• Anonym (Trött nu)

Ryggvärk förstör mitt liv! ????

Hej!
    Jag har haft ont i ryggen under snart 2 månaders tid. Extrem smärta vid vissa tillfällen under dagen, stelhet som är absolut som värst under morgonen.

Ländryggen är den del som är värst drabbad. Har även känningar i höften(höger sida) samt i skinkan. Har varit på vc och de gav mig antiinflammatoriska tabletter samt bad mig söka upp sjukgymnast.

Jag kan knappt klä på mig, att sitta ner är faktiskt omöjligt pga värken, att ligga ner är ganska smärtsamt även det. Att resa sig ifrån liggande/sittande läge är otroligt smärtsamt. Det gör även ont när jag hostar/nyser då känns det väldigt mkt i ländryggen.

Imorgon så ska jag tillbaka till vc och då också bli sjukskriven. Kan inte arbeta med detta. Värktabletterna ger ingen lindring. Har försökt stretcha, även motionera men inget tycks hjälpa.

Nu har detta börjat påverka min och min partners relation. Vi kan inte ens ha sex. Det gör ont att dra upp benen, att sära på benen, att ligga på sida, att stå.. Att vara överst. Ingenting fungerar och jag börjar fan bli deprimerad.

Innan detta så har jag varit väldigt aktiv. Tränat regelbundet på gym i 3 år och nu kan jag inte ens träna längre.

Någon annan i liknande situation?
    Någon som varit i liknande situation?
    Tips råd?
    Hjälp?

• Svar på tråden Ryggvärk förstör mitt liv! ????
  • Anonym (...)

Har du varit till sjukgymnasten? Om inte, gå dit! Alternativt en kiropraktor eller naprapat.

• Anonym (Trött nu)

Har tid hos sjukgymnast snart. Har fått vänta på att få komma dit. Ryggvärken har dessutom blivit värre.

Vissa dagar så kan jag inte göra någonting alls. Mitt första besök på vc så bad läkaren mig försöka böja mig framåt, samt tryckte lite på ryggen och sa "jag tror också att det bara är ryggskott".

Jag sa alltså att jag misstänkte detta och hon tog mig på orden och nöjde sig med den diagnosen. Det var liksom allt. Sen, vill du så kan vi sjukskriva dig? Jag tackade nej. Tänkte att tabletterna kanske kunde ge lindring.. Men icke.

Så. Här är jag nu. Har fått starkare tabletter av en vän. Det lindrade aningen mer, men fortfarande skärande och hemsk smärta när jag försöker sitta samt när jag reser mig upp.

Även när jag försöker lyfta benen i liggande läge...

Vad tror ni att det kan vara? Kan jag be om att röntgas eller är det bara dem som bedömer om det är aktuellt eller ej? Är orolig!

• Anonym (Trött nu)

Tack! Har förstått att det är viktigt med att sjukgymnasten har rätt utbildning. Har kollat upp den som jag ska till och han har just den kompetensen.

Får se vad som händer där. Fattar inte hur det ska gå alls faktiskt. Kan knappt röra mig utan att frysa till av smärta. Vad gör man hos sjukgymnasten vid ett första besök?

• minst

Kräv en magnetröntgen och tala om exakt hur ont du har! Gissar att du har diskbråck och inget annat. Lycka till!

• Anonym (Trött nu)

:-/ ja usch alltså.. Har googlat i flera dagar nu och det verkar inte bättre än så va? Läskigt. Och tack för svar, ska vara väldigt noga med att berätta hur ont jag faktiskt har.

Har i omgångar under dagen både gråtit och skrikit. Men inte bara av smärtan men av ren frustration och rädsla. Aldrig haft så ont förut någonsin. Jag är inte heller den som har låg smärttröskel så är nog som så.. Diskbråck

• Anonym (magneten)

Precis, kräv en magnetröntgen genast. Ge dig inte. Har du googlat Artros? Kan vara det i kombination med diskbråck.

• Anonym (Trött nu)

Hej, nej inte googlat på artros. Men det blir väll till att göra det. Är helt besatt av vad det kan vara och att få hjälp snarast möjligt. Kan fortsätta att uppdatera vart efter. Har själv försökt hitta trådar både här på fl men även på andra forum för att se hur det gått för folk med likartade besvär.

Kan kanske vara till hjälp för någon i framtiden. Ska säga till om röntgen. Troligtvis så kommer de inte vilja röntga. Har läst på mer nu om hur de motvilligt ställer upp på röntgen... Fattar inte varför.

Men jag har en sak på min agenda imorgon och det är att se till att få dem att ordna det. Står inte ut fler veckor med detta. Vissa dagar har såklart varit aningen bättre men som sagt det återkommer och slår fan till med ännu mer kraft efter en s.ka "bättre" dag.

Nu är jag trött på det och ska se till att få ordentlig hjälp! Tack alla som svarat!

• Tibia

Det viktigaste är en bra undersökning av tex kompetent sjukgymnast. Därefter avgör man om en röntgen eller mr behövs. Mr är bra men man behöver en bra frågeställning inför en sån undersökning. Kan vara diskbråck, kan vara en diskbuktning. Ofta läker diskbråck ut av sig själv.

