• Anonym (villrådig)

Styvfamiljslivet har blivit pest

Det är alltid svårt att veta var man ska börja med när man behöver få "ventilera" sig och få lite stöd och goda råd. Liten bakgrund som start är väl alltid bra dock. Jag lever med en man sen fem år, vi har känt varandra i snart sex år och varit gifta snart tre. Tillsammans har vi en underbar liten tjej på 4 år och jag har sen tidigare en dotter född 2004, han har två döttrar födda 1995 och 1998. Jag älskar min man, vill egentligen åldras med honom - men som situationen är nu känner jag att jag bara vill dra. Problemen är kring fr a hans 15-åriga dotter och min 9-åriga dotter. Från början funkade allt bra, han var jättegullig mot min tjej och jag funkade som en extra vuxen i hans tjejers liv som dessutom delade ett av deras stora intressen - hästar. Tilläggas bör kanske att han och hans ex alltid haft ett bra samarbete kring barnen som kommit och gått utifrån vad som passat bäst just då. Ibland har det varit växelvis, ibland helger, ibland ons-må osv. Min dotter har ingen kontakt alls med sin pappa. Jag flyttade när hon bara var ett halvår pga aggressivitet och våld, otrohet mm. Försökte i början få ett fungerande samarbete, men det har av olika anledningar inte fungerat och dottern började redan vid 2 års ålder uttrycka att hon inte ville till pappa, när hon blev äldre berättade hon om slag, skrik, hot, skitsnack om mig mm och hon vill nu inte träffa sin pappa alls, hon är rädd. Bor alltså på heltid här.
    I början fungerade som sagt allt bra, men sen har det blivit sämre och sämre. Det känns som om det har blivit "vi mot dom" på något sätt där jag och mina döttrar är en enhet och han och hans barn är en. Fr a känns det som att allt är så himla känsligt runt hans 15-åring. Han blir som förbytt om jag säger till henne nånting och nu senast gick det så långt att han tog fram skilsmässopapper. Det är verkligen som dr Jekyll och mr Hide - han blir helt knäpp när det handlar om henne. Hon i sin tur säger att jag "är på henne hela tiden" vilket inte är sant. Under de fem år vi levt tillsammans har jag sagt till på skarpen max 3 ggr och totalt kanske 10. Det har handlat om - i mina ögon - självklara saker typ "kan du plocka undan i köket när du har bakat",  "kan du vara snäll och ställa in frukosten när du ätit färdigt", "du behöver väl inte ta ut innefiltarna till stranden så det kommer fullt med sand och tång på dem" och såna saker. Till saken hör att varken 18 eller 15-åringen hjälper till speciellt mycket här hemma. 18-åringen tömmer ibland diskmaskinen och har någon gång vikt tvätt, men 15-åringen har under fem år inte tömt diskmaskinen, gått ut med sopor, hjälpt till med tvätt eller städ eller nåt en enda gång. Däremot drälls det glas och tallrikar och strumpor och kläder lite överallt som "någon annan" alltid förväntas plocka undan. Vi har förvisso städhjälp varannan vecka, men de ska ju inte springa och plocka efter oss utan  dammsuga, dammtorka, putsa fönster mm. Jag vill ju att mina tjejer, 9 och 4 år, ska lära sig hjälpa till hemma och att kraven ska öka med åldern, men det är svårt att motivera varför 9-åringen bara får baka på villkoret "om du städar undan ordentligt efter dig" när 15-åringen inte gör det och hennes pappa blir irriterad när jag säger till. Kan tillägga att min man ofta säger till min 9-åring. Ibland tycker jag han är onödigt hård mot henne, men aldrig att jag så totalt ställer mig på hennes sida och blir helt knäpp som han blir när det gäller hans 15-åring. Jag vet inte vad jag ska göra. Jag älskar trots allt min man och vill egentligen bli gammal med honom, han är en jättefin pappa till vår lilla och när 15-åringen inte är här känns allt bra men bara jag ser henne nu vill jag bara åka hemifrån och inte komma tillbaks förrän hon är hos sin mamma. Jag kan förställa mig hur skönt det hade varit att bara vara jag och mina tjejer och slippa plocka efter hans 15-åring som ändå alltid är halvsur och introvert och missnöjd. Mannen har också nån uppfattning om att "hans barn inte ljuger" och därför tar han alltid deras parti i konflikter, medan jag är rätt övertygad om att alla barn friserar sanningen emellanåt och försöker få ur min dotter vad som verkligen hänt innan jag blandar mig. Jag har också hört hans 15-åring säga saker till min 9-åring som hon sen förnekar och när jag då påtalar det för honom blir han givetvis irriterad. Hon är alltså lite falsk, men han fattar inte det utan tror att hon är en genomärlig ängel, medan jag har en mer nyanserad bild av min dotter, hon är ett barn med båda bra och dåliga sidor och hon gör bra och dåliga saker som alla barn. Jag vet inte hur jag/vi ska komma vidare för det känns som vi kört totalt fast. Hjälp/tips någon???

