Inlägg från: Tow2Mater |Visa alla inlägg
  • Tow2Mater

Min dotter fick smisk av pappan utomlands - rasande!

4 år och springer ut på gatan t o m efter att blivit tillsagd två gånger? Du vet hon kunde blivit överkörd? Varför förstår hon inte hur farligt det är, och lyder?

• Tow2Mater
    Anonym (Mamman) skrev 2014-02-20 20:18:13 följande:
     det är bevisat att smisk formar våldsamma, arga vuxna.
    "Despite the fervor of anti-spanking experts, the scientific evidence that spanking does cause behavioral trouble later in life is thin. While spanking has been associated with a wide range of negative effects, such as increased aggression, decreased self-control, and adolescent depression, the studies can't prove that these effects were caused by spanking. For instance, it may be that aggressive kids with poor self-control get spanked more because their behavior makes their parents angrier. Or it might be that aggressive parents with poor self-control spank more and are also more likely to pass on to their kids genes linked to aggression and poor self-control.

And many of the studies tend not to differentiate between parents who spank frequently and forcefully and those who do so occasionally and moderately. So results get lumped together, with different definitions of "spanking" carrying the same weight.

Such studies only prove that nothing was proved, say Diana Baumrind, Ph.D., of the University of California, Berkeley, and Robert Larzelere, at the University of Nebraska Medical Center, in Omaha, both of whom have been critical of the wide-ranging conclusions reached by many studies of physical punishment. Baumrind, in fact, has conducted research suggesting that "moderate" spanking has no effect on kids' well-being."
    www.cnn.com/2011/11/08/living/parents-spanking-p/

• Tow2Mater
    Tom Araya skrev 2014-02-20 21:51:40 följande:
    Hon fick väl inte smisk när hon höll på att bli överkörd, utan efteråt, som straff för omdömeslöst beteende...precis som om fyraåringar kan rå för att de har taskigt omdöme...Obestämd
    Det var väl snarare for att inte ha lyssnat och lydit efter de 2 ggr som hon blev tillsagd. Och formodligen också for att inte springa ut i gatan Igen.
  • Tow2Mater
    Allvetaren skrev 2014-02-20 22:53:14 följande:

Åh, vad fel det blev. Skulle ju stå:
    Tycker du verkligen att det är ok att slå och förnedra en fyraåring (eller någon) för att personen inte "lydit"?

Irrelevant vad jag tycker; jag kommenterade på "som straff för omdömeslöst beteende..", vilket jag inte alls tror var orsaken.
  • Tow2Mater
    Anonym (Mamman) skrev 2014-02-21 12:10:01 följande:
    Vår dotter uppfostras svenskt då hon är svensk och bor i Sverige. Hon får därför dricka alkohol, ta körkort och gifta sig när hon är 18.
    Du kommer inte tillåta att hon tar Amerikanskt körkort vid 16 i USA?
  • Tow2Mater
    Anonym (Mamman) skrev 2014-02-21 14:58:37 följande:
    Jävlar vad sjuk du verkar. Älskar barnaga och vill att min dotter, som jag har ensam vårdnad om, ska flytta till USA. Haha, ensam much?
    Med en Amerikansk far är det ju saker du kan ha i åtanke infor framtiden. Det kan ju hända att barnet t ex i framtiden vill gå High-School i USA. Bra att fundera lite over, så saker inte kommer som en chock en dag.
  • Tow2Mater
    Anonym (vet precis) skrev 2014-02-21 18:31:35 följande:
    Det står klart och tydligt i vår svenska lagstiftning:
    Vad står i lagen?

I föräldrabalken står:

”Barn har rätt till omvårdnad, trygghet och en god fostran. Barn skall behandlas med aktning för sin person och egenart och får inte utsättas för kroppslig bestraffning eller annan kränkande behandling”.

Vad betyder det? Att barn och unga inte får utsättas för kroppslig bestraffning betyder att föräldrar eller andra vårdnadshavare inte får göra så att man skadas eller får ont. Förbudet mot att slå eller skada sina barn gäller även om slaget inte är hårt och även om det inte gör ont länge. Att barn och unga inte får utsättas för kränkande behandling innebär att vuxna inte får till exempel låsa in sina barn eller kalla dem för fula saker. Vuxna får aldrig använda våld, tvång eller hot om våld för att bestraffa eller uppfostra barn och unga. Däremot får en vuxen till exempel hålla i, lyfta eller rycka undan ett barn för att hindra det från att göra sig själv illa eller skada andra.
    Var i allt detta står att socialtjänsten skulle omhänderta barn och Tingsrätten skulle tycka att barnets umgänge med pappan skulle upphöra?
  • Tow2Mater
    Anonym (vet precis) skrev 2014-02-21 18:31:35 följande:

I föräldrabalken står:

”Barn har rätt till omvårdnad, trygghet och en god fostran. Barn skall behandlas med aktning för sin person och egenart och får inte utsättas för kroppslig bestraffning eller annan kränkande behandling”.

Vad betyder det? Att barn och unga inte får utsättas för kroppslig bestraffning betyder att föräldrar eller andra vårdnadshavare inte får göra så att man skadas eller får ont.
    Men det betyder det ju inte.
  • Tow2Mater
    GosisMamman skrev 2014-02-21 19:32:25 följande:
    Vad för nytta har hon av en pappa som bor så långt bort?

Han kan ju inte vara engagerad på något vis alls som behövs.