• Anonym (E)

Din trådstart kunde varit min, jag har väldigt lika problem som du TS och haft i 1år. För en månad sedan fick jag göra en MR som visade 2 små diskbråck så nu är remiss skickad till ortopeden för bedömning hur vi ska gå vidare. Jag har även problem i andra delar av kroppen med värk, svagheter, domningar och stelhet så det har tagit tid att bena ut vad som är vad. Men jag träffade en bra sjukgymnast som hävdar att allt är en följd av smärtan från diskbråcken. Så nu träffar jag henne 2 ggr i veckan. Hur gick det för dig Ts på vårdcentralen?

• Anonym (Trött nu)

Hej!

Var på vårdcentralen och där så bad läkaren m

• Anonym (Trött nu)

Ursäkta vet inte vad som hände. Råkade komma åt knappen för att posta inlägget.

Läkaren bad mig att böja mig ner igen, gick inte mer än till 30 grader.. Han bad mig lägga mig på britsen och testade lyfta mina ben. Han började prata om ischias lumbago. Väldigt diffus "diagnos" det säger liksom ingenting. Det är bara en ospecifik diagnos för smärta i ländrygg samt med strålning ut i benet.

Fick utskrivet alvedon!! Samt någon muskelavslappnande tablett. En sjukskrivning på en vecka. Samt - så går du till sjukgymnasten så får vi se om du blir bättre annars så sjukskriver vi dig längre.

Blir så trött. Vill inte vara sjukskriven. Vill tillbaka till mitt liv! Vill jobba, röra mig fritt och träna. Vill inte vara elak men han hade ganska så svårt med språket så vi fick inte till någon vidare bra kommunikation. Till råga på det så verkade han ganska så hmm ja tjurig?

Hur som helst. Träffade även sjukgymnast igår. Han undersökte mig samt gav mig några behandlingar. Han tror på diskbråck men säger att jag även tydligt har en nervpåverkan. Så det är inget som bara "går över" utan tålamod är vad som gäller.

Fick inga direkta restriktioner på vad jah får och inte får göra. Utan mer att det som känns bra för stunden är okej om det gör ont så ska jag sluta (frågade kring motion och träning). Har en ny tid där hos honom nästa vecka.

Det som var underbart var iaf att under vissa stunder under min behandling så var jah faktiskt heeeelt smärtfri. Om det inte skulle bli bättre nu inom några veckor så blir det väll också enklare att få bli röntgad för då har jag liksom gjort vad som krävs.

Försökt med sjukgymnastik, tabletter, rehab osv. Tycker bara att det är fel att man ska behöva vänta då länge på att få veta vad det är som är felet. Speciellt när man är i så ung ålder. Jag ska leva med denna rygg i kanske mer än 60år till.

Hemskt att du också behövt vänta så länge på att få svar och remiss (E)! Hoppas verkligen att det ska bli bättre för dig! Uppdatera gärna här vad som händer. Jag är i varje fall intresserad av att veta hur det går och vad som händer.

Kram!

• Anonym (E)

Hur går det för dig Ts? Härligt att höra att du under vissa stunder på sjukgymnastiken var smärtfri! Som du skriver önskar jag också att det finns annat sätt än sjukskrivning. Men börjar mer och mer inse att dett kommer ta tid. Fick svar från ortopeden att jag är uppsatt på kölistan, men att de har lång väntetid. Jag var hos min sjukgymnast idag på fm, slutade med ett krampanfall och hon ville skicka mig med ambulans. Men ville verkligen inte det så det blev medicin och vila i bastun, sen fick jag skjuts hem av en snäll kvinna som tränar hos samma sjukgymnast. Det finns verkligen omtänksamma medmänniskor! Order om träningsförbud, bara ligga eller gå, minsta försämring rakt till akuten

• Anonym (ont ländryggen)

Har liknade problem som TS men något bättre nu då jag är arbetslös sen 2 månader tillbaka.

Började med att jag vred till ryggen under ett träningspass och då jag börjat ett nytt jobb ville jag ej sjukskriva mig så min ländrygg var inte glad på mig sen efter några veckor började jag få ont och domningar i höger benet. Uppsökte läkare som dels skickade en remiss för MR-röntgen av ländryggen samt att jag bbörjade gå hos en sjukgymnast.

De hittade inget på MR-röntgen och visst sjukgymnastiken hjälpte lite men var ett helvete att jobba heltid och ha ont hela tiden. En period kunde jag inte ens gå ordentligt. Sitta still gick max 20 min sen började smärtan bli rejält smärtsam främst då i ländryggen men även ut i rumpan benet och tillsist bad jag läkaren sjukskriva mig på heltid 2 veckor sen halvtid 3 veckor och sista månaden jag jobbade var jag sjukskriven på 25%.

Blev sakta bättre men gäller att ha tålamod. Men TS kan hålla med dig om att det är ett rent helvete....

Är mycket bättre idag men ej helt bra än och fått många bakslag under det år som gått som jag haft ont.

• Anonym (Trött nu)

Det visade sig att jag var sne i kroppen. Gick till en vettig sjukgymnast som påpekade detta när jag stod framför en spegel och visst fasen hade han rätt!

Han behandlade mig några gånger igenom att "dra i ena benet" när jag låg på mage på britsen. Han la liksom allt till rätta igen. Helt sjukt att ingen annan sett att jag var helt sned i kroppen.

Har inte haft känningar utav detta alls sen hans behandlingar. :)

Men ja kommet bli tvungen till att göra om behandlingarna igen för kroppen försöker återgå till samma läge igen.

Svar på tråden Ryggvärk förstör mitt liv! ????