• blixters

Avhysa hyresgäst.

Har en villa som jag helst vill sälja men då det visat sig svårt har jag hyrt ut den. Nuvarande hyresgäster sa sig vilja köpa huset om området var bra och dom trivdes. Nåt köp har inte blivit av och när jag frågade så sa dom att dom inte skulle bo kvar, dock är inte hyresavtalet avslutat så när dom ska flytta vet jag ej. Samtidigt har en annan familj dykt upp som säger sig vilja köpa efter en kort tids hyra, har kollat upp dessa personer och det visar sig att det finns skulder hos kronofogden så nåt banklån lär dom inte få. Känns lite fel att säga upp kontraktet med nuvarande hyresgäst för att ta in några som troligtvis inte heller kommer att köpa huset. Vad ska jag göra? Vill att allt ska gå rätt till.

• Svar på tråden Avhysa hyresgäst.
  • Badskum

Finns inget skrivet? Kontrakt med uppsägningstid från bådas håll och allt sånt.

Bäst är ju att du säljer via mäklare eller själv på blocket utan att det ska "testbos" först.

• blixters

Funderar på om man kan begära uppvisande av en färdig finansiering för köp från dom nya hyresgästerna. Anar att dom inte gör rätt för sig.

• Kerubmamman
    blixters skrev 2014-02-21 10:33:43 följande:
    Funderar på om man kan begära uppvisande av en färdig finansiering för köp från dom nya hyresgästerna. Anar att dom inte gör rätt för sig.
    Det kan du sannolikt göra. Många hyresvärdar skulle inte ens acceptera med dem iom skulder hos kronofogden. 

Den stora frågan är dock om du kan säga upp avtalet för nuvarande hyresgäster med tanke på besittningsrätt osv. 
    Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • Åsa

Låter som ett riskföretag. OK hyresgäster har du ju redan, varför riskera dåliga. Erbjud spekulanterna att köpa huset; som nya ägare kan de säga upp hyresgästerna (i villa har man ju inte alls det besittningsskydd som hyresgäst man har i flerfamiljsfastighet). Varför skulle de behöva hyra först? Det är ju inte den normala gången vid köp.

Svar på tråden Avhysa hyresgäst.