• Kejkej91

Katt dålig i magen.

Hej behöver lite hjälp. 
    Min kattkille på 1 år (kastrerad sedan x-antal månader) blev dålig i magen imorse. Han är en innekatt så han kan inte ha ätit något dåligt utifrån, det skulle vara om han snaskat av våra matrester i diskhon. 
    Han la första lasset diarre imorse och sedan åt han sin frukost som vanligt (han får mjau blötmat 2 ggr per dag och har tillgång till torrisar men dem äter han inte så ofta). Jag har ej bytt mat på sista tiden utan varvar mjau kalkon med mjau kött i blötmat.

Men vid 16.30 kom andra lasset diarre och samtidigt skulle han få middag men den ratade han, efter 16.30 har han lagt två till lass diarre och inte ätit sedan imorse.
    Han busar och kelar på som vanligt. Han har även kissat inne 2 ggr och försökt göra det en tredje gång. Detta är inga problem annars med kisserier.
    Har tagit bort all mat nu och har en tallrik morotspuré framme, den har han dock bara doppat två tassar i för att skicka i sig. Väntar på att nötfärs skall tina som jag kan ge. Hur orolig bör jag vara? Vad kan detta bero på?
    Hur orolig bör jag vara? Finns det fler tips eftersom morotspurén ej är någon höjdare?

Det här är ju min bebis....:(

• Svar på tråden Katt dålig i magen.
  • Jacqueline

Kokt fisk ,kokt kyckling är mild och vänlig mat.

Men annars kan du oxå fasta katten ett dygn så magen får en "omstart" typ...kan han ha tuggat på växter?Krukväxter osv menar jag...finns ju vissa sorter som är giftiga för katter.

• Christin82

Katter som hundar ska fasta 24 timmar vid diarré. Endast tillgång till friskt vatten. Allt för att tarmarna ska få en paus.

Efter 24timmar så ska man ge kokt ris o kokt fisk/kyckling i små mängder några ggr om dagen tills man ser att avföringen är ok.

Det är bara att hålla ut som matte/husse.

Ingen mat!

Du har säkert haft diarré själv någon gång o vet hur ont det kan göra om man börjar äta för tidigt.

Lycka till

• Kejkej91
    Jacqueline skrev 2014-02-20 20:10:08 följande:
    Kokt fisk ,kokt kyckling är mild och vänlig mat.
    Men annars kan du oxå fasta katten ett dygn så magen får en "omstart" typ...kan han ha tuggat på växter?Krukväxter osv menar jag...finns ju vissa sorter som är giftiga för katter.
    Tack så mycket för tipsen. Så du skulle inte rekommendera rå nötfärs framför kokt fisk & kyckling?
    Har inga krukväxter hemma alls, köpte kattgräs men det var ej av intresse ;p 
  • Kejkej91
    Christin82 skrev 2014-02-20 20:13:54 följande:
    Katter som hundar ska fasta 24 timmar vid diarré. Endast tillgång till friskt vatten. Allt för att tarmarna ska få en paus.
    Efter 24timmar så ska man ge kokt ris o kokt fisk/kyckling i små mängder några ggr om dagen tills man ser att avföringen är ok.
    Det är bara att hålla ut som matte/husse.
    Ingen mat!
    Du har säkert haft diarré själv någon gång o vet hur ont det kan göra om man börjar äta för tidigt.
    Lycka till
    Åh okej! Tack så mycket : ) då får han fasta, så du skulle inte heller rekommendera morotspuré eller rå nötfärs?
  • nemo1

Jag skulle inte fasta en katt, Köp tex Pro-Kolin på apoteket, köp även Fortiflora och stö på maten, katter brukar gilla det.

• Kejkej91
    nemo1 skrev 2014-02-20 23:00:23 följande:
    Jag skulle inte fasta en katt, Köp tex Pro-Kolin på apoteket, köp även Fortiflora och stö på maten, katter brukar gilla det.
    Ajdå. Okej, jag fastade honom, eller ja det blev ofrivilligt eftersom han matvägrade på kvällen så tog jag bort all mat, nu har han inte ätit på 24 timmar. Han fick blod i avföringen igår i ett lass, men nu verkar han ha repat sig och ingen mer diarre eller blod (det är väl för att han är tom) men han dricker och har en kall och blöt nos, tiggde om mat nu på morgonen och skall få kokt torsk under dagen nu. Kan man ge Pro-Kolin i samband med torsken? Eller är det antingen eller?

