att jag behöver lite tips på olika recept som är hyfsat enkla men som ändå blir bra! =)

Har tänkt lite på:

Dumlekakor Chokladbollar Regnbågssockerkaka Tigerkaka Och så behöver jag också tips att tänka på under tiden man bakar, vad är viktigt att hålla ett extra öga på osv?

Har aldrig innan bakat med barn men någon gång ska ju vara den första, eller hur? Hoppas ni kan hjälpa mig!! :)  Tack på förhand.

• Svar på tråden Baka med barnen på förskolan, tips och råd!
  • mitthemligajag

Oj vad svårt! Arbetar på småbarns avdelning men även på vår stora avdelning bakar vi aldrig ngt förutom pepparkakor med färdig deg på julen! Dock älskar dom äldre ( 2,5 och 3) att vara med och göra trolldegar, dom älskar att mäta räkna och jämföra med måtten. Är de stor avd eller liten? Hur stora grupper ska du ha? Är de små barn, skulle jag ha tagit grupper om 2 eller 3, vi brukar säga 2 när vi har praktikanter. Är de riktigt små barn så skulle jag nästan se till att gjort klart degen så mkt som möjligt för att istället låta dom göra själv kakan, alltså formen på den och kleta med degen! Typ ngt enkelt, kola kakor, kom ihåg att kolla upp allergier om du glömt det :) lycka till

• Patio

Chokladbollar är enklast! Kör på det. Då kan barnen vara med mycket mer. Du fixar "degsmeten", de får rulla och doppa i kokos. Eller kanske hälla i en ingrediens var (beroende på hur många de är).

• Utropstecknet

Jag kan ingenting om barn men chokladbollar låtersom en bra idé, ingen kan bränna sig osv. Ha lite olika alternativ de kan rulla bollarna i så de blir lite personligai, kokos, färgat kokos, pärlsocker, strössel etc.

• Sisisisi

Jag skulle köra på nåt man har i ugnen. Chokladbollar är så äckligt med barn, de snorar, nyser å så. Fast de kan ju rulla sina egna iofs ;)

Annars kan man göra alla möjliga sorters kakor med mördeg.

Keep your child rear facing for as long as possible!

• cosinus

Kolla ev allergier. Jag skulle köra på chokladsnittar. Gör man på mjölkfritt margarin och skippar ägget (det går pensla med havremjölk och lite vatten i smeten för att kompensera mot äggulan löser problemet) så får man det både ägg och mjölkfritt vilket är två vanliga allergier. Det som ju inte funkar är om det är någon med gluten.

Barnen kan  hjälpa till att hälla i ingredienser, pensla och strössla pärlsocker.

• enmamma

Tigerkaka låter lovande.
    Lätt att vispa ihop, spännande att blanda 2 färger.

Chokladbollar, jag äter personligen inte obakade saker som barnen
    kletat med.

Regnbågskaka för mycket att hålla reda på. Lite överkurs.

om du med dumlekaka menar att ni ska stoppa i en godis i kakan
    kan föräldrarna skrika, fy.

• Patio

Gör pannkakor? De får blanda i ingredienserna och vispa, samt kanske ta ett dl-mått och hälla i smeten i stekpannan, och du steker. Enkelt! Det ska vara ENKELT! ;) Eller bullar. Gör degen själv, så låter du barnen smöra på sin egen degklump - ha kanel, socker, sylt, eller vad de nu vill ha på. Alltså att du gör mycket deg så att alla barnen får en varsin liten deg. Det är inte så kladdigt heller, plus att det hamnar i ugnen och dödar snorbakterierna. ;)

Svar på tråden Baka med barnen på förskolan, tips och råd!