• Anonym (undrar)

En fråga till er som varit/är otrogna?

Vad var den främsta anledningen till att ni inte gjorde slut med den ni var tillsammans med och istället valde att vara otrogna?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden En fråga till er som varit/är otrogna?
  • Anonym (Mersmak)

Man, dryga 40, gift. Otrogen därför att det ger omväxling och sexuella kickar. Jag njuter helt enkelt av det, inte otroheten i sig utan av sexet.

Dessutom är det enkelt och lättillgängligt via olika siter och forum. Man håller sig såklart till gifta kvinnor/sambos som man då vet är ute efter precis samma sak

• Målsmans underskrift
    Med Lem skrev 2014-02-24 13:10:54 följande:
    Du menar hypersexuell, hoppas jag. Det är inget "missbruk", i o m att sex i sig är enbart nyttigt, och abstinens inte är en bra väg ut ur tvångsbeteendet.

Nja, jag skulle kunna argumentera för att sexberoende/sexmissbruk/hypersexuell inte är enbart nyttigt. Ett tvångsmässigt tänkande på sex, ett inre tvång att utföra sexuella aktiviteter, sexvanor som medför problem och risker är inte för mig enbart nyttiga. Förstör relationer gör det också, precis som många impulskontrollstörningar. Så för mig är det inte enbart nyttigt och abstinens från risktagande sexuell aktivitet har varit en bra väg ut ur det.

A change of speed, a change of style.
  • Anonym (Känslor)

Älskar min man och våra barn. Vill leva resten av livet med honom MEN har känslor för den andra. 

• Anonym (f.d. otrogen)
    Anonym (ville inte) skrev 2014-02-24 02:44:19 följande:
    Jag älskade min pojkvän massor och trodde det aldrig skulle ske. Han knappt blinka innan det hade hänt på en fest när jag var skitfull och skulle sova på en soffa. Usch vad jag ångrar det än idag!
    Ingen verkar förstå hur ont det gör att vara otrogen också! Vill ta tillbaka det så sjukt mycket :'(
    Jo, jag förstår! Du är inte ensam! Man får intrycket av att ingen förstår om man bara läser trådar på familjeliv, fulla av skitsnack och fördömanden.
  • Fool
    Anonym (f.d. otrogen) skrev 2014-03-03 10:26:48 följande:
    Jo, jag förstår! Du är inte ensam! Man får intrycket av att ingen förstår om man bara läser trådar på familjeliv, fulla av skitsnack och fördömanden.

Kan ju iof bero på att .....

1) Det ÄR ganska motsägelsefullt att riskera att såra och förnedra någon man säger sig älska så ? Jag menar många ggr har den som varit otrogen själv svårt att förstå sitt agerande , hur kan man då förvänta sig att någon annan ska göra det ?

2) Alla ångrar inte sin otrohet eller kännner några skuldkänslor öht. Svårt för en utomstående att veta att just DU är en av dem som faktiskt känner skuldkänslor när så många andra inte gör det , speciellt när alla säger sig vara så ångerfulla när de blir påkomna , men hur många menar det på riktigt ? Hur många ångrar inte bara att de blev påkomna ?

3) Var går gränsen mellan kritik och fördömmande ?
  • Anonym (f.d. otrogen)
    Fool skrev 2014-03-03 11:24:24 följande:

Kan ju iof bero på att .....

1) Det ÄR ganska motsägelsefullt att riskera att såra och förnedra någon man säger sig älska så ? Jag menar många ggr har den som varit otrogen själv svårt att förstå sitt agerande , hur kan man då förvänta sig att någon annan ska göra det ?

2) Alla ångrar inte sin otrohet eller kännner några skuldkänslor öht. Svårt för en utomstående att veta att just DU är en av dem som faktiskt känner skuldkänslor när så många andra inte gör det , speciellt när alla säger sig vara så ångerfulla när de blir påkomna , men hur många menar det på riktigt ? Hur många ångrar inte bara att de blev påkomna ?

3) Var går gränsen mellan kritik och fördömmande ?
    Läs om, läs rätt. Det handlar om att förstå att det gör ont att vara otrogen, inte hur fan allt med ens beteende kan förklaras rationellt.

Anonym (ville inte) skrev ju att "Ingen verkar förstå hur ont det gör att vara otrogen också! Vill ta tillbaka det så sjukt mycket :'("

För den del samvetslösa typer gör väl inget ont, men för de flesta med samvete så gör det fan ont. Och de flesta har ett samvete och vill göra rätt.
  • Anonym (f.d. otrogen)
    Anonym (f.d. otrogen) skrev 2014-03-03 14:12:14 följande:
    Läs om, läs rätt. Det handlar om att förstå att det gör ont att vara otrogen, inte hur fan allt med ens beteende kan förklaras rationellt.