• nemo1
    Kejkej91 skrev 2014-02-21 07:31:28 följande:
    Ajdå. Okej, jag fastade honom, eller ja det blev ofrivilligt eftersom han matvägrade på kvällen så tog jag bort all mat, nu har han inte ätit på 24 timmar. Han fick blod i avföringen igår i ett lass, men nu verkar han ha repat sig och ingen mer diarre eller blod (det är väl för att han är tom) men han dricker och har en kall och blöt nos, tiggde om mat nu på morgonen och skall få kokt torsk under dagen nu. Kan man ge Pro-Kolin i samband med torsken? Eller är det antingen eller?

Det kan du absolut göra.Att känna på nosen ger inget, man kan inte avgöra feber där. Ha ordentlig uppsikt på kattens mage under dagen. Var blodet ljust eller mörkt?
  • Kejkej91
    nemo1 skrev 2014-02-21 08:09:06 följande:
    Det kan du absolut göra.Att känna på nosen ger inget, man kan inte avgöra feber där. Ha ordentlig uppsikt på kattens mage under dagen. Var blodet ljust eller mörkt?

Det var lite ljust blod.
    Nu har han ätit små portioner kokt torsk och det går bra, är ledig från jobb för att kolla till honom och han verkar må bra inget mer bajs trotts små portioner mat och han ligger nu och myser.
  • Kejkej91

Hur länge bör man vänta med att kontakta veterniären för besök? När jag ringde dem i torsdags så rekommdenderade de snällkost i några dagar, men vill inte vänta för länge om dee ej blir bättre. 

Diarrén började i torsdags eftermiddag, då åt han inte så han fick svälta från torsdagmorgon till fredagmorgon, på fredagen var han pigg och hungrig och fick bitar med kokt torsk i omgångar, ingen diarre alls. I natt vaknade jag av att han kräktes och hade bajsat "lite hårdare" men sedan så kräktes han skum och fick diarre igen... :( 

• Tuva78

Skonkost. Små små portioner kokt torsk är toppen. Men magrar han för mycket så åk in till veterinären. Ge kokt torsk många gånger om dagen. Lite lite i taget. Jag gjorde så med mina katter. Efter en vecka började jag blanda i det normala torrfodret. Pyttelite i taget. Och efter ytterligare tio dagar är torsken helt utfasad.

Börjar katten matvägra helt så åk in till veterinären. Om en katt är helt utan mat i två dygn så finns risk för leverskador.

• Kejkej91
    Tuva78 skrev 2014-02-22 10:02:04 följande:
    Skonkost. Små små portioner kokt torsk är toppen. Men magrar han för mycket så åk in till veterinären. Ge kokt torsk många gånger om dagen. Lite lite i taget. Jag gjorde så med mina katter. Efter en vecka började jag blanda i det normala torrfodret. Pyttelite i taget. Och efter ytterligare tio dagar är torsken helt utfasad.

Börjar katten matvägra helt så åk in till veterinären. Om en katt är helt utan mat i två dygn så finns risk för leverskador.
    Han fick kokt torsk igår och det gick bra, men sen blev han risig i magen på natten igen och verkade lite ledsen över att han kräktes. Släppte ut han i solen nu under uppsikt och det gjorde under för honom, världens gladaste piggate katt blev han. Men han verkar inte vilja ha torsken. Kan man koka en större mängd och förvara i kylen och ge kall? eller ger du nykokt? 
    Skall traska till djuraffären och köpa någon skonkost de har där som rekommenderar och varva med torsk tänkte jag göra idag. Han har även fått oral pasta från apoteket nu på morgonen (pro kolin fanns ej) så han fick en liknande som de rekommenderade. Ska prova avmaska också nu igen. (kan mask vara problem fats han är inne?) Men han dricker mycket vatten iaf och är glad igen :)
  • Kejkej91

Känner mig så himla osäker, men tog fram fryst nötfärs på tining o torsdagskväll, det tinade i kylen över natten.Kan jagg ge det idag? Räknas det som "dagsfärskt" eller kan jag koka små frikadeller åt honom på det? Är det snällt mot magen. Torsken verkade inte vara intressant idag och det tar en stund innan jag hinner till djuraffären för att köpa dietsnällkost och vill ge honom något för han har börjat pipa efter mat.