• Svar på tråden Styvfamiljslivet har blivit pest
  • Lindsey Egot the only one

Jag tycker du ska låta din man städa efter sina barn om han nu inte tycker det är ok att du säger till. Om du inte kan laga mat pga kaoset i köket och han klagar får du be honom städa efter sina barn eftersom de inte kan städa själva. Så kan du laga mat när de är färdiga.

• Linn88

Hej ts!
    Jag lever som du fast jag har 2 barn sedan tidigare förhållande ( tvillingpojkar). Och har en dotter med min nuvarande sambo. Han har alltså inga barn sedan innan. Mina pojkar som är 5 är så klart mkt livliga och dom är ju 2 , vilket anses väldigt jobbigt för min sambo och även hans familj. Han surar mkt och ställer orimliga krav på mina barn eftersom dom just är 5 år. Han har nog en uppfattning om att barn ska höras så lite som möjligt men när det kommer till våran gemensamma dotter så är hon ju liten och är då en annan sak om hon slåss , skriker mm. Det hör även till att hon har värre humör på egen hand än vad pojkarna har tsm. Jag har själv just nu tappat suget och har stor frustration över våran situation. Jag tar naturligtvis mina barn i försvar när jag tycker att hans utskällningar är för mkt. Jag vill aldrig någonsin att mina barn ska känna att någon får bete sig hur dom vill mot dom och inte heller skrika på dom för ingenting. Detta gäller även min sambo. Det skapar naturl

• Fanny b

Jag håller med Lindsey,. Jag tycker också att om du inte får säga till hans 15-åring ska han heller säga till din 9-åring. Utan att en lösning är i såfall att ni undviker så långt det går att säga till varandras barn. Så om t ex 15-åringen inte städar upp efter sig, säger du inget till henne utan du går till hennes pappa och säger att hon inte har städat upp efter sig, då får antingen han göra det eller säga åt dottern att göra det.

• Linn88

Naturligtvis problem i min sambos och min relation där han tycker att jag säger till honom inför barnen . Men det är viktigt att barnen Känner trygghet från sin förälder när någon beter sig fel mot dom. Man kan inte ställa orimliga krav på någon annans barn och inte på sina egna. Mina pojkar får tex inte leka med lillasysters saker men pojkarna ska alltid låna ut sina till syster. Såklart är det fel och jag ber aldrig om ursäkt att jag tar mina barn i försvar.
    Jag vill som du leva med min sambo då vi har det bra när han inte är en surpitt så att säga. Tror du måste sätta dig ner med din sambo och förklara att detta är ohållbart och ni måste ha samma regler för alla barnen . Det gjorde jag .... Verkar som lite gått in men min sambo har tyvärr svårigheter att ta in att han gör fel och be om ursäkt över att han betet sig fel. Jag hoppas du får tröst i att du är inte ensam alls. Men viktigast av allt är att aldrig låta partnern ställa dessa andra / orimliga krav på ditt barn som han / hon inte gör på sina egna .

• Levande

Svårt... Kanske enda sättet är att hitta en lugn stund att prata med honom i enrum och försöka att förklara så ingående som möjligt, ungefär som du gjorde nu, men försöka att inte vara anklagande mot honom... Bara försöka beskriva hur du upplever det. 

Du har en annan situation eftersom ditt ex inte är lämplig som pappa, men många känner ju dåligt samvete för barnens skull över att de skilde sig, och det gör ofta att de blir överbeskyddande, får svårt att säga till barnen... 

