• Helena 1990

Min treåring bryr sig inte när hon kissar på sig

Hej, har en treåring som fyller 4 i år, hon har varit blöjfri i ett halvår. Men det är som sagt vad, ganska mycket olyckor hela tiden. Hon kissar på sig upp till tre gg per dag. Händer lika ofta på dagis som hemma. Hon har blöja på natten. Hon bryr sig i te alls när hon har kissat på sig. Hon kan sitta i helt blöta byxor utan att säga något. Dagis har bara frågat varför hon inte säger till när hon har kissat på sig. Det svarar hon inte på. Men vad ska jag göra? Jag är helt uppgiven så ni får gärna ge mig tips. Hon kissar för övrigt inte en liten skvätt, hon kissar allt på en gång. Har inget problem med bajset, hon bajsar varje dag så hon är inte förstoppad, hjälp

Cassandra-10 Filippa-12 Noel-13
  • Svar på tråden Min treåring bryr sig inte när hon kissar på sig
  • Helena 1990

Puffar...

• cosinus

Vissa barn är såna. Jag har haft 2 stycken som varit fullkomligt hysteriska inför tanken att kissa ner sig och 2 som tyckt att det är väl inga bekymmer, de får ju nya byxor sen.

Den första frågan du kan ställa dig är om du tror att hon "bara" är obrydd eller om hon inte känner att det är på gång. Det finns något som heter irritabel blåsa som går ut på att blåsan tömmer sig mer eller mindre utan att barnet styr det. Är väldans ofta relaterat till förstoppning då ändtarmen blir full/uttöjd och retar uringblåsan. Det man brukar rekommendera då förutom att barnet i möjligaste mån ska bajsa varje dag är att man också kissar regelbundet. Min ena son har haft sån här problematik och det var också han som var mest obrydd om blöta byxor för han styrde dels inte över det och dels var han ju så van att alltid vara blöt så han störde sig inte på det.

Mitt andra barn som kissat ner sig har mer bara varit obrydd. Där har jag försökt att nedkissning ska få konsekvenser även för barnet. Om barnet leker och kissar ner sig och jag snabbt bara byter och barnet kan fortsätta leka är ju inte det hela eg något problem för barnet. Så vi började göra så att barnet fick följa med till tvättstugan, klä av sig själv, duscha underkroppen (duscha helt tycker de bara är jätteskönt och gör mer än gärna) med hjälp och sen hämta nya kläder och klä sig själv. Inget anklagande från vår sida utan fullt logiska följder av vad som behöver göras om man kissar ner sig. Det tar helt enkelt lite tid och då kan man efter några ggr påminna barnet att gå och kissa "så slipper du klä av dig, duscha och klä på dig igen, du vet det går mycket fortare att springa på toa" Funkade rätt bra.

• Helena 1990
    cosinus skrev 2014-02-21 16:06:44 följande:
    Vissa barn är såna. Jag har haft 2 stycken som varit fullkomligt hysteriska inför tanken att kissa ner sig och 2 som tyckt att det är väl inga bekymmer, de får ju nya byxor sen. Den första frågan du kan ställa dig är om du tror att hon "bara" är obrydd eller om hon inte känner att det är på gång. Det finns något som heter irritabel blåsa som går ut på att blåsan tömmer sig mer eller mindre utan att barnet styr det. Är väldans ofta relaterat till förstoppning då ändtarmen blir full/uttöjd och retar uringblåsan. Det man brukar rekommendera då förutom att barnet i möjligaste mån ska bajsa varje dag är att man också kissar regelbundet. Min ena son har haft sån här problematik och det var också han som var mest obrydd om blöta byxor för han styrde dels inte över det och dels var han ju så van att alltid vara blöt så han störde sig inte på det. Mitt andra barn som kissat ner sig har mer bara varit obrydd. Där har jag försökt att nedkissning ska få konsekvenser även för barnet. Om barnet leker och kissar ner sig och jag snabbt bara byter och barnet kan fortsätta leka är ju inte det hela eg något problem för barnet. Så vi började göra så att barnet fick följa med till tvättstugan, klä av sig själv, duscha underkroppen (duscha helt tycker de bara är jätteskönt och gör mer än gärna) med hjälp och sen hämta nya kläder och klä sig själv. Inget anklagande från vår sida utan fullt logiska följder av vad som behöver göras om man kissar ner sig. Det tar helt enkelt lite tid och då kan man efter några ggr påminna barnet att gå och kissa "så slipper du klä av dig, duscha och klä på dig igen, du vet det går mycket fortare att springa på toa" Funkade rätt bra.

Kan man åka till vc och göra ngn utredning på det eller är hon för liten när hon bara är 3 år?
  • cosinus

Jag tvivlar på att de utreder så små.

Det du kan göra är ju att fundera på om hennes kiss är bättre eller sämre vissa dagar och om det på nåt sätt hänger ihop med hur hon bajsar. Kommer du fram till att det påverkar så kan du ju söka vård och fråga hur ni ska komma till rätta med det.

Och sen kissa henne på klocka. Idealt är var 3e timme men kissar hon ner sig oftare så börja kortare. Det är inte helt ovanligt att man får kissa barn mer efter eget huvud än deras eget huvud :)

• Helena 1990
    cosinus skrev 2014-02-21 16:23:27 följande:
    Jag tvivlar på att de utreder så små. Det du kan göra är ju att fundera på om hennes kiss är bättre eller sämre vissa dagar och om det på nåt sätt hänger ihop med hur hon bajsar. Kommer du fram till att det påverkar så kan du ju söka vård och fråga hur ni ska komma till rätta med det. Och sen kissa henne på klocka. Idealt är var 3e timme men kissar hon ner sig oftare så börja kortare. Det är inte helt ovanligt att man får kissa barn mer efter eget huvud än deras eget huvud :)

Ska testa och blir det inte bättre så kontaktar jag BVC eller vc.
  • memba

Jag har också en blivande 4 åring med nästan samma problem! Han var inte så intresserad av att bli blöjfri men det funkade tillslut och han var torr, sen efter ett par månader började han kissa på sig på natten samt dagen också ibland! Provat att klocka och kissa honom runt 22 tiden men sen behöver man ju som förälder också sin sömn!

Jag har dock läst att "att sätta på barnet en blöja är ingen lösning" - men vad ska man då göra ?!

• 0fia

Hur har det gått för er? Jag har en fyraåring med samma problem vet inte vad jag skall göra......

Svar på tråden Min treåring bryr sig inte när hon kissar på sig