• nemo1
    Kejkej91 skrev 2014-02-22 11:19:10 följande:
    Känner mig så himla osäker, men tog fram fryst nötfärs på tining o torsdagskväll, det tinade i kylen över natten.Kan jagg ge det idag? Räknas det som "dagsfärskt" eller kan jag koka små frikadeller åt honom på det? Är det snällt mot magen. Torsken verkade inte vara intressant idag och det tar en stund innan jag hinner till djuraffären för att köpa dietsnällkost och vill ge honom något för han har börjat pipa efter mat.
    Ge rå köttfärs du. Så fort köttet tillagas så försvinner en del av taurinet.
  • Tuva78

Jag hade omgående åkt till veterinären. Dricker han vatten? Äter han minsta illa. Katter som har njurproblem äter inte. Och har så småningom svårt för att dricka. Så får du inte i honom kokt torsk så åk in. Jag kokade torsk för hela dagen. Satte det i kylen - och värmde försiktigt i mikron. Kall mat är inte bra för magen när det gäller djur.

Lycka till.

• Kejkej91
    nemo1 skrev 2014-02-22 15:53:55 följande:
    Ge rå köttfärs du. Så fort köttet tillagas så försvinner en del av taurinet.
    Tuva78 skrev 2014-02-22 15:59:55 följande:
    Jag hade omgående åkt till veterinären. Dricker han vatten? Äter han minsta illa. Katter som har njurproblem äter inte. Och har så småningom svårt för att dricka. Så får du inte i honom kokt torsk så åk in. Jag kokade torsk för hela dagen. Satte det i kylen - och värmde försiktigt i mikron. Kall mat är inte bra för magen när det gäller djur.

Lycka till.
    Ringde veterinären, men de tyckte inte jag behövde åka in med honom efter så kort tid eftersom han åt kokt torsk igår, dricker vatten och precis börjat med oralpasta, eftersom han blir jätte stressad av att åka i sin bur så tyckte de jag kunde avvakta lite mer. La fram köttfärs senare och då gluffsade han glatt, tror bara det var torsken som var ointressant efter en dag. Men han saknar nog sin mjau blötmat för han jamar efter den vid kylskåpet hela tiden. Nu är han pigg och busig igen och inga toabesök. Håller tummarna nu att det fungerar : ) 

• Kejkej91

Kattskrället vägrar äta snällmaten, han åt torsk en dag sen vägrade han det dagen efter då fick han frikadeller som han glufsade i sig, skulle ge det dagen efter då vägrade han igen och åt rå nötfärs istället och idag vägrar han det. Han äter bara en mat i en dag sen blir han kräsen. Nu piper han och vill åt sin mjau blötmat. Vågar jag blanda i pyttelite i nötfärsen eller blir det för häftigt och tidigt för magen? Magen är inte helt återställd ännu, men han bajsar inte lika löst och bara 2 ggr om dagen nu... vill ju att han ska äta och bli frisk ist för att rynka på nosen

• nemo1
    Kejkej91 skrev 2014-02-24 08:47:02 följande:
    Kattskrället vägrar äta snällmaten, han åt torsk en dag sen vägrade han det dagen efter då fick han frikadeller som han glufsade i sig, skulle ge det dagen efter då vägrade han igen och åt rå nötfärs istället och idag vägrar han det. Han äter bara en mat i en dag sen blir han kräsen. Nu piper han och vill åt sin mjau blötmat. Vågar jag blanda i pyttelite i nötfärsen eller blir det för häftigt och tidigt för magen? Magen är inte helt återställd ännu, men han bajsar inte lika löst och bara 2 ggr om dagen nu... vill ju att han ska äta och bli frisk ist för att rynka på nosen
    Ge honom hans mat nu och se vad som händer. Han har ätit för lite under flera dagar nu. Det är alltid allmäntillståndet man ska gå på, är katten pigg och busar så är det ingen fara. Blir det inte bättre så köp Forti Flora att strö över maten, den är suverän.
  • Kejkej91
    nemo1 skrev 2014-02-24 09:22:15 följande:
    Ge honom hans mat nu och se vad som händer. Han har ätit för lite under flera dagar nu. Det är alltid allmäntillståndet man ska gå på, är katten pigg och busar så är det ingen fara. Blir det inte bättre så köp Forti Flora att strö över maten, den är suverän.
    Ja, men då gör jag det. Lite mjau blandat med nötfärs är han värd efter detta. Allmäntillståndet är det inga problem med busar och är pigg som vanligt, grinig dock eftersom han inte får mjau. 
    Han käkar oralpasta (som pro kolin fast annat märke då apoteket ej hade pro kolin) nu kan man blanda det med forti flora om det skulle behövas?
  • nemo1

Det kan du absolut. Båda innehåller snälla bakterier som stabiliserar tarmfloran, inget som är farligt.

Svar på tråden Katt dålig i magen.