Dottern är i en känslig ålder och mår kanske lite dåligt av olika skäl och då kan hon ju lätt vara/framstå som allmänt missnöjd. (Tonåringar kan ju inte riktigt maskera sig :)

Är också väldigt olika hur mycket barnen förväntas hjälpa till i olika familjer. Men så länge man är enade och det är rimliga krav. Om pappan inte ställer krav alls eller inte är enad med dig i det blir det ju jättesvårt! 

I övrigt: du låter som en bra bonusmamma (eller hur du vill se dig själv), som har en bra inställning och som verkligen försöker! 

• Anonym (villrådig)

Problemet är bara att han blir irriterad när jag tar det med honom också.... Det var vad som hände härom morgonen. Då hade jag på kvällen fått säga till om att plocka undan efter att hon bakat. På morgonen när jag kommer upp ligger det rester från hennes nattliga måltid på matbordet. Eftersom det är sportlov sover hon halva dagen så jag sa till mannen vid frukosten "Kan du inte be XXXX att hon börjar plocka undan efter sig när hon ätit?". Svaret blev då att "du är på henne så fort hon kommer hit, det är precis som att du letar efter saker att klaga på". Detta hörde 15-åringen och stiger upp och gaddar givetvis ihop sig med pappan om att "jag är på henne hela tiden". Sen åkte skilsmässopapperen fram efter en stund.Så den taktiken funkar inte....

• Anonym (sure....)

Halvsur, introvert och en lögnare och du påstår att du tycker om henne? Visst....

• Anonym (sure....)
    Anonym (villrådig) skrev 2014-02-21 11:13:45 följande:
    Problemet är bara att han blir irriterad när jag tar det med honom också.... Det var vad som hände härom morgonen. Då hade jag på kvällen fått säga till om att plocka undan efter att hon bakat. På morgonen när jag kommer upp ligger det rester från hennes nattliga måltid på matbordet. Eftersom det är sportlov sover hon halva dagen så jag sa till mannen vid frukosten "Kan du inte be XXXX att hon börjar plocka undan efter sig när hon ätit?". Svaret blev då att "du är på henne så fort hon kommer hit, det är precis som att du letar efter saker att klaga på". Detta hörde 15-åringen och stiger upp och gaddar givetvis ihop sig med pappan om att "jag är på henne hela tiden". Sen åkte skilsmässopapperen fram efter en stund.Så den taktiken funkar inte....
    Ljuger mannen också?Obestämd
  • Anonym (villrådig)

Var skriver jag att jag tycker om henne??? Det är ju det som är problemet - jag tycker inte nåt vidare om henne längre, hon gör mig snarast galen. Däremot älskar jag min man och vill leva med honom. Det är därför jag behöver hjälp.

• Levande
    Lindsey Egot the only one skrev 2014-02-21 11:02:05 följande:
    Jag tycker du ska låta din man städa efter sina barn om han nu inte tycker det är ok att du säger till. Om du inte kan laga mat pga kaoset i köket och han klagar får du be honom städa efter sina barn eftersom de inte kan städa själva. Så kan du laga mat när de är färdiga.
    Kanske inte är ett helt dumt förslag....

Om du först försöker prata med honom, lugnt och metodiskt, bara säga hur du känner, hur det försvårar i vardagen och hur det blir svårt att ställa krav på dina barn..  (Du kanske redan har gjort detta i och för sig...) Om han inte lyssnar...  Och det heller inte hjälper att lugnt och vänligt försöka förklara för femtonåringen hur mycket det försvårar för dig i vardagen, att det t ex blir svårt att göra något i köket när det är stökigt.. Att du kan plocka efter ett litet barn men att hon börjar bli stor nu. Precis som att du inte ska behöva plocka hur mycket som helst efter hans pappa, som ju är vuxen. (Även om nu män kan vara som tonåringar ibland, hm...)

Tonåringar lever ju i sin värld, så kan vara svårt att nå fram, men ibland går det ju om man förklarar vänskapligt med, försöka att väcka sympati för din situation. Om ni har en ok relation till varandra i övrigt underlättar också förstås...
Svar på tråden Styvfamiljslivet har blivit pest