Tips om nya lekar för tvååring+ 9 månaders.
Min äldsta har varit lite svartsjuk på lillasystern på sistonde. Tips om roliga nya lekar för en att leka tillsammans? Tänkte se ifall det kan vända svartsjukan
Min äldsta har varit lite svartsjuk på lillasystern på sistonde. Tips om roliga nya lekar för en att leka tillsammans? Tänkte se ifall det kan vända svartsjukan
Har svårt att se att två så unga barn kan leka tillsammans alls. Jag tror att ditt barn vill vara med dig, att det är det som gör hen svartsjuk. Ta med barnet i skötseln av syskonet och se till att göra saker/leka själv med ditt stora barn utan småsyskon
Har en tvååring och en sjumånaders, och vill också gärna ha tips.
Läsa böcker för tvååringen med babyn i knät, eller sjunga tillsammans är de bästa gemensamma aktiviteterna jag hittat på.
Tvååringen brukar också vara glad att få hämta saker åt babyn, t.ex ren body, leta rätt på en napp, välja ut en leksak hon får leka med etc.
Sen har de själva utvecklat leken att när babyn sitter i gåstolen så kommer tvååringen på sin bobby car och krockar (förvånansvärt försiktigt) och babyn tokskrattar... Och jag som försöker få honom att inte krocka med sin bobby car :-/
Vi har återupptäckt kuddkrig och hittat på kittle leken dvs. de får kittla varandra (med viss assistans från mig )
Tänkte puffa lite, någon som har bättre fantasi än jag?
Förslag från tvååringen idag var att lillasyster behövde bada. Förväntade mig att han skulle vilja bada själv också, men det dög att ge henne badankor att leka med och hjälpa henne att plaska ordentligt.
Tvååringen tycker också om att bädda ner sig, lillasyster, gosedjur och helst också mamma med täcke och kuddar, i sängen eller på golvet nånstans.
Vi leker ofta att lillasyster brottar ner storebror (jag håller henne och hon ligger ovanpå honom, de skrattar massor båda två). Sen har det blivit lite poppis att hon kan gunga nu, då ger han gärna lite fart.
Annars ofta musik på hemma, då dansar storebror och hon tittar glatt på.
Dansa tillsammans, ha den lille på armen och snurra runt med den store hållandes i handen, då kommer bägge in i dansen med dig. Det gjorde vi ofta när mina barn var mindre och det tyckte båda var jätte roligt. Brukade även hålla lillasyster som ett "flygplan" (som storebror kallade det) på armarna och jaga ikapp brorsan, det var helt klart en favorit skrattade som tokar bägge två.
Oh vad kul att det blev lite fart på tråden. Lägger allt på minnet. Tack
Låta lillasyster skjutsa storasyskonet i gåvagn. Bygga torn som barnen får rasa.
Köra ramsor och sånger tillsammans. T.ex. rida ranka, tåtilla, baka kaka på båda barnen samtidigt.