Herregud, en åsikt bland det horriblaste jag läst här på FL under ganska lång tid. Grattis till den bedriften!
  • Tow2Mater
    Nellee skrev 2014-02-21 22:40:03 följande:
    Om du inte lyssnar på din chef, är det okej om han drar ner dina byxor och smiskar dig på rumpan framför dina arbetskamrater? Eller om du gör fel så är det okej om han ger dig en örfil? 
    Tillåter Amerikansk lag det?
  • Tow2Mater
    hoppas d går bra skrev 2014-02-22 00:03:15 följande:

Dåliga föräldrar har man inte mycket använding för i vilket fall.
    Säger du att amerikanska foräldrar som foljer lagen är dåliga?
  • Tow2Mater
    jeanette02 skrev 2014-02-22 05:41:56 följande:
    Får jag fråga dig, är inte så insatt i amerikansk barnuppfostran alla slår väl inte sina barn i uppfostrande syfte där?

o var går gränsen när det blir misshandel och övergrepp kränkande e c t? För det måste ju finnas många fall i Usa där barn som vuxna anmält sina föräldrar för misshandel även om föräldarna haft inställningen att det är uppfostran.
    Även när barnaga var tillåtet i Sverige så avstod ju väldigt många från att behandla sina barn så, precis som att många blir agade nu fast det är olagligt.
    Nej, naturligtvis agar inte alla sina barn. Olika stater definierar det också olika, men agan ska vara "reasoneble". Rätten kan titta på flera saker for att avgora detta; t ex barnets ålder, barnets beteende, barnets respons till icke-aga reprimander, plats och hur allvarlig reprimanden var.

Exempel:
    "In Indiana, the laws on child discipline allow for "reasonable corporal punishment",
    "In Kentucky, punishment can become abuse if it leaves a mark or results from using something other than a parent’s hand",
    "In Ohio, punishment becomes abuse when it creates a "substantial risk of serious physical harm".

• Tow2Mater
    jeanette02 skrev 2014-02-22 06:00:30 följande:
    Men vad betyder det då som står i "vet precis" inlägg gällande föräldrabalken?
    "kroppslig bestraffning eller annan kränkande behandling”  går mycket längre än att betyda att föräldrar eller andra vårdnadshavare inte får göra så att barn 'skadas eller får ont' av bestraffningen. T ex gäller det ju även en dask i baken på ett blojbarn, som ju varken ger skada eller gor ont.

Men samtidigt måste man ju få gora sina barn illa, om det inte handlar om bestraffning, så att bara säga att man inte får gora så att barn 'skadas eller får ont' blir fel - t ex var jag så sent som igår tvungen att sticka hål på ett sår på sonens finger och trycka ut var. Det gjorde ont. Men resultatet blev att det gjorde mindre ont efter att jag gjort det, dvs gjorde illa honom, och det kan forhoppningsvis läka bättre nu.
  • Tow2Mater
    Anonym (blåsan) skrev 2014-02-24 18:52:34 följande:
    Agar du dina barn menar du?
    Vad har det for relevans till den link jag postade om studier for att motbevisa vad som sas i #33?
  • Tow2Mater
    Anonym (blåsan) skrev 2014-02-24 21:58:45 följande:
    Du citerar en artikel som tar upp att smisk inte ger några beteendeproblem i framtiden. Att beteendeproblem hos barn lika gärna kan bero på annat.
    De flesta som förespråkar aga brukar hitta såna texter som bekräftar deras val att slå.
    Därför frågar jag dig - agar du dina barn?
    Och i så fall, varför, eftersom du uppenbarligen är svensk och borde vara indoktrinerad med att aga är fel?
    Jag citerar en artikel som visar hur forskningen är gjord och ofta klumpas ihop, därfor intressant. Den är dessutom skriven av en person som är emot aga. Jag gissar du har inte ens kommit forbi rad ett i den. Prova läs den, du dor inte garanterat. Du kommer inte ens få lite ont, eller känna dig kränkt.
  • Tow2Mater
    Anonym (blåsan) skrev 2014-02-25 07:31:01 följande:
    Rad två: While spanking has been associated with a wide range of negative effects, such as increased aggression, decreased self-control, and adolescent depression, the studies can't prove that these effects were caused by spanking. For instance, it may be that aggressive kids with poor self-control get spanked more because their behavior makes their parents angrier. Or it might be that aggressive parents with poor self-control spank more and are also more likely to pass on to their kids genes linked to aggression and poor self-control.

Baumrind, in fact, has conducted research suggesting that "moderate" spanking has no effect on kids' well-being."
    Oj, du kom ända till rad två.

Och?

Fortsatt läs ;) Det ger en mer helhet att läsa hela.
  • Tow2Mater
    Anonym (blåsan) skrev 2014-02-25 22:00:33 följande:
    Oavsett om du är för eller emot aga, kan du svara på frågan om du agar dina barn?
    Det är irrelevant i sammanhanget, så jag tänker inte svara.
  • Tow2Mater
    Isis skrev 2014-02-26 11:02:06 följande:
    Jag förstår inte dig.

Om det visats att barn som agats mår sämre senare, räcker inte det för att man ska ge fan i det? Eller, finns det studier som visar att barn mår bättre av aga? Helt ologiskt.
    Jag har inte diskuterat det.
Svar på tråden Min dotter fick smisk av pappan utomlands - rasande!