• Anonym (Går ner i vikt)

Vilka sjukdomar kan ge ofrivillig viktnedgång?

Har sedan slutet av november gått ner 11 kg utan att ha gjort något. Jag är sjukskriven för ångest depression men är under behandling. Har kommit igång med mat igen men fortsätter gå ner i vikt. Läkaren har enbart under denna tiden tagit HB, Ferritin och järn. Dom var bra. Säger att viktnedgången beror på depression men jag börjar bli orolig då jag inte har vägt så här lite någonsin i vuxen ålder. Vilka prover ska jag propsa på att läkaren skall ta? Vilka sjukdomar ger viktnedgång?

• Svar på tråden Vilka sjukdomar kan ge ofrivillig viktnedgång?
  • lövet2

Sköldkörteln (hyperterios) ger en väldigt snabb viktnedgång.

lövet2 skrev 2014-02-21 11:35:34 följande:
    Sköldkörteln (hyperterios) ger en väldigt snabb viktnedgång.

Det skumma i kråksången är att jag lider av Hypo dvs tvärtemot. Jag har svårt att gå ner i vikt 😒
  • lövet2
    Anonym (Går ner i vikt) skrev 2014-02-21 11:54:22 följande:

Det skumma i kråksången är att jag lider av Hypo dvs tvärtemot. Jag har svårt att gå ner i vikt 😒
    Det där kan ju förändras. Kanske du får en för hög dos av medicinen, eller kanske hypo har gått över till hyper?
    lövet2 skrev 2014-02-21 12:06:11 följande:
    Det där kan ju förändras. Kanske du får en för hög dos av medicinen, eller kanske hypo har gått över till hyper?

Är inne på min andra dos höjning i samma period. Blod prover har visat på underfunktion. Ska ta nya prover nästa fredag
  • Anonym (cancer)

Många former av cancer kan ge viktnedgång.

• Anonym (M)

Diabetes....har du kollat ditt blodsocker?

• Anonym (Hmmm)

Gått ner en hel del jag med. Denna månad ca 3 kg utan att gått in för det.

Har bra värden. TSH, T3, T4, är inom gränserna. Äter järn. Hamnar på Hb runt 90 annars och Järn på ca 2. Sänkan liite förhöjd ena gången. Blod i urinen samma gång. Vid återbesök endast spår av blod.

Svettas på natten.

Läkaren säger att jag ska äta bra mat och ta långa promenader. Bra sänka är tecken på att inget allvarligt är på gång sa läkaren när jag var där i januari. Då hade jag inflammation i ögat och blåsor i munnen

Gått ner ca 12 kg sedan oktober.

vägde 64 kg då. Är 160 cm

• Anonym (Begär blodstatus)

Hej! Ofrivillig viktnedgång (trots adekvat matintag) kan bero på: Hypertyreos (överfunktion hos sköldkörteln) Tyreotoxikos (cancer i sköldkörteln) Cancer generellt Järnbrist kan ge trötthet vilket i sin tur kan leda till aptitlöshet utan att man tänker på att man äter mindre Depression kan ge matleda B-symtom (observandum) vid cancer: Viktnedgång Nattsvettningar Feber som kommer och går Nedsatt aptit

• Anonym (Begär blodstatus)

Ursäkta, styckeindelning fungerar ej på mobilen.

Som sagt har problem med sköldkörteln men underfunktion Järnbrist har jag som sagt inte, har snarare höjt min järnvärden sen i december. Då låg p-järn på 8 och nu på 22 Ferritin låg då på 40 nu på 57 HB då 147 nu 138 Svettas dock otroligt mycket men enligt läkaren är det biverkning av medicinen jag äter mot ångest och depression Kan viktnedgång kanske ha med den medicinen att göra? (Sertalin) eller handlar det om att jag hittat rätt dos på levaxinet nu? Om jag ser tillbaka och jämför mitt mående idag med hur jag mådde för två månader sedan så mår jag OTROLIGT mycket bättre är piggare, gladare mm... Borde väl inte gå åt det håller om det är cancer eller annan allvarlig sjukdom? Samma med diabetes, vad har man mer för symtom då som jag borde känna?

• Sorbus

Både ökade svettningar och viktnedgång finns med som en biverkning av Sertralin enligt  Fass så det är möjligt att det beror på din medicinering.

Sedan kan det ju också bidra om du nu kommit ur din depression, eftersom du nu känner dig piggare och gladare så är det möjligt att du också är mer fysiskt aktiv i din vardag och det kan också påverka vikten.

Svar på tråden Vilka sjukdomar kan ge ofrivillig viktnedgång?