Anonym (ville inte) skrev ju att "Ingen verkar förstå hur ont det gör att vara otrogen också! Vill ta tillbaka det så sjukt mycket :'("

För den del samvetslösa typer gör väl inget ont, men för de flesta med samvete så gör det fan ont. Och de flesta har ett samvete och vill göra rätt.
    Och sen kan man ju undra vem fan du tror att du hjälper med att kritisera främlingar på internet. Det kanske är en nyhet för dig, men kritik och skuld hjälper ingen att bli en bättre människa. Som Bamse skulle ha sagt: Ingen blir snäll av stryk. Har du inget bättre för dig än att hänga här och kritisera folk, lixom? ^^
  • Fool
    Anonym (f.d. otrogen) skrev 2014-03-03 14:15:13 följande:
    Och sen kan man ju undra vem fan du tror att du hjälper med att kritisera främlingar på internet. Det kanske är en nyhet för dig, men kritik och skuld hjälper ingen att bli en bättre människa. Som Bamse skulle ha sagt: Ingen blir snäll av stryk. Har du inget bättre för dig än att hänga här och kritisera folk, lixom? ^^
    Jag tror inte jag hjälper någon , jag ifrågasatte ditt påstående

Eller så kanske du kan växa upp och fatta att det är ganska naturligt att grisigt beteende lockar till sig kritik , och att det är extremt barnsligt att tro att man bara kommer strykas medhårs och avfärda all slags kritik och ifrågasättande som fördömmanden.... om du inte kan acceptera att dina påståenden ifrågasätts så kanske du bporde ge fan i att skriva i en öppen tråd och istället ägna dig åt att läsa bamse ?
  • Fool
    Anonym (f.d. otrogen) skrev 2014-03-03 14:12:14 följande:

Återigen , DU reperesnterar inte all otrogna i världen , möjligen gjorde det ont för DIG men det finns precis lika många som inte känner skuldkänslor alls. Ja de flesta har samvete , men de flesta är oxå extremt duktiga på att hitta vägar runt sitt samvete med diverse ursäkter... så nej alla känner inte skuldkänslor över sin otrohet , faktum är att de allra flesta inte gör det förrän de blir påkomna...
  • Anonym (Annat)

Jag svarade "annat" 

Därför att jag insåg vad jag hade där hemma.
    Under den relativt korta perioden (1 månad) jag hade en affär vid sidan om så insåg jag plötsligt vem det var jag älskade och det var min sambo jag ville leva med och dela mitt liv med. Jag avslutade affären, lovade mig själv att aldrig göra om det, teg som muren och är idag jätte lycklig med min sambo och våra barn.

• Anonym (f.d. otrogen)

Men vad dillar du om?

Du ifrågasatte alltså mitt påstående om att man på detta forum får intrycket av att ingen förstår att det kan göra jävligt ont att vara otrogen också, eller hur?

Men det är ju för fan bara att se dig omkring, för det är så. Nuff said.

Jag accepterar att mina påståenden ifrågasätts. haha, men Bamse är bra mycket mer mice att läsa än fl-forum ;)

Om du inte tror att kritiken hjälper någon (vilket är helt riktigt), varför kritiserar du då?!

• Anonym (f.d. otrogen)
    Fool skrev 2014-03-03 14:46:28 följande:
    Återigen , DU reperesnterar inte all otrogna i världen , möjligen gjorde det ont för DIG men det finns precis lika många som inte känner skuldkänslor alls. Ja de flesta har samvete , men de flesta är oxå extremt duktiga på att hitta vägar runt sitt samvete med diverse ursäkter... så nej alla känner inte skuldkänslor över sin otrohet , faktum är att de allra flesta inte gör det förrän de blir påkomna...
    Före eller efter de blir påkomna - men är väl för fan fortfarande otrogna?! logiskt tänkande!
  • Fool
    Anonym (f.d. otrogen) skrev 2014-03-03 15:00:23 följande:
    Före eller efter de blir påkomna - men är väl för fan fortfarande otrogna?! logiskt tänkande!
    Det är väl klart som fan att det är enklare att undvika att känna skuldkänslor när ingen fått reda på det än när ens partner står med skillsmässopappren i handen , tror du inte ?

Ang varför alla inte känner skuld....

http://sv.wikipedia.org/wiki/Kognitiv_dissonans

" En individ som är otrogen mot sin partner kan känna skuld och ånger över sitt beteende men bortförklara detta för sig själv genom att ändra sina attityder kring otrohet. Vid ett val mellan två lika goda eller dåliga alternativ kommer man att försöka övertyga sig om att det man valde var bättre än det andra alternativet, eller det som man håller på att bestämma sig för trots allt är bättre. Man strävar alltså efter kognitiv balans och försöker undvika kognitiv dissonans "
Svar på tråden En fråga till er som varit/är otrogna?